Mówi: | Herbert Wirth |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | KGHM Polska Miedź |
KGHM przygląda się pracom nad elektrownią atomową
Zamiast jednej ogromnej, kilkusettysięcznowatowej elektrowni jądrowej - "klocki" o mocy od kilkudziesięciu do kilkuset megawatów. Takie elektrownie modułowe są tańsze i bezpieczniejsze od klasycznych. KGHM właśnie bada możliwości wykorzystania tej technologii w Polsce.
Uran, znajdujący się w tradycyjnej elektrowni atomowej w formie "yellowcake" (potoczna nazwa półproduktu otrzymywanego w trakcie obróbki rud uranu), w reaktorach modułowych występuje w formie kuli otoczonej między innymi grafitem. To dało do myślenia miedziowemu gigantowi.
- Dlaczego KGHM nie miałby być głównym dostawcą grafenu - pyta Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź. - To jest pewna idea, projekt realizowany przez naukowców z Akademii Górniczo-Hutniczej i o którym KGHM też zaczął dyskutować, bo wydaje się to fantastycznym pomysłem. Jak patrzę na to, jak jest skonstruowana taka jądrówka, oczyma wyobraźni widzę, co mógłbym do niej dostarczać.
Ponieważ polskie złoża grafitu nie są wystarczająco dobre pod względem jakości, KGHM poszukuje ich za granicą.
- Duże złoża tego minerału są w krajach ościennych, a jedno z większych znajduje się na Ukrainie i nie zostało jeszcze niezagospodarowane. Jeśli ta technologia się przyjmie to KGHM będzie odpowiedzialne za dostarczanie grafitu - wyjaśnia Agencji Informacyjnej Newseria Herbert Wirth.
KGHM rozważa możliwości wykorzystywania tak produkowanej energii na własne potrzeby. Zamierza również zarobić na jej sprzedaży.
- Taka stosunkowo niewielka elektrownia mogłaby być wykorzystywana na potrzeby dużego przemysłu, jak i małych zakładów - mówi prezes spółki.
Jak zapowiada, na konkretne rozwiązania będzie trzeba poczekać. Badania będą trwały jeszcze co najmniej do 2020 r.
- KGHM na razie przygląda się projektowi. Jesteśmy na etapie podpisywania listu intencyjnego. Finalizujemy pierwszą jego część, związaną z fotowoltaiką, z Centrum Metali Krytycznych AGH - informuje Herbert Wirth.
Spółka miedziowa pracuje z naukowcami z uczelni także nad technologią HTR-ów, czyli high temperature reactor.
- Są to reaktory wysokotemperaturowe, które mają dać efekt związany np. z zagospodarowaniem CO2. To są wszystko projekty badawcze, a KGHM chce w nich uczestniczyć, bo warto wspierać również polską myśl naukową - podkreśla prezes Wirth.
Czytaj także
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-04-17: Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii
- 2023-12-12: PGE planuje rozbudowę elektrowni szczytowo-pompowej w Żarnowcu. Działający od 40 lat obiekt zyska największy w Europie bateryjny magazyn energii
- 2023-09-04: Utworzenie Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego napędzi zielone inwestycje PGE. Spółka wyda na nie 125 mld zł do 2030 roku [DEPESZA]
- 2023-08-30: Odejście od węgla do 2030 roku i neutralność klimatyczna w 2040 roku. Energetyczna grupa przyspiesza transformację energetyczną
- 2023-09-25: Projekty jądrowe nabierają tempa. Polska wydaje się być skazana na atom
- 2023-08-03: Specjalna animacja stworzona przy pomocy sztucznej inteligencji częścią obchodów rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Przypomni historię heroicznych walk w Elektrowni Powiśle
- 2023-07-03: Rybnik elektrownia [przebitki]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.