Newsy

KGHM: chcemy zwiększyć zaangażowanie w srebro

2012-04-24  |  06:55
Supernews
Mówi:Herbert Wirth
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:KGHM Polska Miedź S.A.
  • MP4

    Polski koncern liderem na światowym rynku srebra. W ubiegłym roku spółka wyprodukowała 1 260 ton surowca, dzięki czemu awansowała z 3. na 1. pozycję rankingu World Silver Survey 2011. – Satysfakcja jest tym większa, że srebro jest istotnym, ale niedocenianym elementem, jeśli chodzi o wycenę spółki – mówi prezes KGHM, Herbert Wirth.

    Jak przyznaje prezes koncernu taki awans jest dużym zaskoczeniem

     – Przeskoczenie z pozycji trzeciej na pierwszą to jest głęboka satysfakcja. Jest ona związana z tym, że srebro jako metal uboczny jest tak istotnym, a być może w ogóle niedocenianym elementem, jeśli chodzi o wycenę naszego podmiotu – podkreśla Herbert Wirth.

    W ubiegłym roku produkcja metalu przez polski koncern wzrosła o 99 ton, czyli 8,5 proc. Dzięki temu wyprzedziła dotychczasowych rywali, czyli BHP Billiton i Fresnillo.

     – Srebro staje się coraz bardziej metalem finansowym i może to dla KGHM-u mieć istotne znaczenie w postrzeganiu stabilności finansowej firm – prognozuje prezes spółki.

    Dlatego podkreśla, że KGHM zamierza zwiększyć zaangażowanie w srebro.

     – To jest jeden z celów strategicznych. Jednak nadal traktujemy ten metal jako metal uboczny przy głównym metalu, jakim jest miedź. Szukamy takich złóż, które poza miedzią mają inne pierwiastki, w przypadku Sierra Gorda to molibden czy w przypadku innych złóż jest to srebro – mówi Herbert Wirth.

    Od początku 2004 roku ceny srebra na rynkach światowych wzrosły o ponad 500 proc. Teraz uncja srebra kosztuje ponad 30 dolarów, ale w maju ubiegłego roku cena przekroczyła 48 dolarów.

    Według tegorocznego zestawienia producentów srebra Polska awansowała o dwie pozycje na 6. miejsce, wyprzedzając Rosję i Boliwię.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

    Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

    Infrastruktura

    Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

    Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

    Polityka

    Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

    Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.