Mówi: | Jędrzej Stęszewski |
Funkcja: | komentator Eleven Sports Network, prezes Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego |
50. finał Super Bowl przyciąga reklamodawców. Za 30-sekudnowy spot trzeba zapłacić nawet 5 mln dolarów
Najbliższy finał amerykańskiej ligi NFL będzie rekordowy pod względem cen za emisję reklam. W tym roku za 30-sekundowy spot trzeba będzie zapłacić 5 mln dolarów, czyli ponad 11 proc. więcej niż w 2015 roku. Mimo wysokich kosztów reklamodawców nie brakuje. W ubiegłym roku mecz finałowy obejrzało 116 mln widzów. W tym roku jubileuszowy, 50. finał może przyciągnąć przed ekrany znacznie więcej osób, zwłaszcza że Super Bowl staje się coraz popularniejszy poza Stanami Zjednoczonymi.
– Ceny za reklamę są w tym roku ekstremalnie wysokie, bo aż 5 mln dol. To absolutny rekord za 30-sekundowy spot. To czas, kiedy największe firmy amerykańskie mają premierę swoich reklam. Często ludzie oglądają Super Bowl nie dla samego sportu, lecz właśnie dla reklam – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jędrzej Stęszewski, komentator Eleven Sports Network i prezes Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego.
Ceny reklam idą w górę i będą o 11,5 proc. wyższe niż przed rokiem, kiedy za spot trzeba było zapłacić 4,5 mln dol. Reklamy będą też sprzedawane razem do transmisji telewizyjnej i relacji z wydarzenia w internecie. Mimo wysokich cen reklamodawców nie brakuje. W 2015 roku sprzedano 70 krótkich spotów w telewizji i 18 w sieci. Transmisję obejrzała rekordowa liczba osób, w telewizji ok. 114,5 mln, dodatkowo ponad 1 mln w internecie.
– Pod względem plasowania reklam najbardziej widoczne są takie firmy jak Visa czy Microsoft. Ekspozycje sponsorskie są bardzo dobrze przemyślane. Przykładem może być Microsoft z produktem Surface, czyli tabletem, z którego korzystają zawodnicy i trenerzy, czy Bose, producent sprzętu audio. Jednocześnie, co znamienne dla USA, logo nie jest pokazywane w każdym miejscu – tłumaczy Stęszewski.
Branża NFL jest najbardziej dochodowa w Stanach Zjednoczonych. Szacuje się, że Super Bowl generuje 13 mld dol. przychodu. Tym samym, jak wskazuje Stęszewski, generuje dwukrotnie więcej przychodów niż druga najbogatsza na świecie liga baseballowa MLB.
Dla Amerykanów NFL to nie tylko sport. Średnio na mecze przychodzi ponad 70 tys. osób. Bilety często są zarezerwowane na kilka lat naprzód, za możliwość obejrzenia meczu na żywo trzeba zapłacić kilkaset dolarów. Podczas meczu finałowego ceny są znacznie wyższe.
– Bilety na mecze sezonu zasadniczego, rozgrywki play-off są dostępne finansowo dla przeciętnych, ale lepiej sytuowanych widzów. Natomiast Super Bowl to wydarzenie korporacyjne, bilety zaczynają się od 1–2 tys. dol., w lożach idą już w setki tysięcy dolarów – podkreśla Stęszewski.
W tym roku finał Super Bowl odbędzie się 7 lutego w Santa Clara, w stanie Kalifornia. Przychody branży mogą się okazać najwyższe w historii, zwłaszcza że będzie to jubileuszowy, 50. finał. O mistrzostwo powalczą Denver Broncos i Carolina Panthers, czyli najlepsza drużyna sezonu zasadniczego.
– Już tydzień poprzedzający Super Bowl jest najeżony atrakcjami. Podczas finału akredytowanych będzie ok. 5 tys. dziennikarzy. Ważne również, że wydarzenie odbędzie się na nowym stadionie w Santa Clara w Kalifornii wybudowanym za prawie 2 mld dol. Te pieniądze widać na każdym kroku – przekonuje prezes PLFA.
Choć liga NFL największym zainteresowaniem cieszy się w USA, to powoli staje się coraz popularniejsza także na innych kontynentach. Rozgrywki są chętnie oglądane w Australii, w niektórych krajach Ameryki Południowej, również w Europie dyscyplina dynamicznie się rozwija. Super Bowl jest też transmitowane w stacjach telewizyjnych.
– W Polsce od tego sezonu mecze i futbol pokazuje stacja Eleven Sports. Nie inaczej będzie podczas Super Bowl. 7 lutego tuż po północy zapraszam do Eleven Sports – mówi Jędrzej Stęszewski.
Czytaj także
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-08-05: Samoregulacja zawodowa ogranicza udział farmaceutów w reklamach i ich współprace płatne. Złamanie tych zasad grozi wszczęciem postępowania
- 2024-05-10: Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
- 2024-05-27: Greenwashing to powszechne zjawisko wśród firm. UE chce z nim skutecznie walczyć i nakłada na nie nowe obowiązki
- 2024-01-16: Sarkazm może być cennym narzędziem w komunikacji. Pomaga odbiorcy otworzyć się na perspektywę nadawcy [DEPESZA]
- 2023-07-04: Katarzyna Butowtt: Początek reklam w Polsce był dosyć dziwny, siermiężny, ale szybko się rozwinął. Było to dla nas bardzo opłacalne wyzwanie
- 2023-04-03: Kryzys skłania firmy do cięcia wydatków na marketing. Jednak dla części z nich to może być dobry czas na inwestycje
- 2023-04-18: Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w e-commerce. Chętnych do pracy nie brakuje, ale trudno o dobrych pracowników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.