Mówi: | Jakub Wiśniewski |
Funkcja: | architekt, współwłaściciel autorskiej pracowni JMW Architekci |
Kamień coraz częściej wykorzystywany we wnętrzach polskich domów. Na popularności zyskują ozdoby z kamieni szlachetnych
Rynek kamienia budowlanego jest w Polsce bardzo zróżnicowany. Polacy najczęściej kierują się potrzebami i pragmatyzmem, wybierając granity, marmury, ponieważ są to materiały uniwersalne i odporne. Niewielką, ale rosnącą popularnością cieszą się też kamienie szlachetne – topazy, onyksy czy kryształy, które stanowią oryginalną ozdobę wnętrz. Technologia pozwala obecnie kształtować i ciąć je w sposób ograniczony tylko wyobraźnią i zasobnością portfela.
– Rynek kamienia budowlanego jest w Polsce bardzo zróżnicowany i zależny od preferencji i gustów klientów, ale przede wszystkim – od zastosowania produktu, jakim jest kamień. Jest on używany zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków, a rodzaj materiału zależy od celu zastosowania. Mamy granity i marmury, które można stosować na posadzki i elewacje, a we wnętrzach na blaty, ściany albo w pomieszczeniach mokrych. Mamy też kamienie szlachetne, jak topazy, agaty czy onyksy, które mogą być podświetlane, to są kamienie typowo wnętrzarskie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes architekt Jakub Wiśniewski, współwłaściciel autorskiej pracowni JMW Architekci.
Polscy klienci najczęściej kierują się potrzebami i pragmatyzmem. Wybierają granity i marmury, ponieważ są to materiały uniwersalne i odporne. Coraz częściej kamień jest używany również na okładzinę takich elementów jak drzwi czy blaty mebli.
Dzięki nowoczesnym metodom obróbki, którymi dysponują kamieniarze, z kamienia tworzy się dziś także takie elementy, jak tace, wazony, kubki czy galanterię domową. Tego typu elementy dekoracyjne są w tej chwili bardzo modne, ale stosunkowo drogie. Natomiast cena samego surowca jest uzależniona od wielu czynników.
– Im materiał jest rzadziej spotykany, im ma bardziej wysublimowane pochodzenie – bo teraz dostępne są kamienie z całego świata, od Ameryki, przez Europę, po Azję i Chiny, tym jest droższy. Z reguły jest to od kilkuset złotych wzwyż, tutaj nie ma górnej granicy. Wszystko zależy od rodzaju materiału, jego grubości, przeznaczenia i przede wszystkim obróbki. Mogą to być płaszczyzny matowe, w połysku, polerowane – to także wpływa na cenę za metr kwadratowy – mówi Jakub Wiśniewski.
Wciąż mało popularne jest stosowanie we wnętrzach kamieni szlachetnych, które na polskim rynku dostępne są relatywnie od niedawna. Tego rodzaju surowiec wymaga wnętrza odpowiedniej wielkości, specjalnego projektu architektonicznego, odpowiedniej obróbki i montażu, co też wiąże się z większymi kosztami. Jednak dzięki architektom wnętrz i dystrybutorom, którzy mają takie kamienie w swojej ofercie i potrafią je odpowiednio zaprezentować, topazy, kryształy czy agaty również stopniowo zyskują popularność.
– Dziś kamienie szlachetne można w piękny sposób podświetlić, używając oszczędnej technologii LED, która w jednolity i piękny sposób prześwieca kamień. Możemy również zastosować kamień bardzo cienki, co wcześniej w zasadzie nie było spotykane, bo przyjmuje się, że slaby [płyty – red.] kamienia mają 2–3 cm, co w zasadzie eliminowało możliwość transparentności i przepuszczania światła. Można te kamienie ciąć na bardzo cienkie slaby i zastosować podświetlenia LED. Wszystko to zestawione w ciekawy sposób we wnętrzach daje piękne efekty – mówi architekt Jakub Wiśniewski.
Jak podkreśla, obecnie kamienie można również w dowolny sposób kształtować. Wcześniej były cięte zwykle na niewielkich rozmiarów slaby, natomiast teraz technologia pozwala ciąć i obrabiać kamień w sposób niemal nieograniczony, wszystko zależy tylko od zasobności portfela i projektu jego wykorzystania we wnętrzu.
Branża kamieniarska w Polsce liczy około 5 tys. firm. Z danych GUS za 2017 rok wynika, że import kamienia naturalnego do Polski sięgnął w ubiegłym roku 624 tys. ton.
Czytaj także
- 2025-01-08: Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-23: Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2025-01-08: S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
- 2024-12-03: Miuosh: Nie zawsze wygrywający muzyczne talent show robią potem dobre rzeczy. Często ci, którzy nie zaszli w nich daleko, są na scenie latami
- 2025-01-10: Joanna Kurowska: Żaden polski aktor nie dostał miliona dolarów za film. Gramy równie dobrze jak amerykańscy, a jesteśmy niedoceniani i hejtowani
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.