Newsy

UOKiK rozbija kolejne zmowy

2012-01-11  |  11:00
Wszystkie newsy
Mówi:Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Niezgodne z prawem porozumienia UOKiK wykrył w branży mięsnej, u dystrybutora sprzętu muzycznego i producenta pieców konwekcyjno-parowych.

Najwyższą karę – 2,7 mln zł Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na producenta wędlin i mięsa – firmę JBB. Ukarani zostali także pozostali uczestnicy zmowy.

- Zostało zawarte porozumienie ograniczające konkurencję między producentem mięsa i wędlin JBB, a jego dystrybutorami, Makton, Jakomex i Bruno Tassi. To porozumienie trwało na przestrzeni dwóch lat. Przedsiębiorcy podpisali między sobą zmowę w postaci notatki ustalającej cennik odsprzedaży 12 grup produktów. Zostały one objęte systemem cen sztywnych, czyli nie było możliwości ze strony przedsiębiorców odstępowania ich po innej cenie niż ta, która była ściśle określona w cenniku - informuje Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dystrybutorzy wędlin, którzy podpisali niezgodne z prawem porozumienie z producentem muszą zapłacić kary – Bruno Tassi 1,8 mln zł, a Jakomex 310 tys. zł. Jeden z uczestników zmowy – firma Makton, uniknął kary finansowej, bo skorzystał z programu łagodzenia kary i poinformował Urząd o szczegółach niezgodnego z prawem porozumienia.

- To bardzo poważne naruszenie konkurencji, jedne z najsurowiej karanych, ponieważ eliminują konkurencję między przedsiębiorcami w oparciu o ten czynnik, który z punktu widzenia nabywców jest najistotniejszy – cena - podkreśla prezes Urzędu.

To niejedyna zmowa, którą wykrył UOKiK.

- O ile w przypadku mięs zmowa dotyczyła ustalania cen sztywnych, czyli bez możliwości odstąpienia, o tyle sprzęt muzyczny to zmowa dotycząca ustalania cen minimalnych. Dystrybutor sprzętu muzycznego na Polskę, firma Roland ustalała ze swoimi dystrybutorami ceny minimalne w internecie - wyjaśnia Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Praktyki te firma stosowała co najmniej od maja 2008 r. Dodatkowo firma aktywnie kontrolowała stosowanie przez dystrybutorów ustalonych przez nią cen. UOKIK nałożył na spółkę 220 tys. zł kary i nakazał zaprzestania praktyk.

56 tys. zł więcej zapłacić musi firma Rational, generalny przedstawiciel na rynku polskim producenta pieców konwekcyjno-parowych marki Rational. Piece te używane są do przygotowania posiłków w zbiorowym żywieniu, m.in. w restauracjach, barach czy hotelach. Jak ustalił UOKiK, od listopada 2009 r. do października 2011 r. spółka zobowiązywała swoich dystrybutorów do dalszej odsprzedaży produktów po cenach minimalnych.

Nałożone kary nie są prawomocne. Przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.


 

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.