Mówi: | Agnieszka Majchrzak |
Firma: | Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów |
UOKiK: co trzecia zabawka nie spełnia norm
Co trzecia zabawka skontrolowana przez Inspekcję Handlową nie spełnia wymagań – wynika z najnowszych badań zleconych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Najczęściej chodzi o brak nakazanych prawem informacji o zabawce, ale zdarzają się też produkty zawierające niebezpieczne dla zdrowia substancje.
Kontrolerzy sprawdzili łącznie 728 zabawek. Różnego rodzaju nieprawidłowości stwierdzono w 36 proc. przypadków.
– Kwestionowaliśmy przede wszystkim brak obowiązkowych oznaczeń, informacji, ostrzeżeń, instrukcji – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Agnieszka Majchrzak z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zastrzeżenia najczęściej dotyczyły braku ostrzeżenia “0-3”, które oznacza, że zabawka jest nieodpowiednia dla dzieci do lat trzech. Innym uchybieniem były nieprawidłowo sformułowane informacje o ryzyku, które się wiąże z używaniem danej zabawki (np. ryzyko połknięcia małych części) lub w ogóle brak takiej informacji. Z drugiej strony zdarzają się też niezasadne ostrzeżenia o konieczności nadzoru osoby dorosłej.
Kontrolerzy Inspekcji Handlowej zwracają szczególną uwagę na skład tworzyw, z których zostały wyprodukowane zabawki.
– Z tytułu niedozwolonych substancji zakwestionowaliśmy 15 zabawek na 728 sprawdzonych. Te zabawki zawierały przekroczony poziom tzw. ftalanów. Ftalany to są substancje, które służą do zmiękczania zabawek, ale ich przekroczona ilość może bardzo negatywnie wpływać na gospodarkę hormonalną dziecka – wyjaśnia Agnieszka Majchrzak.
W zakresie konstrukcji lub zastosowanych materiałów niezgodne z normami okazało się prawie 12 proc. skontrolowanych zabawek. Inne zastrzeżenia dotyczyły na przykład braku informacji o producencie czy importerze, brak tzw. deklaracji zgodności (litery CE, oznaczające, że producent deklaruje zgodność towaru z obowiązującymi normami Unii Europejskiej) czy brak instrukcji.
– Mamy nadzieję, że wszystkie braki informacyjne zostaną przez przedsiębiorców jak najszybciej uzupełnione, natomiast zabawki, które stwarzają zagrożenie zostaną wycofane. Wydaliśmy 21 decyzji, w których stwierdziliśmy, że niektóre zabawki nie mogą być dalej rozpowszechniane i nie mogą być dalej wprowadzane do obrotu – mówi Agnieszka Majchrzak.
Przedsiębiorcy mają usunąć nieprawidłowości znalezione w przypadku ponad 200 zabawek. Skierowano 32 wnioski o nałożenie grzywny.
Badania zostały przeprowadzone w III kw. tego roku. Liczba stwierdzonych nieprawidłowości nie zmieniła się znacząco w stosunku do wyników kontroli z poprzednich kwartałów.
Czytaj także
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-08-19: Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-07-25: E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
- 2024-07-02: Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
- 2024-07-16: Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr
- 2024-06-17: Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
- 2024-06-06: Handel w sieci nie zwalnia mimo zawirowań w gospodarce. Coraz większą rolę odgrywa w nim sztuczna inteligencja
- 2024-06-13: Allegro wchodzi do kolejnych krajów europejskich. Platformy sprzedażowe uruchomi niedługo na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji
- 2024-07-04: Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.