Mówi: | Rafał Kunicki |
Funkcja: | prezes i współwłaściciel |
Firma: | PROTEINrise |
Rynek zastępników mięsa jest pełen wysoko przetworzonych produktów. Wkrótce mogą one zniknąć ze sklepowych półek
Wysoko przetworzone produkty pochodzenia roślinnego, które są substytutem tych pochodzenia zwierzęcego, zaczną znikać z rynku. Zrobią w ten sposób na sklepowych półkach miejsce dla produktów 2.0, które nie będą tak mocno przetworzone, a do tego będą się cechowały dużo lepszymi walorami odżywczymi i smakowymi. To szansa również dla polskich firm spożywczych, które już dziś stawiają na innowacyjność.
– W zakresie zastępników produktów pochodzenia zwierzęcego jest bardzo dużo do zrobienia, szczególnie w zakresie zbliżenia smaku roślinnych odpowiedników do tradycyjnej żywności. Wiele produktów roślinnych dzisiaj jest smacznych dla konsumentów, którzy są gotowi na trochę więcej wyrzeczeń w zamian za to, że jedzą produkt zdrowszy czy bardziej ekologiczny. Kluczem do dotarcia do szerokiej grupy konsumentów jest po pierwsze smak, a po drugie – cena. Jest jeszcze sporo do zrobienia także w zakresie składników i stopnia przetworzenia. Sporo produktów i firm zniknie z rynku i zrobi się miejsce na produkty, nazwijmy to 2.0, które będą doskonałe w smaku i właściwościach sensorycznych – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej Newseria Innowacje Rafał Kunicki, prezes i współzałożyciel PROTEINrise.
Powodem przegrupowania wolumenu produktów ma być zdaniem eksperta przesycenie rynku podobnymi do siebie wyrobami, tak jak ma to obecnie miejsce w zamiennikach mleka krowiego na bazie owsa. Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem ma być taki, w którym konsumenci skupią się wokół produktów najlepszych jakościowo i najbardziej przystępnych cenowo.
– Szczególnie widać to w kategorii zamienników mięsa. Przeżywa dziś ona poważny kryzys. Światowy lider produkcji zamienników mięsa, czyli Beyond Meat, staniał na giełdzie o 80 proc. Tyle procent firmy wyparowało, dlatego że nie dowozi swoich celów, zamierzeń, konsumenci nie chcą tego kupować, sprzedaż spada bardzo istotnie, to dotyczy całej kategorii zamienników mięsa. Z drugiej strony pozytywnie, bardzo dynamicznie rozwija się kategoria zamienników nabiału, produktów mlecznych i napojów. Tam konsumenci szukają cały czas nowych produktów – wskazuje Rafał Kunicki.
Firma PROTEINrise opracowała dwa innowacyjne produkty białkowe, które mają być odpowiedzią na potrzeby kształtowane na rynku zamienników. Wysokobiałkowy koncentrat białka grochu w płynie jest nowym rodzajem zamiennika mleka. Według producenta sprawdzi się jako baza do napojów, deserów, jogurtów, lodów, sosów i kaw. Produkt cechuje się 75-proc. zawartością białka w suchej masie, wysoką rozpuszczalnością, neutralnym smakiem oraz kremową teksturą. Drugi wyrób proponowany przez firmę z Legionowa to wysokobiałkowy koncentrat białka grochu w proszku. Ma to być alternatywa dla wysoko przetworzonych izolatów, która sprawdzi się w produkcji analogów mięsa (HMMA), batonów białkowych, płatków śniadaniowych i suplementów.
– Z producentami żywności pracujemy nad kilkunastoma nowymi produktami roślinnymi, które będą zaskakujące pod względem wrażeń sensorycznych i, co bardzo ważne, będą pozwalały robić produkty wysokobiałkowe. Dzisiaj białko to jest to, czego konsument w produktach roślinnych i nie tylko szuka w pierwszej kolejności. Sądzę, że każdy, będąc w sklepie, widzi, na ilu etykietach produktów pojawia się oznaczenie „wysokobiałkowy”. To w przypadku produktów np. na bazie mleka jest łatwiejsze do osiągnięcia, natomiast jest wysoką poprzeczką dla produktów roślinnych, które z natury raczej białka nie posiadają – wyjaśnia ekspert.
Kolejnym produktem, który polska firma planuje wypuścić na rynek w najbliższym czasie, ma być białko z wysłodzin browarnianych, będące produktem ubocznym z produkcji piwa. Możliwe, że pierwsze aplikacje pojawią się w czerwcu, a potem w ciągu kilkunastu miesięcy zostanie uruchomiona kolejna linia pilotażowa.
Jak podaje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, powołując się na dane Food Drink Europe, Polska jest czwartym największym producentem żywności w UE, po Francji, Niemczech i Hiszpanii. Rodzimy rynek spożywczy coraz mocniej otwiera się też na innowacje, o czym mogą świadczyć ostatnie inwestycje. Na początku marca Uniwersytet Rolniczy w Krakowie otworzył Centrum Innowacji oraz Badań Prozdrowotnej i Bezpiecznej Żywności. Badania prowadzone w wybudowanym za 70 mln zł centrum mają być ukierunkowane na aktualne potrzeby interesariuszy z branży spożywczej.
– Polscy producenci żywności są bardzo innowacyjni, bo chcą i muszą. Muszą, ponieważ rynek i konsumenci szukają coraz więcej nowości, są coraz bardziej wymagający, a to wymusza postęp i wprowadzanie nowych produktów. Po pierwszym zachwycie związanym z dostępnością produktów roślinnych dzisiaj jest czas rzetelnej kalkulacji i oceny tego, co jest w tych produktach – podsumowuje Rafał Kunicki.
Według MarketsandMarkets światowy rynek roślinnych produktów proteinowych w 2023 roku był wart ponad 13 mld dol. Do 2028 roku jego obroty przekroczą 19 mld dol.
Czytaj także
- 2025-07-15: ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-18: Mika Urbaniak: Cały czas tworzę i mam w szufladzie dużo utworów. Teraz kończę moją nową płytę i mam nadzieję, że znowu sporo się będzie wokół mnie działo
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.
Farmacja
Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.