Mówi: | Anna Oleksak, coffee ambasador marki Nespresso Ewa Kwiatkowska, dyrektor ds. marketingu, Nespresso |
Polacy wciąż piją trzy razy mniej kawy niż Niemcy. Coraz częściej doceniamy jednak jej jakość
Polacy nie należą do narodów kawoszy, jednak spożycie tego napoju rośnie. Rocznie wypijamy już ok. 95 litrów, czyli w przeliczeniu 3 kg ziaren. W Niemczech jest to ok. 10 kg. Stopniowo zmieniają się również nasze upodobania. Pijemy kawę nie tylko rozpuszczalną. Coraz częściej stawiamy na jakość, szukamy nowych gatunków kaw i smaków z różnych zakątków świata. Zwracamy też uwagę na odpowiednie przygotowanie i podanie kawy.
– Polacy wciąż piją relatywnie mało kawy, szczególnie w porównaniu do krajów południa czy krajów producenckich Ameryki Południowej. Jesteśmy narodem herbacianym i celebrujemy jej picie. Natomiast to właśnie kultura kawowa znacząco się zmienia i rozkwita w ostatnich latach. Wpływają na to podróże, ludzie jeżdżą po świecie, poznają zwyczaje kawowe i kulturę kawową w innych krajach. Pomaga również fakt, że dobra kawa, o wysokiej jakości zielonego ziarna, zaczęła być w Polsce dostępna – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Ewa Kwiatkowska, dyrektor marketingu marki Nespresso.
W przeliczeniu na ilość naparu przeciętny Polak wypija w ciągu roku już 95 litrów kawy. To ok. 3 kg ziaren. W czołówce spożycia od lat utrzymują się Brazylia, Stany Zjednoczone oraz Niemcy, gdzie na mieszkańca przypada około 10 kg ziaren. Wysoko są również kraje skandynawskie, gdzie pity napar jest znacznie mocniejszy niż w pozostałych krajach. W przeliczeniu na ziarna kawy Skandynawowie są liderami – ok. 15 kg na mieszkańca.
– Pijemy coraz więcej kawy, bo dostrzegamy coraz więcej okazji ku temu. Rano to może być kawa do śniadania, później wypijamy zwykle dla przyjemności w pracy jedną filiżankę, ale coraz częściej też znajdujemy moment na kawę po pracy, w domu. Czasem jest to kawa bezkofeinowa, a czasem jakaś wariacja czy też drink na bazie naszego ulubionego espresso – wymienia Anna Oleksak, coffee ambasador marki Nespresso.
– Wciąż jest duża część społeczeństwa, która pije kawę od lat, tak jak piły ją nasze babcie i dziadkowie. Jednak widzimy już budzącą się świadomość koneserów tego naparu – coraz więcej osób zaczyna wybierać kawę w sposób świadomy i przede wszystkim poszukuje jakości w kawie – podkreśla Ewa Kwiatkowska.
Dane Euromonitora wskazują, że rynek kawy w Polsce wart jest ponad 5,3 mld zł. Szybciej niż spożycie rośnie wartość kupowanej kawy, a to oznacza, że konsumenci coraz częściej sięgają po kawę premium. Szukamy też nowych doświadczeń smakowych. Chętnie sięgamy po ziarna kawy pochodzące z różnych regionów.
– Smak Polaków to jednak kawa zbalansowana, delikatna, z niewielką ilością kwasowości. Eksperymentujemy z różnymi regionami i widać wyraźnie, że można zachęcić konsumentów do próbowania nowych smaków – ocenia Anna Oleksak.
Rynek w Polsce jest rozwojowy. Pojawiają się na nim nowi producenci kawy i ekspresów do kawy. Rośnie sprzedaż ekspresów ciśnieniowych, zarówno automatycznych, jak i kapsułkowych.
– Coraz częściej chcemy nie tylko napić się dobrej kawy, lecz także mieć cały przyjemny serwis wokół tego. Chcemy cieszyć się filiżanką z przyjaciółmi, z rodziną, ale też być dobrze obsłużeni – zauważa Anna Oleksak.
