Mówi: | prof. Dominika Maison |
Firma: | Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego |
Kobieta zmienną jest także podczas zakupów
Psychologowie dzielą kobiety-konsumentki na "profesjonalistki", które odczuwają przy nabywniu produktów radość kupowania, bo mają na to środki finansowe, tzw. „zachłanne konsumpcjonistki” – kupujące pod wpływem impulsu oraz „rodzinne panie domu”, które robiąc zakupy stawiają na pierwszym miejscu potrzeby rodziny, na drugim swoje. Co ciekawe, psychologowie podkreślają, że to więcej panów niż pań robi zakupy pod wpływem impulsu.
Jak mówi Agencji Informacyjnej Newseria prof. Dominika Maison, podstawową cechą, która różni kobiety i mężczyzn, gdy chodzi o wydawanie pieniędzy, jest odpowiedzialność – tak wynika to z badania "Polski same o sobie", przeprowadzonego przez Dom Badawczy Maison i Garden of Words.
– Kobiety w Polsce kupują bardziej rozważnie niż mężczyźni. Dużo rozważniej wydają pieniądze, bardziej potrafią zaoszczędzić, chętniej kupią dla innych, dla bliskich, chętniej się też angażują w charytatywne akcje. Badanie pokazało, co jest sporym zaskoczeniem, że mężczyźni częściej niż kobiety, kupują pod wpływem impulsu – myślę, że to jest trochę przełamanie funkcjonującego powszechnie stereotypu – mówi prof. Dominika Maison.
Panie w kontekście zakupów psychologowie dzielą na kilka „typów”.
– Mamy spełnione profesjonalistki, które kupują z dużą radością kupowania, potrafią wydawać pieniądze, mają też sporo pieniędzy. Dla tych kobiet pieniądze są środkiem do celu, czyli cieszą się one tym, co kupią i kupują w dojrzały konsumencko sposób. Drugi typ kobiet-konsumentek to zachłanne konsumpcjonistki, które mają bardzo materialistyczne nastawienie, kupują zachłannie, aby mieć jak najwięcej, i jeśli im się dana rzecz spodoba, muszą ją mieć natychmiast. Dla tych kobiet nie jest ważne, że np. zabraknie do pierwszego, ona musi kupić i natychmiast to kupuje, zapominając o całym świecie – podkreśla prof. Maison.
Mniej konsumpcjonistycznie do zakupów nastawione są kobiety określane przez ekspertkę jako „rodzinne panie domu”.
– "Rodzinne panie domu" są nastawione na rodzinę, nie są nastawione materialistycznie do życia, nie mają za dużo pieniędzy, ale podchodzą bardzo funkcjonalnie do zakupów. Szukają tanich miejsc, szukają okazji, po to, żeby zaoszczędzić, aby za pieniądze, którymi dysponują, więcej móc kupić rodzinie. Z badania wynika więc, że nie ma jednego sposobu kupowania przez Polki – stwierdza prof. Dominika Maison.
Ekspertka zaznacza, że z innych przeprowadzonych przez nią badań wynika, że wśród mężczyzn jest więcej materialistów niż wśród kobiet.
– Typ profesjonalnego konsumenta oraz rodzinnego pana domu funkcjonuje także wśród panów. Wśród panów typ profesjonalnego konsumenta występuje być może nawet trochę częściej niż wśród kobiet w tej grupie. Z kolei dla „rodzinnego pana domu” podstawową wartością jest rodzina. I ci mężczyźni trochę inaczej odbierają np. reklamy produktów – mówi prof. Maison.
Podejście do pieniędzy i ich wydawania bierze się, niezależnie od płci, głównie z wychowania. Wpływ mają również kultura i cechy osobowości.
– Są osoby, które wyrastają w bardzo materialistycznej rodzinie i wyznają zupełnie inne wartości. gdy chodzi o wydawanie pieniędzy. Na przykład są antymaterialistami. Albo odwrotnie – wywodząc się z rodziny o innych wartościach mogą nabrać tych materialistycznych wartości w ramach swojej socjalizacji, w ramach wpływu otoczenia – reasumuje ekspertka.
Czytaj także
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2024-11-28: Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
- 2024-11-29: W tym roku liczba nowych zakażeń wirusem HIV sięgnie w Polsce 2 tys. Większość z nich rozpoznawana jest na późnym etapie
- 2024-11-13: Katarzyna Dowbor: Mamy z synem umowę, że nie rozmawiamy o pracy. Cieszę się, że został ciepło przyjęty przez widzów TVN i ma dobre wyniki oglądalności
- 2024-10-16: Qczaj: Byłem beznadziejnym uczniem, powtarzałem klasę w szkole średniej. Ale poradziłem sobie w życiu lepiej niż niejedna osoba z czerwonym paskiem
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
- 2024-10-18: Stereotypy społeczne sprawiają, że mężczyznom trudno szukać pomocy w depresji. W zdrowiu i edukacji ich sytuacja jest trudniejsza niż kobiet
- 2024-09-30: Mężczyźni w Polsce żyją średnio siedem lat krócej niż kobiety. Różnica ta należy do najwyższych w UE
- 2024-09-16: Ligowe mecze siatkarek w poprzednim sezonie obejrzało na trybunach ponad 210 tys. widzów. Sukcesy polskiej ligi przyciągają sponsorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
Rok 2025 powinien być dobrym okresem na rynku kredytów mieszkaniowych. – Zainteresowanie nadal będzie rosło i paradoksalnie przyczyni się do tego niedawna zapowiedź ministra rozwoju i technologii, że nie będzie Kredytu 0 proc. – ocenia dr Jacek Furga, prezes Centrum Procesów Bankowych i Informacji. Jak wskazuje, pomimo braku kolejnego programu wsparcia dla kredytów mieszkaniowych 2024 rok również zakończył się dobrym wynikiem, a jakość obsługi złotowych kredytów mieszkaniowych pozostaje na bardzo wysokim poziomie.
Prawo
W Polsce brakuje ośrodków interwencji kryzysowej. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje o zmiany w prawie i zwiększenie finansowania
W 2023 roku w Polsce funkcjonowało 170 ośrodków interwencji kryzysowej, ale w wielu powiatach tego typu wsparcie wciąż nie jest dostępne. NIK już w 2021 roku alarmował, że ponad połowa powiatów nie powołała takich ośrodków. Tylko część istniejących placówek świadczy całodobowo wsparcie dla osób doświadczających kryzysów, a zapotrzebowanie na takie usługi stale rośnie. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich apeluje o zmiany w prawie dotyczącym interwencji kryzysowej oraz finansowaniu tych usług.
Finanse
Jedna trzecia pacjentów jest niedożywiona przy przyjęciu do szpitala. Od tego w dużej mierze zależą rokowania
Niedożywienie pacjentów w szpitalach jest zjawiskiem powszechnym – w Polsce stan ten dotyczy jednej trzeciej osób już w momencie wizyty w Izbie Przyjęć, a w trakcie hospitalizacji pogłębia się u kolejnych 20–30 proc. O roli leczenia żywieniowego mówi się już coraz więcej, również jako o odrębnej opcji terapeutycznej w niektórych chorobach z autoagresji. W ocenie ekspertów wciąż jednak brakuje wiedzy na ten temat, zwłaszcza u lekarzy innych specjalizacji niż onkologiczne, gastroenterologiczne czy chirurgiczne. Tymczasem dobre odżywienie nie tylko przekłada się na szybsze zdrowienie, ale i realne oszczędności dla systemu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.