Mówi: | Rafał Orski |
Funkcja: | pełnomocnik |
Firma: | Or Clean |
Jeden dyskont prowadzi do likwidacji kilku mniejszych sklepów. Szansą dla nich jest franczyza lub specjalizacja
Obroty dyskontów spożywczych wciąż rosną, ale tracą na tym małe sklepy. Szansą dla ich właścicieli jest przystąpienie do franczyzy lub postawienie na specjalizację. Dzięki dopasowaniu do indywidualnych potrzeb klientów i znajomości ich gustów, małe sklepy mogą utrzymać się na rynku.
– Sieci dyskontów notują wzrost obrotów, ale z drugiej strony niewiele osób zastanawia się nad tym, czym jest to powodowane. Myślę, że mamy do czynienia tylko z przesuwaniem pieniędzy w portfelu. Jeżeli dane powszechnie dostępne mówią o tym, że jeden dyskont prowadzi do likwidacji przynajmniej kilku mniejszych podmiotów, sklepów spożywczych, to też przejmuje ich obrót – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rafał Orski, pełnomocnik firmy doradczej Or Clean.
Podkreśla, że w tej chwili na rynku w Polsce następują duże zmiany. Sieci dyskontów wielkopowierzchniowych zdobywają coraz większą część rynku. Zgodnie z raportem Nielsena sprzed roku, mają one już niemal połowę rynku FMCG (towarów szybko zbywalnych). Na zmianach tracą mniejsze sklepy, bo rynek jest zbyt nasycony, by wszyscy mogli na nim się rozwijać.
Orski zauważa jednak, że dyskonty rywalizują nie tylko z innymi formatami sklepów, lecz także między sobą. Z jednej strony korzystają na tym konsumenci, o których trwa cenowa wojna, jednak wbrew pozorom, wybór dla nich staje się ograniczony.
– Tak dynamiczny rozwój tych formatów sklepowych niekoniecznie idzie w parze ze spełnieniem potrzeb dostępności do wielu różnych produktów. Mamy do czynienia z wyborem, którego dokonuje ktoś za nas. Mam na myśli kupców, którzy mówiąc na skróty, potrafią nas zachęcić do asortymentu, który oni wybierają, bo to im się najlepiej sprzedaje albo bo uzyskują najlepsze warunki zakupowe, a zatem marżowe – podkreśla Orski.
Dodaje, że to niepokojący trend, bo choć sklepów przybywa, różnorodność towarów maleje. Z drugiej strony możliwa staje się daleko idąca indywidualizacja i specjalizacja, zwłaszcza małych sklepów. Orski podkreśla, że osiedlowe sklepy mogą zaopatrzyć się w konkretnie te produkty, które kupują okoliczni mieszkańcy. Ta strategia jest jednak ryzykowna, gdyż trudno ocenić, czy sprzedaż tych produktów będzie na wystarczającym, generującym zysk, poziomie. Inną szansą dla małych sklepów są sieci, które oferują współpracę w formacie franczyzowym. Dzięki temu właściciele otrzymują wsparcie, a równocześnie nie tracą zalety jaką jest znajomość lokalnego rynku i klientów.
Franczyza zyskuje dużą popularność. Mimo ogólnego spadku liczby sklepów na rynku, ich liczba we franczyzie systematycznie rośnie. Największa sieć, należąca do Eurocash marka abc, posiada ponad 6,1 tys. sklepów. Tylko w ubiegłym roku pojawiło się na rynku 18 nowych systemów franczyzowych na rynku sklepów spożywczych – wynika z raportu firmy doradczej PROFIT system.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.