Newsy

LTE w Play jeszcze w tym roku? Warunkiem wygrany przetarg na częstotliwości 1800 MHz

2012-04-02  |  06:55
Mówi:Jacek Niewęgłowski
Funkcja:Członek Zarządu ds. Strategii
Firma:P4, operator sieci Play
  • MP4

    Operator jest gotowy z dnia na dzień zaoferować swoim klientom usługi ultraszybkiego internetu. Testy wypadły pomyślnie, przygotowano już urządzenia końcowe, brakuje jedynie odpowiednich częstotliwości. Dlatego Play tak bardzo liczy na zwycięstwo w przetargu organizowanym przez UKE na częstotliwości 1800 MHz.

    Ultraszybki internet oferuje w Polsce na razie tylko Cyfrowy Polsat korzystający z zasobów spółek Mobyland i CenterNet. Maksymalna prędkość, na jaką pozwalają urządzenia końcowe CP to 100 Mbps. Dzięki ok. 600 masztom LTE dociera do 1,6 tys. miejscowości.

    Celem Play jest stworzenie realnej konkurencji dla spółek należących do Zygmunta Solorza-Żaka. Testy nowej technologii rozpoczęły się w maju ubiegłego roku.

     - Uruchomienie usług w technologii LTE nie jest kwestią inwestycji czy ambitnych planów biznesowych. Jest tak naprawdę tylko i wyłącznie funkcją dwóch elementów: dostępnych częstotliwości, na których operator może te technologie LTE uruchomić oraz dostępność urządzeń końcowych - mówi Jacek Niewęgłowski, członek zarządu ds. Strategi w P4, operatorze sieci Play.

    W przypadku drugiego elementu sytuacja nie jest najgorsza. Jak podkreśla Niewęgłowski, urządzeń jest sporo, chociaż klientów na razie może zniechęcać ich cena. Problemem dla operatora pozostaje brak dostępu do częstotliwości, które pozwoliłyby na korzystanie z technologii LTE. Gdyby nie to, oferta LTE Play'a byłaby gotowa z dnia na dzień.

     - Wydaje mi się, że takim optymalnym momentem do uruchomienia usług w technologii LTE, jest końcówka tego roku lub początek nowego roku. Z całą stanowczością mogę podkreślić, że w przypadku zwycięstwa w przetargu, który dałby nam częstotliwości, na których technologię LTE można uruchomić, to usługi takie bylibyśmy w stanie i uruchomilibyśmy z dnia na dzień - zapowiada Jacek Niewęgłowski.

    2012 rok pozostaje realnym terminem. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Magdalena Gaj zapowiedziała, że przetarg zostanie ogłoszony w lipcu, a zwycięzca będzie znany w listopadzie. Od wyników przetargu zależy w dużej mierze przyszłość LTE w kraju.

     - Technologia LTE jest przyszłością całej branży komórkowej. Jest to tylko kwestia czasu, kiedy operatorzy rozpoczną uruchamianie usług w technologii LTE na swoich sieciach - uważa członek zarządu P4 ds. strategii.

    Rozwój będzie o tyle szybszy, że nie wymaga budowania nowych stacji bazowych. 

     - W przeciwieństwie do technologii w 3G, w której implementacja wiązała się z budową zupełnie nowych sieci, technologia LTE na dzisiejszym rynku telekomunikacyjnym wchodzi do sieci operatorów komórkowych niemalże tylnymi drzwiami. To znaczy wiele stacji bazowych czy też duża część już istniejących, również w Polsce, jest gotowa do obsługi technologii LTE - wyjaśnia Jacek Niewęgłowski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Firma

    Handel

    Spożycie piwa najniższe od dekady, a udział w strukturze konsumpcji alkoholu najniższy od 2003 roku. Trend spadkowy kontynuowany w 2021 roku

    W 2020 roku Polacy wypili najmniej piwa od dekady – wynika z najnowszych statystyk opublikowanych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. To m.in. skutek lockdownów i nieczynnej przez wiele miesięcy gastronomii. Trend spadkowy jest kontynuowany w 2021 roku. Spadła też całkowita ilość alkoholu spożywana w postaci piwa, a jego udział w strukturze spożycia alkoholu spadł do najniższego poziomu od 2003 roku. Wynika to m.in. ze spadku zainteresowania piwami mocnymi i szybkiego rozwoju segmentu piw bezalkoholowych.

    Handel

    Polskie firmy rzadko decydują się na zagraniczną ekspansję. Najłatwiej przychodzi to branży technologicznej

    – Każda firma już na początku swojej działalności powinna myśleć o zagranicznej ekspansji – mówi Nobu Ota, partner w firmie konsultingowej Oxygy. Statystyki pokazują, że rodzime przedsiębiorstwa mają z tym jednak problem i choć relacja eksportu do PKB systematycznie rośnie, wciąż relatywnie niewiele firm myśli o sprzedaży swoich produktów i usług za granicę. Najłatwiej przychodzi to start-upom i przedsiębiorstwom z branży technologicznej, które już na starcie są gotowe na skalowanie swojego biznesu poza rodzimym rynkiem.

    Handel

    Na ponad tysiąc zielonych budynków w Polsce tylko 17 to hotele. Ekologia wchodzi jednak na stałe do hotelarstwa

    W Polsce zielone budownictwo zyskuje na popularności z każdym rokiem. Odzwierciedlają to statystyki Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego, według których powierzchnia użytkowa budynków objętych zielonymi certyfikatami wzrosła aż o 35 proc. na przestrzeni ostatniego roku. Ten zielony trend widać już nie tylko w biurach, ale i innych segmentach rynku nieruchomości, także w hotelach. I choć na 1,1 tys. certyfikowanych budynków w Polsce tylko 17 to hotele, to z każdym rokiem ich przybywa. Najnowszą taką inwestycją jest hotel Mercure Katowice Centrum, którego fasadę pokrywa jedna z największych w Polsce, blisko 18-metrowa ściana z żywych roślin. Inwestorem nowego hotelu jest uznany austriacki deweloper, firma UBM Development.