W Europie pogłębia się niedobór specjalistów na rynku cyfrowym. Rośnie rola międzynarodowych programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleń [DEPESZA]
Rosnący popyt na kompetencje technologiczne i informatyczne w coraz szybszym tempie przewyższa podaż. Kraje Unii Europejskiej borykają się z niedoborem specjalistów z branży ICT już od kilku lat, a problem z wypełnieniem luk kadrowych mają nawet państwa postrzegane jako liderzy cyfrowej transformacji. W wypracowanie rozwiązania chce się włączyć Huawei. Technologiczny koncern prowadzi cały szereg programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleń, które mają stworzyć w Europie ekosystem rozwoju talentów i kompetencji cyfrowych.
– Seeds for the Future jest międzynarodowym programem edukacyjnym przeznaczonym dla studentów z różnych krajów. W poprzedniej edycji brali udział uczniowie i studenci z ponad 100 państw z całego świata. Tegoroczna edycja – oprócz kategorii indywidualnej, czyli warsztatów i szkoleń z zakresu nowych technologii – była poszerzona również o program grupowy Tech4Good, dotyczący rozwiązywania problemów lokalnych społeczności. Przez kilka dni studenci podzieleni na 10-osobowe zespoły wypracowywali w tym celu jak najlepsze rozwiązania – mówi Maciej Skorupski z krakowskiej AGH, laureat konkursu Huawei Seeds for the Future.
Celem Seeds for the Future – globalnego programu edukacyjnego Huaweia – jest rozwijanie talentów w dziedzinie technologii ICT. Jest on skierowany do najzdolniejszych studentek i studentów z każdej uczelni wyższej w Polsce – głównie tych, którzy uczą się na kierunkach związanych z IT, inżynierią, technologiami czy matematyką.
– Zajmuję się inżynierią materiałową, ale styczność ze sztuczną inteligencją miałem już jakiś czas temu podczas innych konkursów. Stwierdziłem, że to będzie bardzo dobra okazja do poszerzenia wiedzy i nauczenia się nowych rozwiązań, które w przyszłości mógłbym wykorzystać w projektach naukowych. Takie połączenie różnych dziedzin dobrze wpływa na kreatywność – mówi Maciej Skorupski.
W ramach Seeds for the Future studenci mogą wziąć udział w bezpłatnym, kilkudniowym cyklu szkoleń i warsztatów prowadzonych przez światowej klasy ekspertów. Poznają w tym czasie m.in. wiodące trendy w rozwoju sztucznej inteligencji i inteligentnych miast, internetu rzeczy, technologii chmurowych, zastosowań 5G czy technologii służących ochronie planety. Do dyspozycji uczestników są też m.in. kursy fakultatywne i wirtualne pracownie, w których odbywają się debaty i grupy dyskusyjne poświęcone takim tematom jak np. cyberbezpieczeństwo czy przemysł kosmiczny.
Poza edukacyjnym program ma też wymiar finansowy – dziesiątka najlepszych uczestników, którzy wykażą się największą wiedzą i umiejętnościami, otrzymuje cenne nagrody, a w ramach stypendiów Seeds for the Future koncern technologiczny Huawei zainwestuje w sumie 2,5 mln euro, które będą przyznawane studentom w celu podnoszenia kwalifikacji w zakresie ICT.
Tegoroczna edycja Seeds for the Future, która odbywała się w listopadzie, była już ósmą z rzędu. Co ciekawe, jej uczestnicy zostają włączeni do zamkniętej społeczności absolwentów, dzięki czemu jeszcze przez rok rok będą otrzymywać zaproszenia na specjalne wydarzenia z udziałem czołowych ekspertów w dziedzinie nowych technologii. Celem programu – obok edukacji – jest bowiem także wymiana międzykulturowa, a uczestnicy mają możliwość nawiązania unikalnych kontaktów naukowo-biznesowych i postawić pierwsze kroki do kariery w branży IT.
– To jest przede wszystkim bardzo dobra okazja do poznania ludzi nie tylko z Polski, ale z całego świata i z wielu różnych branż. Okazja do takiego międzynarodowego networkingu, wymienienia się znajomościami i poglądami – mówi laureat konkursu Huawei Seeds for the Future. – Oprócz znajomości korzyścią tego programu jest też oczywiście wiedza, ponieważ otrzymaliśmy dostęp do platformy e-learningowej z naprawdę bardzo dużą liczbą szkoleń. Ja sam zrealizowałem ich ponad 40. Te szkolenia dotyczyły różnych zagadnień – od najnowszych technologii, związanych np. z fizyką, nadprzewodnictwem, informatyką czy sztuczną inteligencją – po mniej technologiczne, jak np. szkolenia z ogólnopojętego leadership.
Program Seeds for the Future skupia się nie tylko na technologiach ICT, ale i rozwoju osobistym studentów. Dlatego mają oni możliwość uczestniczenia m.in. w zajęciach z przywództwa biznesowego i strategicznego czy komunikacji kulturowej.
– To zupełnie inne podejście niż siedzenie na uniwersytecie i oglądanie slajdów na wykładach – mówi Maciej Skorupski.
Co istotne, Seeds for the Future to tylko jeden z licznych programów edukacyjnych – wśród których są też m.in. ICT Academy czy European University Challenge – uruchomionych przez Huaweia w Europie przy współpracy ze środowiskiem akademickim. Technologiczny gigant chce w ten sposób stworzyć ekosystem rozwoju talentów i kompetencji cyfrowych.
– Tak dużych programów edukacyjnych jest raczej niewiele, znalezienie ich jest trudne. Takie programy powinny być ogólnodostępne, w Polsce liczba takich inicjatyw powinna być sukcesywnie zwiększana, jeśli chcemy zwiększyć liczbę specjalistów w krajowym przemyśle – mówi laureat konkursu Huawei Seeds for the Future.
We wszystkich krajach, w których Huawei prowadzi działalność, wspiera też edukację na rzecz kompetencji cyfrowych i odkrywania talentów w tej dziedzinie. Od 2008 roku firma prowadzi cały szereg programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleń z tego zakresu. Do tej pory przeznaczyła na ten cel łącznie ponad 130 mln euro. Z tych pieniędzy skorzystało ponad 1,54 mln osób z ok. 150 krajów świata. Huawei szeroko współpracuje też z najlepszymi uniwersytetami w Europie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.