Newsy

Polacy wydadzą na Święta ponad 10 mld zł

2012-04-06  |  06:55
Mówi:Andrzej Faliński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji
  • MP4

    Co roku przedświąteczne wydatki rosną o 5-10 proc. Tym razem będzie to wynikać z podwyżek cen żywności, bo wielkość zakupów raczej się nie zmieni. Podobnie jak typ kupowanych produktów. Do świątecznego koszyka Polacy tradycyjnie wkładają jajka, mięso, warzywa i pieczywo.

    Wielkanoc to drugie po Bożym Narodzeniu święta, które są znaczącym obciążeniem dla domowego budżetu.

     - W tym roku wydatki przekroczą 10 mld zł - szacuje Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

    To i tak połowa tego, co Polacy wydają przed Bożym Narodzeniem. Głównie dlatego, że wielkanocny zajączek nie przynosi jeszcze tak wielu prezentów co Święty Mikołaj.

     - Tendencja od kilkunastu lat jest taka, że z roku na rok wydajemy więcej od 5 do 10 proc. Jesteśmy coraz zamożniejsi i coraz bardziej ufamy, że warto konsumować, kiedy jest okazja - mówi Andrzej Faliński.

    W tym roku również wydatki będą większe, ale nie dlatego, że Polacy jedzą coraz więcej lub coraz bardziej wystawnie.

     - Podejrzewam, że wolumen zakupów będzie taki sam jak w zeszłym roku, ale ceny żywności skoczyły, chociażby jajek, mięsa i warzyw. Rynek ruszył z cenami i to będzie widoczne również w wartości zakupów świątecznych - podkreśla dyrektor POHiD.

    Na przedświątecznych listach zakupów dominują produkty żywnościowe i to zwykle te tradycyjne.

     - Święta to jest tradycja. Może jest trochę więcej rzeczy, jak np. ryby, frutti di mare, owoce egzotyczne. Ale to jest kilkuprocentowy udział w zakupach. Święta to jest przede wszystkim mięso, warzywa, jajka, chleb, alkohol, przyprawy typu chrzan, grzybki i inne utensylia zakąskowe - wymienia Andrzej Faliński.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych

    Pomimo brexitu relacje handlowe między Polską a Wielką Brytanią nie tylko się utrzymały, ale też nabrały nowej dynamiki. W 2023 roku wartość wymiany towarów i usług osiągnęła rekordowe 36,4 mld euro – wynika z raportu Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Rosną także obustronne inwestycje. W Polsce działa już ponad 1,4 tys. firm z kapitałem brytyjskim zatrudniających 113 tys. osób. Również polskie firmy coraz częściej eksplorują rynek brytyjski. Szczególnie dynamicznie rozwija się współpraca w sektorach strategicznych energetycznym, obronnym, technologicznym i finansowym.

    Transport

    Dziennie policjanci zatrzymują średnio 69 osób z zakazem prowadzenia pojazdów. Trwają prace nad zaostrzeniem przepisów dla kierowców

    W 2024 roku policjanci przeprowadzili ponad 16 mln badań na zawartość alkoholu w organizmie i zatrzymali 91,3 tys. nietrzeźwych kierujących. W 2022 roku, przy mniejszej liczbie kontroli, było ich niemal 104,5 tys. Spadek jest zauważalny, ale problem wciąż jest poważny. Dodatkowo 16,5 tys. osób naruszyło sądowy zakaz prowadzenia pojazdów, a 8,2 tys. nie zastosowało się do decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania. Trwają prace nad przepisami, które zaostrzą kary w tym obszarze.

    Handel

    Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin

    Polska jest nadal największym producentem sprzętu AGD w UE, ale traci na znaczeniu pod wpływem silnej konkurencji z krajów trzecich, przede wszystkim Chin. Ostatnie dwa lata były trudne dla branży, wciąż pojawiają się nowe zagrożenia, ale – jak podkreślają jej przedstawiciele – widać światełko w tunelu. Producenci AGD liczą na pozytywny wpływ deregulacji, również w obszarze środowiskowym.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.