Ze względu na rosnące wymagania konsumentów Nespresso otwiera innowacyjne butiki zgodne z nową filozofią, gdzie goście mogą w pełni doświadczać i odkrywać świat kawy, biorąc udział w eksperymentalnych degustacjach i warsztatach.
– Nowy koncept butiku Nespresso to zupełne odwrócenie roli miejsca. To przestaje być miejsce transakcyjne, skupione na procesie sprzedażowym, ale miejsce doświadczeń i przygody z kawą – mówi Ewa Kwiatkowska.
Goście odwiedzający butik są również zapraszani na warsztaty MasterClass, gdzie eksperci współpracujący z Nespresso prowadzą angażujące spotkania rozwijające wiedzę. Tematy warsztatów dotyczą zarówno parzenia kawy, jej degustacji, jak i poszukiwania swoich preferencji smakowych poprzez poznawanie kawy z różnych terroir (regionu, pochodzenia danej mieszanki). To także tworzenie receptur na bazie mleka, najczęściej wybieranej formy degustacji kawy przez Polaków.
– Klienci poznają różne oblicza kawy, nie tylko jedną czarną kawę, lecz także kawę jako element deseru, element pairingu z potrawami czy kawę jako element przyjemności, w postaci drinków czy innego rodzaju napojów kawowych – wymienia Ewa Kwiatkowska.
Z obecnych w Polsce dziewięciu butików Nespresso sześć oferuje doświadczenia kawowe. Marka stawia też na ekologię, do 2020 roku ma powstać sieć butików w 100 proc. przyjazna środowisku.
– Nespresso od ponad 14 lat prowadzi program zrównoważonego rozwoju. Od lat działamy na rzecz ochrony środowiska naturalnego, współpracując z licznymi organizacjami, m.in. The Rainforest Alliance czy Fair Trade. Zachęcamy naszych klientów, by razem z nami dbali o środowisko i dlatego ważnym elementem butiku jest punkt, w którym klienci oddają zużyte kapsułki, które następnie poddajemy recyklingowi, odzyskując aluminium – mówi Ewa Kwiatkowska.
Z kolei wiele elementów wnętrza butików zostało wykonanych z surowców wtórnych, np. blaty zrobione są ze sprasowanej kawy ze zużytych kapsułek
– Z kolei drewno pochodzi z lasów zasadzonych w ramach projektów agroleśniczych. To główne wyróżniki, które mówią o tym, że jest to marka działająca w sposób zrównoważony, odpowiedzialny społecznie i jest to elementem naszej strategii biznesowej – podkreśla Kwiatkowska.
Firma współpracuje z ponad 70 tys. plantatorów w 12 krajach w ramach programu Nespresso AAA Sustainable Quality. Program zapoczątkowany w 2003 roku we współpracy z organizacją The Rainforest Alliance ma na celu utrwalania praktyk zrównoważonego rozwoju na plantacjach i ich regionach.
– To temat będzie coraz ważniejszy dla konsumentów. Chcemy wiedzieć, jak wydajemy swoje pieniądze, na co wydajemy i czy firma, w którą inwestujemy działa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. A Nespresso właśnie w ten sposób działa – zapewnia Anna Oleksak.
Czytaj także
- 2024-12-02: W ostatnich miesiącach coraz więcej Polaków sięga po jabłka. Konsumpcja tych owoców jednak z roku na rok spada [DEPESZA]
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-11-20: Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
- 2024-11-15: Anna Lewandowska: Są aż trzy odsłony „Czerwonego dywanu” w „Pytaniu na śniadanie”. Ten punkt naszego programu ma bardzo dobrą oglądalność
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
- 2024-10-04: Anna Głogowska: Długo wstydziłam się stanąć na scenie teatralnej. Teraz zaczynam myśleć o sobie jako o aktorce
- 2024-09-18: Anna Głogowska: W samym środku lata wyjechałam na wakacje do Egiptu. Temperatura powietrza sięgała 43, a wody 38 stopni
- 2024-10-25: Anna Głogowska: Piękna jest sztuka z elektroodpadów. Takie ubrania to dobry pomysł na oryginalny strój na czerwony dywan
- 2024-11-07: Anna Głogowska: Obsesyjnie sortuję śmieci. Jestem wściekła na wszystkich sąsiadów, którzy tego nie robią
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.