Mówi: | Albert Hupa |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | IRCenter |
„Gwiezdne Wojny: Przebudzenie mocy” najbardziej medialną premierą filmową 2015 r. Internet pękał w szwach od ogromnej liczby reklam i memów
Prawdziwe przebudzenie mocy nastąpiło w social mediach dzięki premierze ostatniego epizodu „Gwiezdnych Wojen”. Kolejny odcinek sagi był z niecierpliwością oczekiwany przez fanów na całym świecie. W social mediach i w internecie film cieszył się ogromnym zainteresowaniem jeszcze przed premierą. Na jego popularności postanowili także zarobić reklamodawcy.
– Był to prawdziwy real time marketing. Marki mocno komunikowały się w październiku, listopadzie i grudniu, co więcej, celowały dokładnie w dni, w których były poszczególne premiery. Zarówno marki, jak i internauci byli bardzo aktywni dokładnie w godzinach emisji filmów w poszczególnych krajach – mówi agencji Newseria Biznes dr Albert Hupa, prezes agencji badawczo-analitycznej IRCenter.
„Gwiezdne Wojny: Przebudzenie mocy” należałoby chyba uznać za najbardziej medialną premierę zeszłego roku. Star Wars widoczne były wszędzie. Trudno było się nie natknąć w sieci na kampanie, memy, ubrania, zabawki, gry i przebrania nawiązujące do oczekiwanego filmu. Od początku stycznia do 22 grudnia 2015 r. w polskim internecie pojawiło się 174 012 publikacji o Gwiezdnych Wojnach.
Na fanpage’ach zamieszczano konkursy, pytania skierowane do fanów, przypominano o zbliżającej się premierze. Najwięcej działo się na Facebooku, który w Polsce wciąż dystansuje pozostałe serwisy społecznościowe.
– Facebooka udało się zdecydowanie zdominować wszystkim markom FMCG, przede wszystkim producentom słodyczy, soków i jedzenia – podkreśla Hupa.
YouTube'a z kolei najchętniej wybierali producenci elektroniki. Reklamowane były komputery, telewizory i konsole do gier. Reklamy produktów LG oraz HP odnotowały największą liczbę wyświetleń. Potencjał Google’a najlepiej wykorzystali producenci klocków, gier i zabaw. Szczególnie poszukiwaną marką było Lego. Ich zestawy stały się atrakcyjną nagrodą w konkursach, wywołując duże zaangażowanie w social media.
– Internauci wyszukiwali w Google bardzo dużo informacji na temat Lego Star Wars nowej edycji. „Star Wars Battlefront”, czyli gra na konsole, też bardzo dobrze sobie poradziła. Wszystkie marki zdecydowały się zagrać na takim najciekawszym możliwym motywie, czyli wyborze strony mocy. Każdy fan „Gwiezdnych Wojen” chce się opowiedzieć po którejś ze stron, więc to wiązało się z największą liczbą lajków, komentarzy, share’ów – mówi dr Albert Hupa.
Ponad połowa internautów spotkała się z reklamą opartą na motywie gwiezdnej sagi. To dobry wynik, tym bardziej że niektóre marki tylko pośrednio do tego nawiązywały.
– Internauci zdecydowanie zwrócili uwagę na te reklamy i co jest ważne, nie traktowali ich wcale jako inwazyjne. Nie odrzucali ich, nie było tutaj efektu banner blindness, który jest tak widoczny w polskim internecie – mówi Hupa. – Fani zdecydowanie pokazali nam, co to znaczy prawdziwe customer journey, czyli jak osoba zainteresowana porusza się od samego początku do końca, czyli do obejrzenia filmu, i jak dokumentuje to w internecie.
Internauci najbardziej aktywni byli w okolicach premiery, czyli o północy z 17 na 18 grudnia, oraz tuż po niej. Masowo dzielono się wrażeniami z filmu. Chwalono się uczestnictwem w wydarzeniu, pojawiło się mnóstwo fotografii i filmów.
– Najciekawszą platformą był Instagram, gdzie fani nie tylko pokazywali zdjęcia swoich biletów przed premierą, lecz także robili sobie zdjęcia w trakcie, tuż przed i po emisji filmu. Przebierano się w stroje związane z „Gwiezdnymi Wojnami” w kinach – mówi Hupa.
Czytaj także
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-04-04: Dziś premiera drugiego albumu Wiktora Dyduły. „Serwuję dużą gamę najróżniejszych emocji”
- 2025-03-19: Kajra: Sławomir zaskakuje mnie i totalnie zachwyca każdym utworem. Jego teksty i muzyka są zupełnie na innym poziomie
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-03-11: Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu
- 2025-02-18: Pogłębia się brak wojskowych kadr medycznych. System ich kształcenia wymaga pilnej reformy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Parlament Europejski przeciwny centralizacji polityki spójności w UE. Apeluje o jej większą elastyczność
Parlament Europejski sprzeciwia się pomysłowi centralizacji zarządzania polityką spójności w Unii Europejskiej. W maju br. większością głosów przyjął sprawozdanie na temat spójności gospodarczej i społecznej i jej przyszłości po 2027 roku. Zdecydowana większość grup politycznych jest za decentralizacją modelu polityki spójności, mówiąc stanowcze „nie” ograniczeniu roli władz regionalnych i lokalnych. Jednocześnie wskazuje na potrzebę uelastyczniania tej głównej polityki inwestycyjnej tak, by sprawnie można było reagować na ewentualne kryzysy i nowe wyzwania.
Bankowość
Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku

Coraz więcej banków i instytucji finansowych inwestuje w technologię blockchain. To przede wszystkim szansa na zwiększenie bezpieczeństwa transakcji, ich prywatności, ale też nowe możliwości weryfikacji tożsamości oraz przechowywania wartości. Jedną z najbardziej zaawansowanych platform opartych na technologii blockchain jest Ethereum – zdecentralizowany system umożliwiający tworzenie i wykonywanie smartkontraktów oraz aplikacji rozproszonych. O ile klasyczne łańcuchy bloków pełnią funkcję zdecentralizowanego rejestru transakcji, o tyle Ethereum wprowadza warstwę logiki wykonawczej, czyniąc z blockchaina uniwersalną platformę kontraktów samowykonalnych i aplikacji rozproszonych.
Konsument
Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami

Debata prezydencka 23 maja br. pokazała, że Polacy nie wiedzą, czym są saszetki nikotynowe oraz snusy, a także czym się różnią. Sztab wyborczy Karola Nawrockiego podał, że kandydat na prezydenta podczas debaty przyjął snus. Sam Karol Nawrocki sprostował, że była to saszetka nikotynowa. Tymczasem różnica między oboma produktami jest ogromna. Snus zawiera tytoń, którego nie ma w saszetce, a jego sprzedaż w UE – z wyjątkiem Szwecji – jest zabroniona.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.