Mówi: | Katarzyna Ciechanowska-Ciosk |
Funkcja: | dyrektor zarządzająca |
Firma: | Amazon.pl |
Polacy rozsądni w podejściu do prezentów. Kierują się ich praktycznością i ceną
Polacy coraz częściej z wyprzedzeniem kupują prezenty świąteczne. Kierują się przy tym ich funkcjonalnością, ale przede wszystkim ceną. Wielu z nich z tego właśnie powodu wybiera do zakupów okres Black Friday i towarzyszących mu przecen. Na liście najchętniej kupowanych prezentów wysoką pozycję zajmują książki, wśród zabawek dominują za to klocki.
– Po pierwsze, siedmiu na 10 Polaków twierdzi, że ich wymarzonym prezentem jest prezent praktyczny. Po drugie, aż 84 proc. Polaków mówi o tym, że dla nich ważna jest cena produktu. W te ramy idealnie wpasowują się książki – mówi agencji Newseria Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, dyrektor zarządzająca Amazon.pl. – Widzimy, że podczas różnych okazji zakupowych w okresie przedświątecznym Polacy bardzo chętnie kupują książki papierowe, ale zauważamy też zmianę tendencji na rynku – oprócz tego, że czytamy książki papierowe, powieści, biografie, to zaczynamy też sięgać po e-książki i czytniki książek, takie jak Kindle.
Jak wynika z ubiegłorocznego badania Amazon.pl, przeprowadzonego we współpracy z IBRiS, przy wyborze prezentu kierujemy się przede wszystkim jego funkcjonalnością (58 proc.) i jakością (54 proc.), a w mniejszym stopniu zwracamy uwagę na preferencje osoby obdarowywanej (35 proc.) czy emocjonalny przekaz (30 proc.).
– Polacy kupują też chętnie produkty kosmetyczne, elektronikę, czy to drony, czy sprzęt AGD, jak ekspresy do kawy, różne produkty beauty, nie tylko kosmetyki, ale też inne produkty, ale przede wszystkim zabawki. Jesteśmy w okresie przedświątecznym, listy do świętego Mikołaja już napisane i rodzice przygotowują się, by podarować dzieciom ich wymarzone prezenty, buszują w sieci i kupują wymarzone zabawki – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.
Ankietowani przez IBRiS Polacy lubią poszukiwanie i kupowanie prezentów – 75 proc. respondentów w ubiegłym roku zamierzało wręczyć swoim bliskim upominek. Jak wskazuje badanie zlecone przez VeloBank, co trzecia osoba planuje odwiedzić sklepy kilka tygodni wcześniej, a prawie połowa stara się kupować prezenty w rozsądnej cenie. Podobny odsetek korzysta przy tym z promocji. Dlatego też Black Friday i towarzyszące mu akcje promocyjne są tak popularne w Polsce.
– Niektórzy klienci szukali już prezentów świątecznych, inni kupowali produkty codziennego użytku, a my staraliśmy się zapewnić im wyjątkowe promocje we wszystkich kategoriach zakupowych. Tegoroczny Black Friday Week był dla naszego sklepu rekordowy – zarówno pod kątem wartości sprzedaży, jak i liczby zamówionych produktów – podsumowuje dyrektor zarządzająca Amazon.pl.
Tegoroczne badanie Amazon.pl wskazuje, że 30 proc. rodziców czekało na Black Friday, by kupić prezenty mikołajkowe lub świąteczne. Najpopularniejsze prezentowe wybory to przede wszystkim klocki (56 proc.) oraz gry planszowe i łamigłówki (42 proc.). Mniej więcej jedna trzecia rodziców wskazała na puzzle, a ponad jedna czwarta na zabawki interaktywne lub elektroniczne (28 proc.) oraz pluszaki lub misie (26 proc.). Najliczniejsza grupa rodziców przeznacza na zakup zabawek jednorazowo budżet w wysokości od 100 do 200 zł (41 proc.) lub od 51 do 100 zł (39 proc.).
W ubiegłym roku 44 proc. badanych Polaków deklarowało, że kupuje prezenty w sklepach internetowych. Największą korzyścią, ich zdaniem, jest to, że online można łatwiej i szybciej nabyć prezenty.
– Nie ma idealnej odpowiedzi, kiedy zrobić zakup, żeby dostać go przed świętami, natomiast wchodząc na stronę produktową, można sprawdzić, kiedy dany produkt zostanie do nas wysłany. Teraz pojawia się pytanie, co zrobić, żeby ta dostawa była jeszcze szybsza, i tutaj z pomocą przychodzą nam różnego rodzaju subskrypcje. Na Amazon.pl oferujemy subskrypcję Amazon Prime, w ramach której klienci dostają szybszą darmową dostawę milionów produktów bez minimalnej wartości zamówienia – podkreśla Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
Rok 2025 powinien być dobrym okresem na rynku kredytów mieszkaniowych. – Zainteresowanie nadal będzie rosło i paradoksalnie przyczyni się do tego niedawna zapowiedź ministra rozwoju i technologii, że nie będzie Kredytu 0 proc. – ocenia dr Jacek Furga, prezes Centrum Procesów Bankowych i Informacji. Jak wskazuje, pomimo braku kolejnego programu wsparcia dla kredytów mieszkaniowych 2024 rok również zakończył się dobrym wynikiem, a jakość obsługi złotowych kredytów mieszkaniowych pozostaje na bardzo wysokim poziomie.
Prawo
W Polsce brakuje ośrodków interwencji kryzysowej. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje o zmiany w prawie i zwiększenie finansowania
W 2023 roku w Polsce funkcjonowało 170 ośrodków interwencji kryzysowej, ale w wielu powiatach tego typu wsparcie wciąż nie jest dostępne. NIK już w 2021 roku alarmował, że ponad połowa powiatów nie powołała takich ośrodków. Tylko część istniejących placówek świadczy całodobowo wsparcie dla osób doświadczających kryzysów, a zapotrzebowanie na takie usługi stale rośnie. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich apeluje o zmiany w prawie dotyczącym interwencji kryzysowej oraz finansowaniu tych usług.
Finanse
Jedna trzecia pacjentów jest niedożywiona przy przyjęciu do szpitala. Od tego w dużej mierze zależą rokowania
Niedożywienie pacjentów w szpitalach jest zjawiskiem powszechnym – w Polsce stan ten dotyczy jednej trzeciej osób już w momencie wizyty w Izbie Przyjęć, a w trakcie hospitalizacji pogłębia się u kolejnych 20–30 proc. O roli leczenia żywieniowego mówi się już coraz więcej, również jako o odrębnej opcji terapeutycznej w niektórych chorobach z autoagresji. W ocenie ekspertów wciąż jednak brakuje wiedzy na ten temat, zwłaszcza u lekarzy innych specjalizacji niż onkologiczne, gastroenterologiczne czy chirurgiczne. Tymczasem dobre odżywienie nie tylko przekłada się na szybsze zdrowienie, ale i realne oszczędności dla systemu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.