Newsy

Administracja planuje obniżyć wydatki na PR. Wzrosną za to one w handlu i bankowości

2013-01-10  |  06:20
Mówi:Bogdan Biniszewski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:ComPress SA
  • MP4

    Tylko 14 proc. firm planuje w tym roku zwiększyć nakłady na działania komunikacyjne, z czego ponad połowa podniesie budżet zaledwie o 10 proc. Taka tendencja dominuje w branży finansów i bankowości oraz w handlu. Cięcia deklaruje mniej więcej tyle samo (15 proc.) firm, głównie z administracji. Jednak zdecydowana większość chce utrzymać wydatki na public relations na poziomie z 2012 roku – wynika z badania przeprowadzonego przez PMR Research wspólnie z ComPress S.A. 

    Zdecydowana większość badanych przedsiębiorstw (od 57 proc. do 71 proc. w zależności od sektora) planuje utrzymać wydatki na PR w 2013 r. na poziomie z 2012 r. 

     – Budżety na marketing, w tym PR, w 2013 roku nie zmienią się. Jest to dla branży PR optymistyczny sygnał, bo przynajmniej wydatki nie spadną – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Bogdan Biniszewski, prezes zarządu firmy ComPress.

    Tym bardziej, że w ubiegłym roku firmy, zarówno w Polsce, jak i na świecie, raczej szukały w tej dziedzinie oszczędności, co oznaczało zmniejszenie nakładów na działania marektingowe, a co za tym idzie również ograniczenie zakresu tych działań.

    W tym roku więcej wydać planują przede wszystkim firmy zajmujące się finansami i bankowością (28 proc.) oraz handlem (18 proc.). Redukcje dotkną firm pracujących na rzecz administracji. Deklarowane zmiany są jednak minimalne: większość chce ciąć lub zwiększać budżetu na PR w granicach 10 proc. Tylko w przypadku 2-3 proc. wszystkich firm redukcja wydatków wyniesie 30 proc. i więcej.

    Większość badanych firm stawia na standardowe narzędzia PR i w tym roku będzie koncentrować się na media relations, PR produktowym i działaniach w internecie. Chociaż o potrzebie obecności w sieci mówi się od wielu lat, firmy do tej pory nie przeznaczały na ten cel dużych środków.

     – W raporcie firmy wskazują, że zwiększą te wydatki. To dobrze, ponieważ działania internetowe są bardzo skuteczne i myślę, że każdą firmę w mniejszym bądź większym stopniu stać na takie działania, by zaistnieć w internecie, pokazać, że jesteśmy tam obecni, mieć stronę na Facebooku. To nie są kosztowne działania – dodaje Biniszewski.

    Zarządzający trzymają się wypróbowanych metod i rozwiązań, które na swój sposób gwarantują bezpieczeństwo. Coraz większy nacisk kładą na wsparcie sprzedaży i komunikację wewnętrzną (odpowiednio 68 proc. i 66 proc. firm deklaruje, że chce na te cele zwiększać nakłady).

     – Przeznaczanie budżetów na komunikację wewnętrzną jest spowodowane tym, że firmy mogą obawiać się za chwilę zmiany rynku pracodawcy na rynek pracownika. Komunikacja wewnętrzna służy temu, żeby firma otoczyła pracownika większą opieką, poinformowała go i przywiązała do siebie – mówi Bogdan Biniszewski.

    Co trzecia firma zapytana o to, na które działania z zakresu PR w tym roku ograniczy budżet, wskazała tzw. CSR, czyli Corporate Social Responsibility/

     – Społeczna odpowiedzialność biznesu przeżywała swoje złote lata kilka lat temu. Od 2-3 lat jest trochę w odwrocie. Wydaje mi się, że też związane jest to ze spowolnieniem gospodarczym. Musimy poczekać, bo to piękna dziedzina PR, można rzeczywiście wykazać się kreacją, pokazać, że pracodawcy dbają nie tylko o wyniki finansowe, ale również o coś więcej – mówi prezes ComPress. – Według mnie to jedno ze skuteczniejszych działań PR, jeśli nie jest to robione pod publikę.

    PMR i ComPress o plany wydatków na PR zapytały ponad 500 polskich firm, które zatrudniają ponad 100 osób, a w swojej strukturze mają dedykowane działy marketingu i PR. Analiza objęła sześć branż: administrację – rządową lub samorządową, finanse i bankowość, handel hurtowy lub detaliczny, ICT (IT i telekomunikacja), ochronę zdrowia oraz produkcję przemysłową lub spożywczą.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

    Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

    Problemy społeczne

    Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

    Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

    Ochrona środowiska

    Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

    Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.