Newsy

Kredytobiorca lepiej chroniony, a przynajmniej lepiej poinformowany

2011-12-16  |  00:15
Wszystkie newsy
Mówi:Maciej Czapliński
Funkcja:Departament Polityki Konsumenckiej
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Większa świadomość konsumentów - na to postawili twórcy nowelizacji ustawy o kredycie konsumenckim. 18 grudnia wchodzą w życie zmienione przepisy, które mają lepiej chronić interesy pożyczkobiorców.

Informacja przede wszystkim. Dzięki nowym przepisom klient przed podjęciem decyzji uzyska dokładne informacje o wszelkich faktycznych kosztach kredytu. W trakcie spłacania pożyczki nie będzie więc niespodziewanych "dodatkowych" opłat, czy prowizji, o których kredytodawca nie wspomniał. Ale uwaga! Nowe przepisy znoszą limit narzucanych przez instytucje finansowe kosztów kedytu.

Dzisiaj pod rządami starej ustawy mamy pięcioprocentowy próg wszystkich opłat, które można pobrać w związku z zawarciem umowy o kredyt. Ten przepis był notorycznie naruszany przez kredytodawców, więc w nowej ustawie z niego zrezygnowano - tłumaczy Maciej Czapliński z Departamentu Polityki Konsumenckiej w UOKiK.

Instytucje finansowe do tej pory szukały sposobów, by ten limit ominąć. Narzucano więc na klientów opłaty za dodatkowe usługi, które choć nieobowiązkowe, w rzeczywistości były warunkiem udzielenia pożyczki. Taką usługą mogła być np. wizyta przedstawiciela firmy w domu, za którą pobierano określoną opłatę, podnoszącą rzeczywisty koszt spłacanego kredytu.

- Każdy przedsiębiorca, który udziela nam w jakiejkolwiek formie kredytu, jest objęty postanowieniami tej ustawy. Także wszystkie instytucje parabankowe, ale także sprzedawca, który udziela nam kredytu na zakup jakiegoś produktu będzie podlegał postanowieniom ustawy - przypomina Maciej Czapliński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zwolnione z nowych przepisów będą jedynie popularne w sieciach handlowych kredyty 0 procent. Warto pamiętać, że ustawa daje więcej czasu na rezygnację z kredytu. Kredytobiorca będzie miał 14 dni na odstąpienie od zawartej umowy.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Efekty pandemii widoczne w wyszukiwarce Google. Praca zdalna, zwolnienia i e-zakupy wśród najpopularniejszych haseł

W ostatnich tygodniach życie codzienne i zawodowe Polaków przeniosło się do sieci. Tam również szukamy informacji, jak sobie radzić z nową rzeczywistością. Statystyki wyszukiwarki Google pokazują, że wśród najpopularniejszych haseł są te związane z pracą zdalną, zwolnieniami czy zasiłkami dla bezrobotnych. Z kolei przedsiębiorcy masowo szukają informacji o rządowej pomocy w ramach tzw. tarczy antykryzysowej albo uczą się zakładać sklepy internetowe.

Prawo

Biura podróży i ich klienci nie są chronieni w wystarczającym stopniu. Wątpliwości budzi długi okres na zwrot pieniędzy czy voucher zamiast gotówki

– Przepisy w obecnym kształcie nie chronią ani interesów organizatorów turystyki, ani samych podróżnych – ocenia Paweł Wójcik, adwokat Kancelarii RWW.legal Rusin Wójcik. Specustawa wprowadziła regulacje, zgodnie z którymi rozwiązanie umowy jest skuteczne dopiero po 180 dniach. Biuro podróży ma tyle dni na zwrot wpłaconych przez klienta środków, częściej jednak organizatorzy proponują podróżnym voucher do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych w ciągu roku.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Handel

Rośnie eksport śliwki kalifornijskiej. W okresie pandemii częściej sięgamy po zdrowe produkty o długim terminie ważności

W czasie pandemii rośnie sprzedaż naturalnych produktów spożywczych o długim terminie ważności. Na popularności zyskują suche artykuły spożywcze, ale też produkty prozdrowotne. Taki trend sprzyja producentom suszonych owoców, którzy już przed koronawirusem dynamicznie zwiększali sprzedaż. Eksport śliwki kalifornijskiej do Polski od sierpnia 2019 do marca 2020 roku wzrósł prawie dwukrotnie. – Konsumenci częściej wybierają produkty, które w naturalny sposób pomagają im zachować zdrowie – mówi Kevin Verbruggen z California Prune Board i podkreśla, że suszone śliwki mają między innymi dobroczynny wpływ na układ trawienny.

Problemy społeczne

W Polsce kilkaset osób cierpi na rzadką chorobę wywołującą obrzęki i ból. Szansą dla chorych jest innowacyjna terapia zarejestrowana w Europie

Trudny do zniesienia ból, deformacje twarzy i obrzęki narządów wewnętrznych, w tym krtani, które stwarzają ryzyko uduszenia – z takimi objawami zmagają się pacjenci cierpiący na dziedziczny obrzęk naczynioruchowy. W Polsce jest ich zaledwie kilkuset, ale szacuje się, że mniej więcej drugie tyle wciąż pozostaje niezdiagnozowanych. Chorzy z ciężkim przebiegiem doświadczają w ciągu roku nawet do kilkudziesięciu zagrażających życiu napadów tej choroby, a okresy między atakami przepełnione są strachem i niepokojem. Szczególnie dotyczy to pacjentów z najcięższym przebiegiem, u których dochodzi do obrzęków krtani czy twarzy. W Europie niedawno zarejestrowano innowacyjny lek, który może zapobiegać atakom. W Polsce ruszyła kampania edukacyjna, która ma zwiększyć świadomość dotyczącą tej choroby i zwrócić uwagę na problemy pacjentów, którzy się z nią zmagają.