Mówi: | Bartosz Marczuk |
Funkcja: | podsekretarz stanu |
Firma: | Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej |
Program Karta Dużej Rodziny coraz większy. Od 2019 roku więcej osób będzie mogło skorzystać ze zniżek
Z systemu ulg oraz zniżek Karty Dużej Rodziny korzysta obecnie 451,7 tys. rodzin wielodzietnych – wynika z danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Stale przybywa zarówno rodzin zainteresowanych dołączeniem do programu, jak i partnerów biznesowych, którzy oferują im zniżki. Od 2019 roku nastąpią zmiany w przyznawaniu Kart. Będą mogli je otrzymać także rodzice, którzy kiedykolwiek w przeszłości mieli na wychowaniu co najmniej trójkę dzieci.
– Uznaliśmy, że jest to w pewien sposób niesprawiedliwe, żeby rodziny, które kiedykolwiek wychowały troje dzieci, były wykluczone z tego projektu. Tym bardziej że Karta Dużej Rodziny przysługuje dożywotnio, czyli nie może zależeć od daty wejścia w życie uprawnienia takiego rodzica. Uznaliśmy, że osoby, które kiedykolwiek miały na wychowaniu co najmniej troje dzieci, nawet jeśli teraz mają powyżej 24 lat, również będą mogli się ubiegać o KDR. To rozwiązanie wchodzi w życie od 1 stycznia 2019 roku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bartosz Marczuk, wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej.
Otrzymanie Karty Dużej Rodziny jest niezależne od uzyskiwanych przez rodzinę dochodów. O Kartę mogą się ubiegać rodziny z co najmniej trójką dzieci, które nie przekroczyły 18 roku życia lub 25 roku życia w sytuacji, gdy dziecko kontynuuje naukę np. w szkole wyższej, a także bez ograniczeń wiekowych, gdy dziecko ma orzeczenie o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności.
Kartę Dużej Rodziny mogą otrzymać także rodzinne domy dziecka oraz rodziny zastępcze. Prawo do jej posiadania przysługuje członkowi rodziny wielodzietnej, który jest obywatelem polskim, oraz cudzoziemcom mieszkającym na terenie Polski na podstawie zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej.
– Obecnie jest ponad 20 tysięcy punktów, które udzielają zniżek w ramach Karty Dużej Rodziny. Od firm, które oferują artykuły podstawowej potrzeby, przez firmy oferujące usługi zdrowotne, paliwa, aż po te, które oferują przeloty. Wystarczy w sklepach spojrzeć, czy są wywieszki informujące o honorowaniu karty. Najnowszą ofertą zgłoszoną przez partnera jest oferta 10-proc. zniżki w sklepach Lidl. Można obecnie otrzymać tam upust na cały asortyment szkolny – mówi Bartosz Marczuk.
Od 1 sierpnia do projektu przystąpiło PZU, w maju PGNiG. Wśród partnerów są także LOT, dający 10-proc. zniżki na loty, firmy Lotos i Orlen, dające rabat w wysokości 8 groszy na litrze.
– Nieustannie nadzorujemy proces akwizycji partnerów biznesowych do programu. W ubiegłym roku podjęliiśmy decyzję, by to zadanie powierzyć organizacji pozarządowej, którą rozliczamy za efekty. Od tego momentu mamy o blisko 400 proc. więcej partnerów biznesowych w skali roku – podkreśla wiceminister. – Zainteresowanie partnerów jest duże i to cieszy. Z jednej strony dzięki temu rodziny wielodzietne mają lepiej i łatwiej, a z drugiej strony, to buduje dobry wizerunek biznesu.
Od 2018 roku Karta Dużej Rodziny jest bardziej atrakcyjna. Została dostosowana do najnowszych rozwiązań technologii cyfrowej. Chodzi o wprowadzenie dokumentu w formie aplikacji na urządzeniach mobilnych. Z elektronicznej wersji korzysta blisko 128 tys. osób.
– Nie trzeba już mieć plastikowej karty, by korzystać ze zniżek. Można ją mieć w smartfonie. Dodatkowo jest to pierwszy w Polsce pełny e-dokument, który upoważnia nie tylko do zniżki w sklepie, lecz także można go okazać np. w urzędzie paszportowym, kiedy wyrabiamy dziecku paszport. W samej aplikacji są dwie inne użyteczności. Jest tam geolokalizacja miejsc, które dają zniżki, czyli możemy sprawdzić, czy w danej restauracji, hotelu oraz sklepie dostaniemy zniżkę. Poza tym w aplikacji są powiadomienia o nowej ofercie i nowych partnerach, którzy dołączają do Karty Dużej Rodziny – wymienia Bartosz Marczuk.
Karta Dużej Rodziny działa od 2014 roku. Do tej pory wydano ponad 2 mln kart, w tym 1,19 mln dla dzieci.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.