Newsy

UOKiK: co trzecia zabawka nie spełnia norm

2012-12-14  |  06:40
Mówi:Agnieszka Majchrzak
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
  • MP4

    Co trzecia zabawka skontrolowana przez Inspekcję Handlową nie spełnia wymagań – wynika z najnowszych badań zleconych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Najczęściej chodzi o brak nakazanych prawem informacji o zabawce, ale zdarzają się też produkty zawierające niebezpieczne dla zdrowia substancje. 

    Kontrolerzy sprawdzili łącznie 728 zabawek. Różnego rodzaju nieprawidłowości stwierdzono w 36 proc. przypadków.

     – Kwestionowaliśmy przede wszystkim brak obowiązkowych oznaczeń, informacji, ostrzeżeń, instrukcji – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Agnieszka Majchrzak z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Zastrzeżenia najczęściej dotyczyły braku ostrzeżenia “0-3”, które oznacza, że zabawka jest nieodpowiednia dla dzieci do lat trzech. Innym uchybieniem były nieprawidłowo sformułowane informacje o ryzyku, które się wiąże z używaniem danej zabawki (np. ryzyko połknięcia małych części) lub w ogóle brak takiej informacji. Z drugiej strony zdarzają się też niezasadne ostrzeżenia o konieczności nadzoru osoby dorosłej.

    Kontrolerzy Inspekcji Handlowej zwracają szczególną uwagę na skład tworzyw, z których zostały wyprodukowane zabawki.

     – Z tytułu niedozwolonych substancji zakwestionowaliśmy 15 zabawek na 728 sprawdzonych. Te zabawki zawierały przekroczony poziom tzw. ftalanów. Ftalany to są substancje, które służą do zmiękczania zabawek, ale ich przekroczona ilość może bardzo negatywnie wpływać na gospodarkę hormonalną dziecka – wyjaśnia Agnieszka Majchrzak.

    W zakresie konstrukcji lub zastosowanych materiałów niezgodne z normami okazało się prawie 12 proc. skontrolowanych zabawek. Inne zastrzeżenia dotyczyły na przykład braku informacji o producencie czy importerze, brak tzw. deklaracji zgodności (litery CE, oznaczające, że producent deklaruje zgodność towaru z obowiązującymi normami Unii Europejskiej) czy brak instrukcji.

     – Mamy nadzieję, że wszystkie braki informacyjne zostaną przez przedsiębiorców jak najszybciej uzupełnione, natomiast zabawki, które stwarzają zagrożenie zostaną wycofane. Wydaliśmy 21 decyzji, w których stwierdziliśmy, że niektóre zabawki nie mogą być dalej rozpowszechniane i nie mogą być dalej wprowadzane do obrotu – mówi Agnieszka Majchrzak.

    Przedsiębiorcy mają usunąć nieprawidłowości znalezione w przypadku ponad 200 zabawek. Skierowano 32 wnioski o nałożenie grzywny.

    Badania zostały przeprowadzone w III kw. tego roku. Liczba stwierdzonych nieprawidłowości nie zmieniła się znacząco w stosunku do wyników kontroli z poprzednich kwartałów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Krynica Forum 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Media i PR

    Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

    Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

    DlaWas.info

    Nauka

    Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

    Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.