Newsy

Branża modowa wyda przed świętami rekordową kwotę na reklamę. Najwcześniej rusza promocja w internecie

2016-11-09  |  06:40

W ostatnich trzech miesiącach roku branża modowa wydaje zwykle na promocję ponad połowę rocznych budżetów reklamowych – wynika z obserwacji domu mediowego Codemedia. W tym roku sektor może ponownie pobić rekord. Przed zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia i Sylwestrem należy się spodziewać silnej promocji nie tylko tradycyjnie prezentowej kategorii biżuterii i zegarków, lecz także odzieży. Najwcześniej ruszą reklamy w internecie, by na czas wysłać zamówienia pod choinkę. Później dołączy telewizja.

 W IV kwartale na pewno należy się spodziewać wzrostu wydatków szczególnie w kategorii biżuterii i zegarków, bo to zwyczajowo prezentowy czas. Ale analizując poprzednie lata, odzież również intensyfikowała swoje oferty przed okresem zimowym i to jest dość naturalne. Sądząc po dotychczasowych wzrostach, ten rok będzie kolejnym rekordem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Bieńko, prezes domu mediowego Codemedia.

Z analiz Codemedia wynika, że w I i II kwartale bieżącego roku sektor modowy przeznaczył na działania promocyjne ponad 112 mln zł, czyli o ponad 14 mln więcej niż w analogicznym okresie 2015 r. Podobnie jak w poprzednich latach najwięcej na reklamę wydali producenci i dystrybutorzy odzieży (50 proc.), następnie zegarków i biżuterii (31 proc.). Udział pozostałych kategorii w podziale wydatków na reklamę wyniósł odpowiednio dla: obuwia –  8 proc., okularów i soczewek kontaktowych – 7 proc., wyrobów skórzanych i skóropodobnych – 3 proc. i tkanin i półproduktów – 1 proc.

Na pewno należy się spodziewać dużych wydatków, ponieważ w ogóle ten sektor wydaje 50 proc. wszystkich budżetów reklamowych w IV kwartale. Dla przykładu Apart ponad 60 proc., Wittchen, który króluje w segmencie w odzieży skórzanej i torebkach, potrafi wydać ok. 70 proc. Pytanie, czy w tym roku też tak będzie. Podejrzewam, że tak, ponieważ święta Bożego Narodzenia to dla sektora okres żniw, więc na pewno z tego skorzystają – mówi prezes domu mediowego Codemedia.

Reklamodawcy w tej branży niezmiennie najczęściej wybierają magazyny. W pierwszej połowie 2016 r. udział magazynów w wydatkach sektora modowego na promocję wyniósł 70 proc. Udział telewizji w budżetach reklamowych spadł do 18 proc. z rekordowych 26 proc. w 2012 r.

Sądzę, że w IV kwartale zyska telewizja, która trochę straciła w zeszłym roku. Teraz prawdopodobnie odzyska swoją pozycję i być może nawet trochę więcej niż w poprzednich latach – ocenia Bieńko.

Spadek udziałów widoczny jest także w reklamie outdoorowej oraz w internecie. Wydatki na promocję w internecie stanowiły tylko 4 proc. Wzrost odnotowały kina, a radio i gazety spadek.

– Na pewno bardzo dużo będzie się działo w kanałach internetowych, aczkolwiek internet jest bardzo trudno mierzalny. Należy zwrócić uwagę na to, że ten sektor bardzo mocno zainwestował w sklepy e-commerce. Niewątpliwie ten kanał dystrybucji będzie bardzo mocno promowany, tylko na pewno sporo wcześniej, żeby jeszcze zdążyć wysłać zamówienia przed świętami – zapowiada Piotr Bieńko.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy

Wprowadzenie instytucji tzw. ślepego pozwu pozwoli skuteczniej ścigać za naruszenie dóbr osobistych popełnione przez anonimowych internautów. Przepisy pozwolą na złożenie pozwu w sytuacji, gdy poszkodowany nie zna danych identyfikujących hejtera. Krajowa Rada Sądownictwa i Sąd Najwyższy ostrzegają, że nowelizacja może doprowadzić do znacznego przeciążenia sądów, a krótkie terminy na identyfikację sprawcy mogą skutkować wzrostem odszkodowań za przewlekłość postępowania.

Ochrona środowiska

Nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Firmy mogą go jednak scedować na wyspecjalizowane przedsiębiorstwa

1 stycznia weszła w życie ustawa zmieniająca przepisy o odpadach, która nakłada na wytwórców odpadów budowlanych i rozbiórkowych obowiązek ich segregacji i zapewnienia dalszego ich zagospodarowania. To efekt implementacji unijnej dyrektywy. Ostateczną treść przepisów branża poznała w ostatnich tygodniach 2024 roku. Nie jest wciąż jasne, czy w przypadku budów dopuszczona będzie frakcja odpadów zmieszanych, których nie da się posegregować. Następnym krokiem będą prawdopodobnie poziomy recyklingu odpadów budowlanych, jakie przedsiębiorcy będą musieli zapewnić. Nowe obowiązki nie dotyczą osób fizycznych.

Handel

T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu

Współpraca na linii Unia Europejska – USA w ciągu czterech najbliższych lat rządów Donalda Trumpa może być trudna – ocenia europoseł Tobiasz Bocheński. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych ostrzega, że potencjalne zmiany w polityce USA, w tym zwiększenie ceł, mogą dotknąć wszystkich partnerów Stanów Zjednoczonych. Dużą niewiadomą jest również kwestia wsparcia dla Ukrainy i ewentualnego zakończenia wojny. Polityka nowego prezydenta może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa całej Europy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.