Mówi: | prof. Dominika Maison |
Firma: | Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego |
Kobieta zmienną jest także podczas zakupów
Psychologowie dzielą kobiety-konsumentki na "profesjonalistki", które odczuwają przy nabywniu produktów radość kupowania, bo mają na to środki finansowe, tzw. „zachłanne konsumpcjonistki” – kupujące pod wpływem impulsu oraz „rodzinne panie domu”, które robiąc zakupy stawiają na pierwszym miejscu potrzeby rodziny, na drugim swoje. Co ciekawe, psychologowie podkreślają, że to więcej panów niż pań robi zakupy pod wpływem impulsu.
Jak mówi Agencji Informacyjnej Newseria prof. Dominika Maison, podstawową cechą, która różni kobiety i mężczyzn, gdy chodzi o wydawanie pieniędzy, jest odpowiedzialność – tak wynika to z badania "Polski same o sobie", przeprowadzonego przez Dom Badawczy Maison i Garden of Words.
– Kobiety w Polsce kupują bardziej rozważnie niż mężczyźni. Dużo rozważniej wydają pieniądze, bardziej potrafią zaoszczędzić, chętniej kupią dla innych, dla bliskich, chętniej się też angażują w charytatywne akcje. Badanie pokazało, co jest sporym zaskoczeniem, że mężczyźni częściej niż kobiety, kupują pod wpływem impulsu – myślę, że to jest trochę przełamanie funkcjonującego powszechnie stereotypu – mówi prof. Dominika Maison.
Panie w kontekście zakupów psychologowie dzielą na kilka „typów”.
– Mamy spełnione profesjonalistki, które kupują z dużą radością kupowania, potrafią wydawać pieniądze, mają też sporo pieniędzy. Dla tych kobiet pieniądze są środkiem do celu, czyli cieszą się one tym, co kupią i kupują w dojrzały konsumencko sposób. Drugi typ kobiet-konsumentek to zachłanne konsumpcjonistki, które mają bardzo materialistyczne nastawienie, kupują zachłannie, aby mieć jak najwięcej, i jeśli im się dana rzecz spodoba, muszą ją mieć natychmiast. Dla tych kobiet nie jest ważne, że np. zabraknie do pierwszego, ona musi kupić i natychmiast to kupuje, zapominając o całym świecie – podkreśla prof. Maison.
Mniej konsumpcjonistycznie do zakupów nastawione są kobiety określane przez ekspertkę jako „rodzinne panie domu”.
– "Rodzinne panie domu" są nastawione na rodzinę, nie są nastawione materialistycznie do życia, nie mają za dużo pieniędzy, ale podchodzą bardzo funkcjonalnie do zakupów. Szukają tanich miejsc, szukają okazji, po to, żeby zaoszczędzić, aby za pieniądze, którymi dysponują, więcej móc kupić rodzinie. Z badania wynika więc, że nie ma jednego sposobu kupowania przez Polki – stwierdza prof. Dominika Maison.
Ekspertka zaznacza, że z innych przeprowadzonych przez nią badań wynika, że wśród mężczyzn jest więcej materialistów niż wśród kobiet.
– Typ profesjonalnego konsumenta oraz rodzinnego pana domu funkcjonuje także wśród panów. Wśród panów typ profesjonalnego konsumenta występuje być może nawet trochę częściej niż wśród kobiet w tej grupie. Z kolei dla „rodzinnego pana domu” podstawową wartością jest rodzina. I ci mężczyźni trochę inaczej odbierają np. reklamy produktów – mówi prof. Maison.
Podejście do pieniędzy i ich wydawania bierze się, niezależnie od płci, głównie z wychowania. Wpływ mają również kultura i cechy osobowości.
– Są osoby, które wyrastają w bardzo materialistycznej rodzinie i wyznają zupełnie inne wartości. gdy chodzi o wydawanie pieniędzy. Na przykład są antymaterialistami. Albo odwrotnie – wywodząc się z rodziny o innych wartościach mogą nabrać tych materialistycznych wartości w ramach swojej socjalizacji, w ramach wpływu otoczenia – reasumuje ekspertka.
Czytaj także
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-03-20: Co roku ubywa na świecie około 10 mln hektarów lasów. Walka z wylesianiem i degradacją lasów jest koniecznością
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.