Newsy

POHiD: nie ma miejsca dla Wal-Martu na polskim rynku

2012-04-19  |  06:25
Mówi:Andrzej Faliński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji
  • MP4

    Plotki o wejściu amerykańskiego giganta do Polski pojawiają się regularnie. W ostatnim czasie mówiło się, że planuje przejąć sieć hipermarketów Real. Zdaniem Andrzeja Falińskiego z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji ekspansja Wal-Martu na polskim rynku raczej nie jest możliwa. - Nie ma kogo przejąć - uważa.

    O potencjalnym pojawieniu się Wal-Martu w Polsce wiele się mówi. Pierwsze takie doniesienia pojawiły się w 2005 roku.

     - Wal-Mart to jest taki Moby Dick: wszyscy o nim wiedzą, a nikt go w Polsce nie widział - mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

    Plotki dotyczyły głównie przejęcia sieci hipermarketów Real, co miałoby zagrozić pozycji na rynku głównych konkurentów - Tesco i Carrefour, a dodatkowo stanowić początek ekspansji amerykańskiej sieci w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

    Jednak zdaniem Andrzeja Falińskiego pojawienie się Wal-Martu w Polsce jest mało prawdopodobne. 

     - Na tym etapie rozwoju rynku nie ma miejsca dla Wal-Martu. Nie ma takiej sieci, która mogłaby się spakować i powiedzieć: to jest nasza oferta z nas samych, kupcie nas. Nikt nie spełni takiego warunku skali i formatu, którym Wal-Mart by chciał zarządzić - uważa dyrektor POHiD.

    Amerykanie stawiają przede wszystkim na liczbę otwieranych placówek. Andrzej Faliński dodaje, że te sieci, które mogłyby pod tym względem zainteresować amerykańskiego giganta, same nie będą zainteresowane sprzedażą.

     - Ci, którzy mogliby mieć taką ofertę, absolutnie tego nie zrobią, bo zarabiają dobre pieniądze, a to nie jest powód, żeby raptem się sprzedać - podkreśla dyrektor POHiD. - Wal-Mart gra w innej lidze i nie ma takiej oferty w Polsce, która mogłaby Wal-Martu na dzień dzisiejszy zaspokoić.

    Wal-Mart jest największą siecią handlową na świecie. Posiada ponad 10 tys. placówek w 27 krajach, gdzie pracuje ponad 2 mln osób. Wartość sprzedaży w 2012 roku szacowana jest na 444 mld dolarów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.