Newsy

Administracja planuje obniżyć wydatki na PR. Wzrosną za to one w handlu i bankowości

2013-01-10  |  06:20
Mówi:Bogdan Biniszewski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:ComPress SA
  • MP4

    Tylko 14 proc. firm planuje w tym roku zwiększyć nakłady na działania komunikacyjne, z czego ponad połowa podniesie budżet zaledwie o 10 proc. Taka tendencja dominuje w branży finansów i bankowości oraz w handlu. Cięcia deklaruje mniej więcej tyle samo (15 proc.) firm, głównie z administracji. Jednak zdecydowana większość chce utrzymać wydatki na public relations na poziomie z 2012 roku – wynika z badania przeprowadzonego przez PMR Research wspólnie z ComPress S.A. 

    Zdecydowana większość badanych przedsiębiorstw (od 57 proc. do 71 proc. w zależności od sektora) planuje utrzymać wydatki na PR w 2013 r. na poziomie z 2012 r. 

     – Budżety na marketing, w tym PR, w 2013 roku nie zmienią się. Jest to dla branży PR optymistyczny sygnał, bo przynajmniej wydatki nie spadną – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Bogdan Biniszewski, prezes zarządu firmy ComPress.

    Tym bardziej, że w ubiegłym roku firmy, zarówno w Polsce, jak i na świecie, raczej szukały w tej dziedzinie oszczędności, co oznaczało zmniejszenie nakładów na działania marektingowe, a co za tym idzie również ograniczenie zakresu tych działań.

    W tym roku więcej wydać planują przede wszystkim firmy zajmujące się finansami i bankowością (28 proc.) oraz handlem (18 proc.). Redukcje dotkną firm pracujących na rzecz administracji. Deklarowane zmiany są jednak minimalne: większość chce ciąć lub zwiększać budżetu na PR w granicach 10 proc. Tylko w przypadku 2-3 proc. wszystkich firm redukcja wydatków wyniesie 30 proc. i więcej.

    Większość badanych firm stawia na standardowe narzędzia PR i w tym roku będzie koncentrować się na media relations, PR produktowym i działaniach w internecie. Chociaż o potrzebie obecności w sieci mówi się od wielu lat, firmy do tej pory nie przeznaczały na ten cel dużych środków.

     – W raporcie firmy wskazują, że zwiększą te wydatki. To dobrze, ponieważ działania internetowe są bardzo skuteczne i myślę, że każdą firmę w mniejszym bądź większym stopniu stać na takie działania, by zaistnieć w internecie, pokazać, że jesteśmy tam obecni, mieć stronę na Facebooku. To nie są kosztowne działania – dodaje Biniszewski.

    Zarządzający trzymają się wypróbowanych metod i rozwiązań, które na swój sposób gwarantują bezpieczeństwo. Coraz większy nacisk kładą na wsparcie sprzedaży i komunikację wewnętrzną (odpowiednio 68 proc. i 66 proc. firm deklaruje, że chce na te cele zwiększać nakłady).

     – Przeznaczanie budżetów na komunikację wewnętrzną jest spowodowane tym, że firmy mogą obawiać się za chwilę zmiany rynku pracodawcy na rynek pracownika. Komunikacja wewnętrzna służy temu, żeby firma otoczyła pracownika większą opieką, poinformowała go i przywiązała do siebie – mówi Bogdan Biniszewski.

    Co trzecia firma zapytana o to, na które działania z zakresu PR w tym roku ograniczy budżet, wskazała tzw. CSR, czyli Corporate Social Responsibility/

     – Społeczna odpowiedzialność biznesu przeżywała swoje złote lata kilka lat temu. Od 2-3 lat jest trochę w odwrocie. Wydaje mi się, że też związane jest to ze spowolnieniem gospodarczym. Musimy poczekać, bo to piękna dziedzina PR, można rzeczywiście wykazać się kreacją, pokazać, że pracodawcy dbają nie tylko o wyniki finansowe, ale również o coś więcej – mówi prezes ComPress. – Według mnie to jedno ze skuteczniejszych działań PR, jeśli nie jest to robione pod publikę.

    PMR i ComPress o plany wydatków na PR zapytały ponad 500 polskich firm, które zatrudniają ponad 100 osób, a w swojej strukturze mają dedykowane działy marketingu i PR. Analiza objęła sześć branż: administrację – rządową lub samorządową, finanse i bankowość, handel hurtowy lub detaliczny, ICT (IT i telekomunikacja), ochronę zdrowia oraz produkcję przemysłową lub spożywczą.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Bankowość

    RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

    W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

    Handel

    Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

    – Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.