Mówi: | dr Tomasz Gendek |
Funkcja: | Managing Director |
Firma: | Theta Doradztwo Techniczne |
Metanol w płynach do spryskiwaczy jest toksyczny. Stężenie w kabinie kierowcy może przekraczać dopuszczalne normy nawet trzykrotnie
Zgodnie z unijnymi i polskimi kwalifikacjami metanol jest toksyczny. Mimo to dopuszczalne jest jego stosowanie w przemyśle i produktach niespożywczych, np. w płynach do spryskiwaczy. Eksperci podkreślają, że niewielki dodatek substancji (stężenie nie większe niż 3 proc.) nie jest groźny, o ile produkt jest odpowiednio oznakowany i stosowany. Płyny do spryskiwaczy z większym stężeniem nie powinny jednak trafiać do sprzedaży, bo, jak wskazują obserwacje prowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego, może zagrażać zdrowiu i bezpieczeństwu kierowcy i pasażerów. Pod koniec października minister zdrowia złożył wniosek do ministra gospodarki dotyczący zakazu stosowania płynu do spryskiwaczy z metanolem.
W przypadku zimowych płynów do spryskiwaczy alkohol jest nieodzownym składnikiem. Coraz częściej ze względu na niższe koszty, producenci dodają metanolu zamiast alkoholu etylowego. Jednak, jak podkreślają eksperci, niewielki dodatek metanolu nie jest groźny, gdyż neutralizuje go także zawarty w płynie etanol. Za to stężenia powyżej 3 proc. objętości opakowania mogą być już niebezpieczne dla zdrowia i życia.
– Toksyczność metanolu wynika przede wszystkim z jego niebezpiecznych własności po spożyciu, poprzez kontakt ze skórą, potencjalnie ma też własności toksyczne po inhalacji – przestrzega w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria dr Tomasz Gendek, dyrektor Theta Doradztwo Techniczne, przygotowującej karty charakterystyki produktu.
Zgodne z przepisami maksymalne dopuszczalne stężenie metanolu w miejscu pracy to 100 mg/m3. Przy takim poziomie tego toksycznego środka, pracownik może przebywać w miejscu pracy wyłącznie przez 8 godzin w ciągu doby.
– To oznacza, że pracownik jest bezpieczny w zakładzie pracy, jeśli stężenie metanolu, który może występować w powietrzu np. ze względu na procesy technologiczne, nie przekroczy 100 mg – mówi przedstawiciel Theta Doradztwo Techniczne.
Jak pokazują badanie, prowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego, jazda samochodem przez kilka godzin przy regularnym spryskiwaniu szyb płynem zawierającym metanol, może być groźna dla kierowcy i pasażerów.
– Przy ciągłym stosowaniu płynu do spryskiwaczy o stężeniu powyżej 3 proc. metanolu, stężenie oparów alkoholu metylowego w kabinie kierowcy może osiągnąć poziom przekraczający wartość najwyższego dopuszczalnego stężenia określonego Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn. 29.11.2002 r. w sprawie najwyższych stężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy – podkreśla dr inż. Barbara Dytkowicz z Centrum Badań Materiałowych i Mechatroniki Instytutu Transportu Samochodowego. – Wyniki przeprowadzonych badań wykazały, że stężenie waha się wtedy od 100 do 350 mg/m3, a wpływ na to ma wielkość kabiny kierowcy, intensywność nadmuchu na przednią szybę oraz częstotliwość wietrzenia pojazdu.
Do 2010 roku w Polsce obowiązywał zakaz używania alkoholu metylowego do produkcji chemii gospodarczej, w tym płynów do spryskiwaczy. Zakaz ten zniesiono ze względu na konieczność dostosowania polskiego prawa do unijnych regulacji. W konsekwencji wszystkie płyny eksploatacyjne przestały podlegać obowiązkowej certyfikacji na znak bezpieczeństwa „B”, a odpowiedzialność za jakość produktu leży po stronie producenta, dystrybutorów i sprzedawców.
O tym, jak wygląda zapis o zagrożeniach i bezpieczeństwie każdorazowo decyduje producent, wszelkie opisy do etykiety i karty charakterystyki produktu tworzone są w oparciu o informacje od producenta.
– W płynach do mycia naczyń czy w spryskiwaczach metanol nie jest zabroniony. Taki produkt musi być odpowiednio oznakowany i do tego służą, po pierwsze, odpowiednie kryteria klasyfikacji, po drugie, zasady oznakowania, które wynikają z rozporządzeń i polskich, i unijnych, w zależności od tego, jaką klasyfikację i jaki rodzaj oznakowania stosujemy – tłumaczy dr Tomasz Gendek.
Eksperci doradzają, by omijać produkty z wysoką zawartością tej substancji. Już wkrótce mogą one zupełnie zniknąć ze sklepowych półek.
W związku z licznymi zatruciami metanolem w ubiegłym sezonie zimowym, w październiku minister zdrowia zwrócił się z wnioskiem do ministra gospodarki o ustanowienie, w drodze rozporządzenia, zakazu wprowadzania do obrotu płynów do mycia, czyszczenia lub spryskiwania szyb, w tym szyb samochodowych, zawierających metanol w stężeniach większych niż 3 proc. wagowych.
Czytaj także
- 2025-07-02: Polki coraz bardziej świadomie podchodzą do profilaktyki nowotworów piersi. Wciąż jednak blisko połowa się nie bada
- 2025-06-04: Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
- 2025-05-23: Maciej Rock: Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-06-27: Przełom w badaniach nad amnezją dziecięcą. Przechowujemy wspomnienia z okresu niemowlęcego, ale nie potrafimy ich przywołać w dorosłym życiu
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-04-04: Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność
- 2025-05-09: Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.