Newsy

Cyfryzacja nie omija muzeów. Duże inwestycje technologiczne zmieniają ofertę placówek kulturalnych [DEPESZA]

2021-09-30  |  06:05
Wszystkie newsy

Nowe usługi dla zwiedzających, bardziej atrakcyjny przekaz, większy dostęp do dzieł sztuki dla gości z całego świata – to korzyści z cyfryzacji placówek kulturalnych. Przez wiele miesięcy pandemii, kiedy muzea, galerie, teatry czy kina pozostawały zamknięte, internet był jedynym sposobem na kontakt z kulturą i sztuką. Nowe inwestycje w infrastrukturę teleinformatyczną mają lepiej przygotować placówki na podobną ewentualność, ale też dopasować ich ofertę do potrzeb gości XXI wieku. Takie jest założenie inwestycji Muzeum Narodowego w Warszawie, w ramach której koncern technologiczny Huawei gruntownie zmodernizuje instalację teleinformatyczną, położy 25 kilometrów kabli i poprawi jakość sygnału Wi-Fi o ok. 20 proc.

 Sztuka – podobnie jak technologia – powinna być dostępna dla wszystkich. Dzięki naszemu wspólnemu projektowi wszyscy ci, którzy są zainteresowani sztuką i bogatą historią Polski, zyskają możliwość swobodnego podziwiania dorobku kulturowego w dowolnym miejscu i czasie, fizycznie i online – mówi agencji Newseria Biznes Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska. – W Huaweiu kładziemy duży nacisk na przeciwdziałanie wszelkiego rodzaju wykluczeniom, w tym w dostępie do kultury i edukacji.

Współpraca między firmą a MNW zakłada gruntowną modernizację instalacji teleinformatycznej. Pierwszy etap inwestycji rozpoczął się we wrześniu i obejmuje instalację 25 km okablowania i 72 punktów dostępowych, co pozwoli osiągnąć nawet o 20 proc. lepszy sygnał sieci Wi-Fi w standardzie 6. Dzięki temu zwiedzając w przyszłym roku Muzeum Narodowe w Warszawie, będzie można skorzystać z superszybkiego, bezpłatnego internetu i z cyfrowych zasobów muzeum.

Chcemy, aby nasi zwiedzający wychodzili z muzeum bogatsi nie tylko o nowe wrażenia estetyczne, ale też wyposażeni w wiedzę. Dostarczają ją tradycyjne książkowe przewodniki i katalogi, a coraz częściej serwisy cyfrowe. Chcemy ułatwić wszystkim posiadaczom urządzeń mobilnych korzystanie z treści Cyfrowego MNW już podczas zwiedzania muzeum. Dzięki modernizacji sieci Wi-Fi sztuka stanie się jeszcze bardziej dostępna – podkreśla w komunikacie Karolina Tabak z Działu Digitalizacji i Dokumentacji Wizualnej MNW.

Bazą wiedzy, obejmującą wiele z nich, jest m.in. muzealny portal Cyfrowe MNW, w którym można znaleźć artykuły, propozycje tematycznych ścieżek zwiedzania i podcasty, które przybliżają kontekst wybranych dzieł sztuki oraz ułatwiają ich odbiór. Po zakończeniu modernizacji infrastruktury teleinformatycznej w MNW zwiedzający zyskają do tych zasobów nieograniczony dostęp.

– Dzięki temu zasoby dostępne online, w tym treści edukacyjne, będą bezpłatnie dostępne przez internet dla zwiedzających na terenie całej instytucji. Na przykład nauczyciel, podczas wycieczki szkolnej, będzie mógł swobodnie pokazywać obrazy uczniom „na żywo”, a tym, którzy muszą uczyć się zdalnie, pokaże dzieła sztuki za pomocą telefonu lub tabletu – mówi Ryszard Hordyński.

Muzeum Narodowe w Warszawie to jedno z najstarszych muzeów sztuki w Polsce, a jego zbiory liczą około 830 tys. polskich i światowych dzieł sztuki. Obejmują malarstwo, rzeźbę, rysunki oraz ryciny, fotografie, numizmaty, a także przedmioty sztuki użytkowej i wzornictwo. Gruntowny remont w obliczu wymagań i przepisów dotyczących ich zabezpieczenia jest sytuacją niemal bezprecedensową.

Ten etap prac na pewno będzie kontynuowany jeszcze w 2022 roku i mamy nadzieję, że nasza współpraca potrwa dłużej – podkreśla dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.

Jak wskazuje, prowadzona przez Huaweia modernizacja infrastruktury w MNW to już kolejny etap współpracy, nawiązanej w ubiegłym roku. Rozpoczęła się ona od zdigitalizowania wystawy czasowej „Polska. Siła obrazu”, dzięki czemu wybitne dzieła polskich malarzy zostały udostępnione zwiedzającym online wraz z opisami. W efekcie nawet 100 tys. osób mogło obejrzeć je w czasie, kiedy dostęp do muzeów i placówek kultury był wyłączony z powodu pandemii.

Koncern technologiczny zapowiada, że jest gotów dalej wspomagać cyfrową transformację muzeum. W planach jest m.in. stworzenie aplikacji na smartfony, która uatrakcyjni zwiedzanie MNW.

Kolejne etapy współpracy z MNW na ten moment są jeszcze w początkowej fazie planowania. Jednak szerokie portfolio rozwiązań chmurowych, sieciowych i bazujących na sztucznej inteligencji pozwala nam uszyć rozwiązania nie tylko na miarę XXI wieku, ale i na miarę tego konkretnie muzeum – mówi Ryszard Hordyński.

Współpraca z warszawskim Muzeum Narodowym to dla Huaweia nie pierwszy projekt realizowany w obszarze sztuki. Koncern technologiczny ma już doświadczenie w międzynarodowych projektach związanych ze zwiększaniem dostępności do kultury na całym świecie – od digitalizacji zbiorów muzealnych, przez modernizację instalacji sieciowych w instytucjach kultury, aż po udostępnianie wybranych dzieł w aplikacjach własnych, jak Themes i AppGallery.

– Każda z takich współprac jest wyjątkowa, a tym, co – mamy nadzieję – będzie cechować partnerstwo z Muzeum Narodowym w Warszawie, jest także jej długofalowość – podkreśla dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.