Newsy

Polacy wydadzą na Święta ponad 10 mld zł

2012-04-06  |  06:55
Mówi:Andrzej Faliński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji
  • MP4

    Co roku przedświąteczne wydatki rosną o 5-10 proc. Tym razem będzie to wynikać z podwyżek cen żywności, bo wielkość zakupów raczej się nie zmieni. Podobnie jak typ kupowanych produktów. Do świątecznego koszyka Polacy tradycyjnie wkładają jajka, mięso, warzywa i pieczywo.

    Wielkanoc to drugie po Bożym Narodzeniu święta, które są znaczącym obciążeniem dla domowego budżetu.

     - W tym roku wydatki przekroczą 10 mld zł - szacuje Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

    To i tak połowa tego, co Polacy wydają przed Bożym Narodzeniem. Głównie dlatego, że wielkanocny zajączek nie przynosi jeszcze tak wielu prezentów co Święty Mikołaj.

     - Tendencja od kilkunastu lat jest taka, że z roku na rok wydajemy więcej od 5 do 10 proc. Jesteśmy coraz zamożniejsi i coraz bardziej ufamy, że warto konsumować, kiedy jest okazja - mówi Andrzej Faliński.

    W tym roku również wydatki będą większe, ale nie dlatego, że Polacy jedzą coraz więcej lub coraz bardziej wystawnie.

     - Podejrzewam, że wolumen zakupów będzie taki sam jak w zeszłym roku, ale ceny żywności skoczyły, chociażby jajek, mięsa i warzyw. Rynek ruszył z cenami i to będzie widoczne również w wartości zakupów świątecznych - podkreśla dyrektor POHiD.

    Na przedświątecznych listach zakupów dominują produkty żywnościowe i to zwykle te tradycyjne.

     - Święta to jest tradycja. Może jest trochę więcej rzeczy, jak np. ryby, frutti di mare, owoce egzotyczne. Ale to jest kilkuprocentowy udział w zakupach. Święta to jest przede wszystkim mięso, warzywa, jajka, chleb, alkohol, przyprawy typu chrzan, grzybki i inne utensylia zakąskowe - wymienia Andrzej Faliński.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji

    Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.

    Konsument

    Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

    Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

    Transport

    Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

    Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.