Mówi: | Piotr Bieńko |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Codemedia |
Branża modowa wyda przed świętami rekordową kwotę na reklamę. Najwcześniej rusza promocja w internecie
W ostatnich trzech miesiącach roku branża modowa wydaje zwykle na promocję ponad połowę rocznych budżetów reklamowych – wynika z obserwacji domu mediowego Codemedia. W tym roku sektor może ponownie pobić rekord. Przed zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia i Sylwestrem należy się spodziewać silnej promocji nie tylko tradycyjnie prezentowej kategorii biżuterii i zegarków, lecz także odzieży. Najwcześniej ruszą reklamy w internecie, by na czas wysłać zamówienia pod choinkę. Później dołączy telewizja.
– W IV kwartale na pewno należy się spodziewać wzrostu wydatków szczególnie w kategorii biżuterii i zegarków, bo to zwyczajowo prezentowy czas. Ale analizując poprzednie lata, odzież również intensyfikowała swoje oferty przed okresem zimowym i to jest dość naturalne. Sądząc po dotychczasowych wzrostach, ten rok będzie kolejnym rekordem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Bieńko, prezes domu mediowego Codemedia.
Z analiz Codemedia wynika, że w I i II kwartale bieżącego roku sektor modowy przeznaczył na działania promocyjne ponad 112 mln zł, czyli o ponad 14 mln więcej niż w analogicznym okresie 2015 r. Podobnie jak w poprzednich latach najwięcej na reklamę wydali producenci i dystrybutorzy odzieży (50 proc.), następnie zegarków i biżuterii (31 proc.). Udział pozostałych kategorii w podziale wydatków na reklamę wyniósł odpowiednio dla: obuwia – 8 proc., okularów i soczewek kontaktowych – 7 proc., wyrobów skórzanych i skóropodobnych – 3 proc. i tkanin i półproduktów – 1 proc.
– Na pewno należy się spodziewać dużych wydatków, ponieważ w ogóle ten sektor wydaje 50 proc. wszystkich budżetów reklamowych w IV kwartale. Dla przykładu Apart ponad 60 proc., Wittchen, który króluje w segmencie w odzieży skórzanej i torebkach, potrafi wydać ok. 70 proc. Pytanie, czy w tym roku też tak będzie. Podejrzewam, że tak, ponieważ święta Bożego Narodzenia to dla sektora okres żniw, więc na pewno z tego skorzystają – mówi prezes domu mediowego Codemedia.
Reklamodawcy w tej branży niezmiennie najczęściej wybierają magazyny. W pierwszej połowie 2016 r. udział magazynów w wydatkach sektora modowego na promocję wyniósł 70 proc. Udział telewizji w budżetach reklamowych spadł do 18 proc. z rekordowych 26 proc. w 2012 r.
– Sądzę, że w IV kwartale zyska telewizja, która trochę straciła w zeszłym roku. Teraz prawdopodobnie odzyska swoją pozycję i być może nawet trochę więcej niż w poprzednich latach – ocenia Bieńko.
Spadek udziałów widoczny jest także w reklamie outdoorowej oraz w internecie. Wydatki na promocję w internecie stanowiły tylko 4 proc. Wzrost odnotowały kina, a radio i gazety spadek.
– Na pewno bardzo dużo będzie się działo w kanałach internetowych, aczkolwiek internet jest bardzo trudno mierzalny. Należy zwrócić uwagę na to, że ten sektor bardzo mocno zainwestował w sklepy e-commerce. Niewątpliwie ten kanał dystrybucji będzie bardzo mocno promowany, tylko na pewno sporo wcześniej, żeby jeszcze zdążyć wysłać zamówienia przed świętami – zapowiada Piotr Bieńko.
Czytaj także
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-07: Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać
- 2024-10-25: Anna Głogowska: Piękna jest sztuka z elektroodpadów. Takie ubrania to dobry pomysł na oryginalny strój na czerwony dywan
- 2024-10-23: Monika Mrozowska: Na ściankach dziewczyny lubią wyglądać za każdym razem inaczej. Trochę mi szkoda na to czasu
- 2024-09-25: Barbara Kurdej-Szatan: Moda ekologiczna jest nam bardzo bliska. Kupuję ciuchy lepszej jakości, ale dużo rzadziej
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
- 2024-09-27: Ada Fijał: Młode pokolenie jest niezwykle obeznane z modą. Kiedyś my uczyliśmy uczestników naszych programów, co mają robić, a teraz często to my uczymy się od nich
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-08-14: Tomasz Jacyków: Bardzo modny tego lata jest nurt bieliźniany. Hitem są spodenki udające męskie bokserki
- 2024-09-05: Tomasz Jacyków: Dla próżności i uciechy innych nie będę zaśmiecał tej planety. Kupuję niewiele ubrań i bardzo lubię second handy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.