Newsy

Kredytobiorca lepiej chroniony, a przynajmniej lepiej poinformowany

2011-12-16  |  00:15
Wszystkie newsy
Mówi:Maciej Czapliński
Funkcja:Departament Polityki Konsumenckiej
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Większa świadomość konsumentów - na to postawili twórcy nowelizacji ustawy o kredycie konsumenckim. 18 grudnia wchodzą w życie zmienione przepisy, które mają lepiej chronić interesy pożyczkobiorców.

Informacja przede wszystkim. Dzięki nowym przepisom klient przed podjęciem decyzji uzyska dokładne informacje o wszelkich faktycznych kosztach kredytu. W trakcie spłacania pożyczki nie będzie więc niespodziewanych "dodatkowych" opłat, czy prowizji, o których kredytodawca nie wspomniał. Ale uwaga! Nowe przepisy znoszą limit narzucanych przez instytucje finansowe kosztów kedytu.

Dzisiaj pod rządami starej ustawy mamy pięcioprocentowy próg wszystkich opłat, które można pobrać w związku z zawarciem umowy o kredyt. Ten przepis był notorycznie naruszany przez kredytodawców, więc w nowej ustawie z niego zrezygnowano - tłumaczy Maciej Czapliński z Departamentu Polityki Konsumenckiej w UOKiK.

Instytucje finansowe do tej pory szukały sposobów, by ten limit ominąć. Narzucano więc na klientów opłaty za dodatkowe usługi, które choć nieobowiązkowe, w rzeczywistości były warunkiem udzielenia pożyczki. Taką usługą mogła być np. wizyta przedstawiciela firmy w domu, za którą pobierano określoną opłatę, podnoszącą rzeczywisty koszt spłacanego kredytu.

- Każdy przedsiębiorca, który udziela nam w jakiejkolwiek formie kredytu, jest objęty postanowieniami tej ustawy. Także wszystkie instytucje parabankowe, ale także sprzedawca, który udziela nam kredytu na zakup jakiegoś produktu będzie podlegał postanowieniom ustawy - przypomina Maciej Czapliński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zwolnione z nowych przepisów będą jedynie popularne w sieciach handlowych kredyty 0 procent. Warto pamiętać, że ustawa daje więcej czasu na rezygnację z kredytu. Kredytobiorca będzie miał 14 dni na odstąpienie od zawartej umowy.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Gala Złote Spinacze

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Rozładowane akumulatory wciąż najczęstszą przyczyną awarii samochodów. Samodzielna wymiana może być zbyt skomplikowana

Zimą źródłem kłopotów z samochodami są przede wszystkim niesprawne akumulatory. Z danych niemieckiej organizacji ADAC wynika, że to przyczyna 46 proc. awarii. Do rozładowania akumulatora może się przyczyniać m.in. korzystanie z dużej liczby funkcjonalności w aucie tuż po jego uruchomieniu, takich jak nawigacja, radio czy podgrzewanie siedzeń i kierownicy, ale też sporadyczne użytkowanie samochodów lub jeżdżenie tylko na krótkich dystansach. Kierowcy zwykle reagują na problemy z akumulatorem, kiedy już jest za późno i nie można uruchomić silnika. Dlatego tak ważne jest regularne kontrolowanie urządzenia w serwisie. Eksperci zalecają też, by fachowcom zostawić sam proces wymiany akumulatora, bo w nowych autach nie jest to już takie proste.

Handel

Coraz więcej skarg na zakupy obuwia i ubrań w zagranicznych e-sklepach. Problematyczne są szczególnie transakcje spoza UE

Coraz większa popularność transgranicznych zakupów e-commerce przełożyła się na większą liczbę sporów między konsumentami a sprzedawcami. W Unii Europejskiej dochodzenie praw przez kupującego jest łatwiejsze, dlatego specjaliści z Europejskiego Centrum Konsumenckiego radzą, by przed zawarciem transakcji upewnić się, czy sklep zarejestrowany jest we wspólnocie. Jeśli przedsiębiorca jest zarejestrowany w Azji, to nawet jeśli przyjmuje zwroty i reklamacje, może się okazać, że koszt wysyłki produktu jest wyższy niż jego wartość.

Firma

Porażka może być fundamentem przyszłego sukcesu. Biznes wciąż ma jednak problemy z takim konstruktywnym podejściem

Porażka jest nieuniknioną częścią każdej sfery życia i prędzej czy później przytrafi się każdemu. Trudno ją przewidzieć, ale można kontrolować sposób, w jaki na nią reagujemy, aby – zamiast paraliżować, demotywować i zmniejszać prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu w przyszłości – przekuć niepowodzenie w coś pożytecznego i konstruktywnego. Takie podejście jest ważne zwłaszcza w biznesie, gdzie nauka na własnych błędach może pomóc w rozwinięciu firmy albo ulepszeniu produktu czy usługi. – W takich obszarach jak lotnictwo czy medycyna lekcja wyciągnięta z porażki jest z kolei czymś, co może uratować zdrowie lub życie innych ludzi – wskazuje Jarosław Łojewski, założyciel Fundacji Dobra Porażka.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.