Newsy

Za dwa lata liczba przesyłek wzrośnie do ponad 400 mln sztuk rocznie, a wartość rynku paczek kurierskich sięgnie 6,4 mld zł

2016-09-23  |  06:50
Mówi:Radosław Owczarczyk
Funkcja:kierownik projektu
Firma:Pakersi
  • MP4
  • W latach 2016-2018 wzrost przychodów rynku KEP (rynek przesyłek Kurierskich, Ekspresowych i Paczkowych) będzie na poziomie 12 proc. rok do roku, a wartość rynku w roku 2018 sięgnie 6,4 mld zł. – wynika z raportu PwC „Perspektywy wzrostu rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) w Polsce do 2018 r.”. Taki wzrost będzie możliwy dzięki rozwojowi branży e-commerce oraz wzrostowi eksportu.

    W roku 2015 Polacy nadali o 88 proc. więcej przesyłek niż w latach ubiegłych, dzięki czemu wartość rynku KEP sięgnęła 4,6 mld zł. Rozwinął się też rynek przesyłem e-commerce do krajów sąsiednich: Czech, Słowacji i Niemiec.

    Obecnie branża KEP ma się świetnie i nic nie zapowiada, żeby miało się to zmienić. Zakładamy, że w 2018 roku liczba przesyłek z 313 mln dotychczas wzrośnie aż do ponad 400 mln w skali roku. Władze państwa, jak i Unia Europejska przychylna klientom oraz firmom prowadzącym ten typ sprzedaży, dlatego też nic nie stoi na przeszkodzie, żeby rynek cały czas się rozwijał i przesyłki coraz szybciej i lepiej trafiały do odbiorców – powiedział agencji Newseria Radosław Owczarczyk, kierownik projektu w firmie kurierskiej Pakersi.pl.

    Rok 2015 okazał się przełomowym dla usług KEP. Pojawiły się nowe strategie głównych firm kurierskich, a przesyłki międzynarodowe zaczęły dominować nad krajowymi. Rynek kurierski obsługiwany jest nie tylko przez międzynarodowe korporacje, ale także prężnie działające, lokalne sieci kurierskie (np. Pakersi, K-EX). Najlepszym źródłem zysków dla KEP w 2015 r. był segment B2B, czyli nadań między firmami. Stanowił 45,4 proc. wolumenu tego rynku, generując 55,3 proc. przychodów. 

    Konsolidacja największych firm kurierskich na polskim rynku doprowadziła do ujednolicenia wszystkich zasad dotyczących reklamacji, wysyłek oraz zwrotów przesyłek. Dlatego też klienci indywidualni otworzyli się na przesyłki kurierskie, dzięki czemu branża cały czas jest w fazie rozwoju. W latach poprzednich klienci mocno naciskali na firmy kurierskie jeżeli chodzi o ceny przesyłek. W tym roku zauważyliśmy znaczącą poprawę, klienci zaczęli stawiać bardziej nacisk na jakość usług niż na cenę – dodaje Owczarczyk.

    Olbrzymie znacznie dla rynku usług kurierskich ma również rozwój branży e-commerce. Decyzje zakupowe Polaków ułatwiły jednolite zasady dotyczące kupowania, zwrotu i reklamowania towarów, obowiązujące we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Rosnąca sprzedaż online, krajowa i zagraniczna, to jeszcze lepsza sytuacja w sektorze KEP.

    Pewnym ryzykiem dla rozwoju rynku KEP są czynniki zewnętrzne, takie jak możliwy rozpad Unii Europejskiej czy wahania cen paliw, które podniosłyby ceny. W negatywnym scenariuszu sieci podzielą między siebie rosnący rynek, a pojedyncze punkty kurierskie mogą nie przetrwać.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    Problemy społeczne

    Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

    Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

    Motoryzacja

    Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

    Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.