Mówi: | Jerzy Śledziewski |
Funkcja: | Wiceprezes Zarządu - Zastępca Dyrektora Generalnego |
Firma: | Kredyt Bank |
Kredyt Bank: banki chcą pożyczać, przedsiębiorcy robią to bardzo rozważnie i oszczędnie
Choć o kryzysie w gospodarce na razie nikt nie mówi, to przedsiębiorcy uwzględniają taki scenariusz w swoich planach na przyszłość. – Banki chcą pożyczać, oczywiście indywidualnie oceniając firmę, ale przedsiębiorcy bardzo rozsądnie sięgają po kredyty – mówi Jerzy Śledziewski, wiceprezes Kredyt Banku. Dodatkowo zdecydowanie ostrożniej podchodzą do kwestii inwestycji. A to oznacza, że depozyty przedsiębiorstw będą rosły.
– Nie nazywajmy tego, co w tej chwili mamy kryzysem. Mówimy raczej o spowolnieniu. Obserwujemy teraz podobną sytuację, która była w latach 2009-2010, czyli dużą rozwagę polskich przedsiębiorców – podkreśla Jerzy Śledziewski.
Rozwagę, która przejawia się między innymi w ostrożnych decyzjach kredytowych. Tym bardziej, że wśród firm pojawiła się obawa, że kolejny kwartał, dwa, a może trzy kwartały będą jeszcze trudniejsze.
– Widać zdecydowanie ostrożność w zakresie inwestycji. Spodziewamy się więc, że depozyty przedsiębiorstw w tym czasie będą rosły. Wiele polskich przedsiębiorstw jest dzisiaj w dobrej sytuacji i one myślą raczej w perspektywie jak wykorzystać tę trudniejszą sytuację w Polsce czy w Europie do zwiększenia potencjału firmy, pozyskania nowych rynków i kiedy robić inwestycje – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceprezes Kredyt Bank.
Od dwóch lat w ramach programu „Akademia Przedsiębiorcy” bank angażuje się w promowanie zasad stabilnej przedsiębiorczości.
– Wspólnie z partnerami staramy się dostarczać wiedzę, dzielić doświadczeniami, ale takimi, które są mniej związane z produktami bankowymi, a bardziej z realnym biznesem, więc zarządzanie zależnościami, ludźmi, ryzykiem, także ryzykiem walutowym – wyjaśnia Jerzy Śledziewski.
I podkreśla, że z każdym spotkaniem zainteresowanych przybywa. Konferencje odbyły się już w ponad pięćdziesięciu miastach w Polsce i wzięło w nich udział ok. 13 tys. osób.
– Po tych dwóch latach mogę powiedzieć, że jest to bardzo wartościowy program. Widzimy, że to cieszy się olbrzymią popularnością i widzimy też, że to jest traktowane bardzo biznesowo – mówi wiceprezes Kredyt Bank. – To są spotkania, które dają wartość klientom, ale również nam, bo z jednej strony budują lojalność, a z drugiej strony – dają nam możliwość poznania nowych klientów. Wzmacniają naszą aktywność, obecność i lokalne starania. Odnosimy też realne korzyści biznesowe.
Czytaj także
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-17: Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
- 2024-04-18: Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.