Mówi: | Agnieszka Majchrzak |
Firma: | Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów |
UOKiK: co trzecia zabawka nie spełnia norm
Co trzecia zabawka skontrolowana przez Inspekcję Handlową nie spełnia wymagań – wynika z najnowszych badań zleconych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Najczęściej chodzi o brak nakazanych prawem informacji o zabawce, ale zdarzają się też produkty zawierające niebezpieczne dla zdrowia substancje.
Kontrolerzy sprawdzili łącznie 728 zabawek. Różnego rodzaju nieprawidłowości stwierdzono w 36 proc. przypadków.
– Kwestionowaliśmy przede wszystkim brak obowiązkowych oznaczeń, informacji, ostrzeżeń, instrukcji – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Agnieszka Majchrzak z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zastrzeżenia najczęściej dotyczyły braku ostrzeżenia “0-3”, które oznacza, że zabawka jest nieodpowiednia dla dzieci do lat trzech. Innym uchybieniem były nieprawidłowo sformułowane informacje o ryzyku, które się wiąże z używaniem danej zabawki (np. ryzyko połknięcia małych części) lub w ogóle brak takiej informacji. Z drugiej strony zdarzają się też niezasadne ostrzeżenia o konieczności nadzoru osoby dorosłej.
Kontrolerzy Inspekcji Handlowej zwracają szczególną uwagę na skład tworzyw, z których zostały wyprodukowane zabawki.
– Z tytułu niedozwolonych substancji zakwestionowaliśmy 15 zabawek na 728 sprawdzonych. Te zabawki zawierały przekroczony poziom tzw. ftalanów. Ftalany to są substancje, które służą do zmiękczania zabawek, ale ich przekroczona ilość może bardzo negatywnie wpływać na gospodarkę hormonalną dziecka – wyjaśnia Agnieszka Majchrzak.
W zakresie konstrukcji lub zastosowanych materiałów niezgodne z normami okazało się prawie 12 proc. skontrolowanych zabawek. Inne zastrzeżenia dotyczyły na przykład braku informacji o producencie czy importerze, brak tzw. deklaracji zgodności (litery CE, oznaczające, że producent deklaruje zgodność towaru z obowiązującymi normami Unii Europejskiej) czy brak instrukcji.
– Mamy nadzieję, że wszystkie braki informacyjne zostaną przez przedsiębiorców jak najszybciej uzupełnione, natomiast zabawki, które stwarzają zagrożenie zostaną wycofane. Wydaliśmy 21 decyzji, w których stwierdziliśmy, że niektóre zabawki nie mogą być dalej rozpowszechniane i nie mogą być dalej wprowadzane do obrotu – mówi Agnieszka Majchrzak.
Przedsiębiorcy mają usunąć nieprawidłowości znalezione w przypadku ponad 200 zabawek. Skierowano 32 wnioski o nałożenie grzywny.
Badania zostały przeprowadzone w III kw. tego roku. Liczba stwierdzonych nieprawidłowości nie zmieniła się znacząco w stosunku do wyników kontroli z poprzednich kwartałów.
Czytaj także
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-08-19: Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-07-25: E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
- 2024-07-02: Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
- 2024-07-16: Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr
- 2024-06-17: Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
- 2024-06-06: Handel w sieci nie zwalnia mimo zawirowań w gospodarce. Coraz większą rolę odgrywa w nim sztuczna inteligencja
- 2024-06-13: Allegro wchodzi do kolejnych krajów europejskich. Platformy sprzedażowe uruchomi niedługo na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.