Mówi: | prof. Jerzy Małachowski, dyrektor NCBR dr Arkadiusz Majoch, dyrektor Biura Badań i Rozwoju Petrochemii i Rafinerii Przyszłości, Orlen |
Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
Niemal 200 mln zł trafi na realizację innowacyjnych projektów dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. NCBR i Orlen w ramach konkursu NEON III chcą znaleźć partnerów wśród instytucji naukowych i technologicznych do działania w trzech obszarach: dekarbonizacji, cyfryzacji i gospodarki obiegu zamkniętego. Nabór wniosków potrwa do 30 czerwca br.
– W Narodowym Centrum Badań i Rozwoju bazujemy na trzech komponentach: badaniach, rozwoju, innowacji. Wejście we wspólne przedsięwzięcie badawcze z tak dużą firmą jaką jest Orlen od razu gwarantuje nam wdrożenie. To te cztery komponenty, które chcemy, żeby zafunkcjonowały w wyniku złożonych aplikacji – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria prof. Jerzy Małachowski, dyrektor NCBR.
25 kwietnia ruszył nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu NEON III. To wspólne przedsięwzięcie Orlenu i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które jest nakierowane na rozwój innowacyjnych technologii chemicznych i energetycznych. Zasady konkursu, jak zapewniają organizatorzy, są przyjazne dla jednostek naukowych, przedsiębiorstw, jak również ich konsorcjów. Dwie poprzednie edycje konkursu zakończyły się fiaskiem, więc w trzecim podejściu zaktualizowano zasady, założenia i zakres tematyczny, który jest zdefiniowany na wyzwania i potrzeby rozwojowe przemysłu rafineryjno-petrochemicznego w kraju i za granicą. Nowa edycja konkursu obejmuje 11 zagadnień badawczych. Priorytetowe będą rozwiązania dotyczące dekarbonizacji (eliminacji z obiegu dwutlenku węgla i jego zagospodarowania, wytwarzania paliw zrównoważonych i syntetycznych, otrzymywania wodoru nisko- i zeroemisyjnego), cyfryzacji (wzmacniania efektywności energetycznej i cyfrowego zarządzania funkcjonowaniem farm wiatrowych) i gospodarki obiegu zamkniętego (oczyszczania wód poprocesowych).
– Zakładamy, że byłoby dobrze, gdybyśmy na jedno zagadnienie otrzymali od 5 do 10, a może nawet kilkanaście pomysłów. Wówczas istnieje szansa, że w tej dużej liczbie propozycji projektów znajdziemy optymalne rozwiązania – ocenia prof. Jerzy Małachowski.
Założenia programu NEON są zbieżne z celami strategii państwa wpisującymi się w fundamenty polityki klimatycznej UE, w tym zwiększania udziału OZE oraz neutralności emisyjnej, ale także są ściśle powiązane z potrzebami firmy Orlen, zgodnie z nową Strategią 2035.
– Dla nas bardzo ważna jest dekarbonizacja, czyli jednym z większych zagadnień w NEON III jest właśnie rozwój technologii sprzyjających ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych, dwutlenku węgla szczególnie. To jest realizowane w różny sposób, zarówno poprzez wychwyt i składowanie, w tym wypadku NEON III dla nas jest bardzo ważne, abyśmy mieli możliwości konwersji także tego dwutlenku węgla jako wartościowego surowca do chemikaliów czy paliw, a nie szkodliwego składnika powietrza – podkreśla dr Arkadiusz Majoch, dyrektor Biura Badań i Rozwoju Petrochemii i Rafinerii Przyszłości w firmie Orlen. – Drugim zagadnieniem jest digitalizacja i cyfryzacja procesów. To zagadnienie jest dla nas istotne ze względu na wsparcie działań proefektywnościowych, które również są zawarte w Strategii i które powinny być zrealizowane w ramach perspektywy 2035 roku. Ostatnie zagadnienie to jest gospodarka obiegu zamkniętego. Ono będzie dedykowane wodzie jako pewnego rodzaju odpadowi, zanieczyszczonej wodzie, którą możemy wykorzystywać do procesów produkcji paliw albo chemikaliów.
Orlen wdraża szereg rozwiązań recyklingu, ograniczając odpady, zwłaszcza substancji niebezpiecznych, i produkty nienadające się do recyklingu. Zgodnie ze Strategią 2035 koncern planuje zwiększenie o 9 pp. udziału w sprzedaży produktów petrochemicznych opartych na surowcach odnawialnych i z obiegu zamkniętego oraz o 7 pp. polimerów i innych pochodnych. Ma to być możliwe m.in. dzięki zwiększonym mocom recyklingu – z 40 do 250 tys. t rocznie.
Nabór wniosków zakończy się 30 czerwca. Ocena projektów będzie się składać z dwóch etapów: oceny formalnej przeprowadzanej przez pracowników NCBR, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę, oraz oceny merytorycznej.
– Ja bym bardzo liczył, żeby udało nam się podpisać pierwsze umowy na koniec roku. To na pewno byśmy uznali za sukces. Wiemy, że kwota środków jest duża i tutaj chcielibyśmy, żebyśmy mogli tę kwotę w jednym rozdaniu, jeżeli to oczywiście będzie możliwe, zaalokować, aczkolwiek liczymy się z tym, że może być ta kwota niewykorzystana, w związku z tym będzie kolejne wezwanie – mówi prof. Jerzy Małachowski.
Celem konkursu jest opracowanie i rozwijanie technologii przyszłości poprzez finansowanie innowacyjnych rozwiązań, które są na niższym poziomie gotowości technologicznej (TRL 5-6), a są ważne w kontekście wymagań regulacyjnych i rynkowych. NCBR i ORLEN liczą, że możliwe będzie przetestowanie wybranych technologii w skali pilotażowej w ramach projektu, a następnie ich wdrożenie w praktyce gospodarczej. W nowej formule konkurs NEON III umożliwia badanie, testowanie i rozwijanie przełomowych rozwiązań w warunkach rzeczywistych w Orlenie, co ma znacznie przyspieszyć ich komercjalizację.
– Instalacja pilotażowa, jeśli ją traktować jako etap wdrożenia, jest zaplanowana na 48 miesięcy po podpisaniu umowy, czyli od dnia rozpoczęcia fazy badawczo-rozwojowej. W związku z tym należy liczyć, że jeśli ten proces będzie dosyć sprawny, powinniśmy mieć jeszcze w tej dekadzie projekt w fazie wdrożenia – mówi dr Arkadiusz Majoch. – Instalacje demonstracyjne chcielibyśmy zlokalizować bardzo blisko naszych aktywów produkcyjnych. Rafineria w Płocku to najlepsze miejsce, dlatego że w wielu zagadnieniach szczegółowych tych trzech części tematycznych NEON III mamy powiązanie i integrację technologii. Będą one w jakimś sensie wpływały na te jednostki, będą je zmieniały i prowadziły w ramach ciągłego procesu do celu 2050, którym jest osiągniecie neutralności klimatycznej w naszej grupie. W Płocku jest też zlokalizowane nasze centrum badawczo-rozwojowe, które jest naturalnym hubem innowacji, gotowym również do alokowania instalacji pilotażowych. Jeśli się okaże, że będzie to inne miejsce, gdzie są aktywa, na przykład we Włocławku, to również jesteśmy na to gotowi.
Czytaj także
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-06-11: Bolt rozpoczyna szkolenia z bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będzie wprowadzać także nowe funkcje bezpieczeństwa
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-06-06: Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.