Newsy

Jest nieco taniej ale wciąż drogo

2012-01-13  |  20:00
Wszystkie newsy
Mówi:Piotr Kuczyński
Funkcja:Główny Analityk
Firma:Xelion. Doradcy Finansowi

4,6 proc. - tyle wyniosła inflacja w grudniu według danych Głównego Urzędu Statystycznego. To o dwie dziesiąte punktu procentowego mniej niż miesiąc wcześniej. 

Zdaniem głównego analityka firmy Xelion, Piotra Kuczyńskiego, wysoka inflacja to przede wszystkim efekt windowania cen paliw i ochrony zdrowia.

- Analitycy twierdzą że inflacja na poziomie 4,6 proc. czy 4,8 proc. to szczyt inflacji. Teraz ceny powinny już tylko spadać – mówi Kuczyński.

Ale wątpliwości co do takiego scenariusza jest wiele.

- My nie wiemy jak się będą kształtowały ceny surowców. Jak droga może być jeszcze ropa w obliczu konfliktu Izrael – Iran. Jak będzie się zachowywał złoty w dłuższej perspektywie. A od ropy i złotego uzależniona jest przecież cena surowców. Byłbym ostrożny z mówieniem o szczycie inflacji, chociaż w najbliższych dwóch miesiącach to rzeczywiście poziom 4,6 proc. może być tym szczytem inflacji – dodaje Piotr Kuczyński.

Poziom inflacji wciąż jest daleki od celu inflacyjnego Narodowego Banku Polskiego, który wynosi 2,5 proc. Według Piotra Kuczyńskiego Rada Polityki Pieniężnej jest w tej chwili lekko sparaliżowana, bo ewentualna podwyżka stóp procentowych, która mogłaby zdusić inflację, zdusiłaby też rozwój gospodarczy.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Ochrona środowiska

Browary Kompanii Piwowarskiej przestawiają się na zieloną energię elektryczną. Ich produkcja w kraju będzie w 100 proc. zasilana przez odnawialne źródła

1/3 udziałów w polskim rynku piwa ma Kompania Piwowarska. Firma sukcesywnie zwiększa wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł. W 2021 roku jej browary będą już w 100 proc. zasilane zieloną energią elektryczną. Ma się do tego przyczynić zawarta właśnie umowa z innogy, na mocy której browary KP będą zaopatrywane w energię elektryczną z farm wiatrowych. Pozwoli to m.in. ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 66 proc. i zabezpieczy firmę przed wzrostem cen energii. Dziesięcioletni kontrakt to jedna z niewielu dotąd na polskim rynku umów zawieranych bezpośrednio pomiędzy wytwórcą energii z OZE a jej odbiorcą końcowym.

Patronaty Newserii

Gala Złote Spinacze 2019

Handel

Tempo wzrostu gospodarki hamuje. Kryzys w Niemczech jeszcze nie spowalnia eksportu, ale wstrzymuje inwestycje firm

W III kwartale 2019 roku PKB Polski zwiększyło się o 3,9 proc. w ujęciu rocznym. To wprawdzie najwolniejsze tempo od IV kwartału 2016 roku, ale i tak dobry wynik. Według Rafała Beneckiego, głównego ekonomisty ING Banku Śląskiego, istotne jest to, że problemy niemieckiego przemysłu przekładają się na polską gospodarkę wolniej i łagodniej niż zazwyczaj. Jednak mimo wzrostu dochodów konsumentów dynamika ich wydatków spada, a firmy coraz ostrożniej planują inwestycje.

Problemy społeczne

Firmy coraz częściej dbają o pozytywne doświadczenia kandydatów podczas rekrutacji. To przekłada się na lojalność wobec marki

Aby przyciągnąć pracowników, nie wystarczy tworzyć miejsc pracy, ale trzeba zadbać o doświadczenia kandydatów i traktować ich jak klientów – przekonuje Maja Gojtowska, autorka książki „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”. Budowa pozytywnego candidate experience może stanowić o przewadze konkurencyjnej firmy. Brak komunikacji z rekruterem czy niepodawanie istotnych dla kandydata informacji w ogłoszeniu o pracę może zniechęcić do marki. Tymczasem firma, która dba o pracowników podczas rekrutacji, sama tworzy ambasadorów marki.

Handel

Chiński rynek szansą dla polskich producentów drobiu. Rodzimi drobiarze za granicą wygrywają jakością i ceną

Wszystko wskazuje na to, że w tym roku eksport drobiu z Polski, który od kilkunastu lat nieprzerwanie rośnie, po raz pierwszy będzie większy niż dostawy mięsa drobiowego na rynek krajowy – mówi Jarosław Kowalewski z Superdrob. Zwiększony popyt globalny, głównie z powodu rosnącego spożycia w Chinach, tworzy dobrą koniunkturę na kilka kolejnych lat. Polscy producenci wygrywają konkurencję nie tylko ceną, lecz także jakością.