Newsy

Branża modowa wyda przed świętami rekordową kwotę na reklamę. Najwcześniej rusza promocja w internecie

2016-11-09  |  06:40

W ostatnich trzech miesiącach roku branża modowa wydaje zwykle na promocję ponad połowę rocznych budżetów reklamowych – wynika z obserwacji domu mediowego Codemedia. W tym roku sektor może ponownie pobić rekord. Przed zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia i Sylwestrem należy się spodziewać silnej promocji nie tylko tradycyjnie prezentowej kategorii biżuterii i zegarków, lecz także odzieży. Najwcześniej ruszą reklamy w internecie, by na czas wysłać zamówienia pod choinkę. Później dołączy telewizja.

 W IV kwartale na pewno należy się spodziewać wzrostu wydatków szczególnie w kategorii biżuterii i zegarków, bo to zwyczajowo prezentowy czas. Ale analizując poprzednie lata, odzież również intensyfikowała swoje oferty przed okresem zimowym i to jest dość naturalne. Sądząc po dotychczasowych wzrostach, ten rok będzie kolejnym rekordem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Bieńko, prezes domu mediowego Codemedia.

Z analiz Codemedia wynika, że w I i II kwartale bieżącego roku sektor modowy przeznaczył na działania promocyjne ponad 112 mln zł, czyli o ponad 14 mln więcej niż w analogicznym okresie 2015 r. Podobnie jak w poprzednich latach najwięcej na reklamę wydali producenci i dystrybutorzy odzieży (50 proc.), następnie zegarków i biżuterii (31 proc.). Udział pozostałych kategorii w podziale wydatków na reklamę wyniósł odpowiednio dla: obuwia –  8 proc., okularów i soczewek kontaktowych – 7 proc., wyrobów skórzanych i skóropodobnych – 3 proc. i tkanin i półproduktów – 1 proc.

Na pewno należy się spodziewać dużych wydatków, ponieważ w ogóle ten sektor wydaje 50 proc. wszystkich budżetów reklamowych w IV kwartale. Dla przykładu Apart ponad 60 proc., Wittchen, który króluje w segmencie w odzieży skórzanej i torebkach, potrafi wydać ok. 70 proc. Pytanie, czy w tym roku też tak będzie. Podejrzewam, że tak, ponieważ święta Bożego Narodzenia to dla sektora okres żniw, więc na pewno z tego skorzystają – mówi prezes domu mediowego Codemedia.

Reklamodawcy w tej branży niezmiennie najczęściej wybierają magazyny. W pierwszej połowie 2016 r. udział magazynów w wydatkach sektora modowego na promocję wyniósł 70 proc. Udział telewizji w budżetach reklamowych spadł do 18 proc. z rekordowych 26 proc. w 2012 r.

Sądzę, że w IV kwartale zyska telewizja, która trochę straciła w zeszłym roku. Teraz prawdopodobnie odzyska swoją pozycję i być może nawet trochę więcej niż w poprzednich latach – ocenia Bieńko.

Spadek udziałów widoczny jest także w reklamie outdoorowej oraz w internecie. Wydatki na promocję w internecie stanowiły tylko 4 proc. Wzrost odnotowały kina, a radio i gazety spadek.

– Na pewno bardzo dużo będzie się działo w kanałach internetowych, aczkolwiek internet jest bardzo trudno mierzalny. Należy zwrócić uwagę na to, że ten sektor bardzo mocno zainwestował w sklepy e-commerce. Niewątpliwie ten kanał dystrybucji będzie bardzo mocno promowany, tylko na pewno sporo wcześniej, żeby jeszcze zdążyć wysłać zamówienia przed świętami – zapowiada Piotr Bieńko.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

Polityka

Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.