Newsy

Branża PR zapowiada walkę o dobry wizerunek. Medialne sformułowanie „czarny PR” jest krzywdzące dla PR-owców

2021-12-14  |  06:10
Mówi:Katarzyna Życińska
Funkcja:wiceprezes zarządu Związku Firm Public Relations, CEO 38 Content Communication
  • MP4
  • Badania Związku Firm Public Relations i agencji Zymetria pokazały, że większość społeczeństwa ma pozytywne skojarzenia z branżą PR, a wizerunek społeczny public relations w Polsce jest dobry lub bardzo dobry. Jednak określenia „czarny PR” lub „zagrywka PR-owa” wciąż funkcjonują w mediach. Uderza to bardzo mocno w grupę zawodową PR-owców, którzy na co dzień wspierają polskie firmy, organizacje pozarządowe, liderów opinii i naprawdę pracują rzetelnie, według najwyższych standardów etycznych – mówi  Katarzyna Życińska, wiceprezes zarządu Związku Firm Public Relations, CEO 38 Content Communication. Dlatego też ZFPR apeluje o nieużywanie krzywdzących sformułowań.

    – Aż 85 proc. respondentów z branży PR-owej potwierdziło w ankiecie, że nie wstydzi się swojej pracy. Pomimo złego PR-u, jaki ma branża, ludzie pracujący w tym zawodzie mówią, że rozwijają się, pracują przy wspaniałych ideach, z doskonałymi ludźmi, mają codziennie nowe wyzwania i wiedzą, że to wszystko przynosi im rozwój zawodowy. To jest także praca stabilna finansowo, ponieważ branża PR-owa święci triumfy, agencje mają wielu klientów i doskonale się rozwijają, a ludzie są dumni z tego, że są PR-owcami – dodaje Katarzyna Życińska.

    Jednak według raportu „PR to nie propaganda” opublikowanego przez Związek Firm Public Relations ponad połowa ankietowanych spotkała się z uznaniem zawodu PR-owca za nieetyczny, polegający na niegodnych praktykach komunikacyjnych, takich jak: propaganda, manipulacja, oszustwo. Ponadto aż 83 proc. osób, które wypełniły kwestionariusz, musiało tłumaczyć rodzinie czy znajomym, na czym tak naprawdę polega ich praca.

    Jak wynika z danych Instytutu Monitorowania Mediów, w okresie od września 2020 roku do sierpnia roku 2021 w prasie drukowanej oraz w internecie (w tym na Facebooku, Instagramie, Twitterze i YouTubie) pojawiło się aż 9089 publikacji, w których fraza „czarny PR” występuje zazwyczaj jako synonim dyskredytacji, manipulacji, propagandy czy dezinformacji.

    – Niewielu PR-owców reaguje na słowa „czarny PR”, „to zagrywka PR-owa” poza własną organizacją, zamkniętymi grupami skupiających właśnie przedstawicieli branży. I to musimy zmienić, aby obronić swój wizerunek. Dlatego apelujemy do wszystkich tych, którzy negatywnie wypowiadają się i bez zrozumienia używają słowa „PR”, a ponadto każde błędne wykorzystanie frazy „czarny PR”, „to tylko zagrywka PR-owa” będzie miało naszą aktywną odpowiedź. Musimy bronić wizerunku branży, bronić etosu zawodu PR-owca, ponieważ to jest fantastyczna praca i ludzie, którzy pracują w tej branży, naprawdę są z tej pracy zadowoleni – podkreśla wiceprezes zarządu ZFPR.

    Związek apeluje do polityków i dziennikarzy, ale także do innych osób, którym zdarza się mówić negatywnie o public relations, aby porozmawiali najpierw z PR-owcami i dowiedzieli się, na czym polega praca PR-owa, jak wygląda codzienność w branży i jakie kodeksy etyczne obowiązują PR-owców.

    – Będziemy uczyć polityków, dziennikarzy, czym jest nasza codzienna praca, jak wykonujemy rzetelnie nasze działania, jak budujemy dialog, jak przekazujemy rzetelne, sprawdzone i prawdziwe informacje. My wszyscy musimy zadbać o wizerunek branży i sprzeciwiać się krzywdzącym ocenom naszej pracy. Wszystkie ręce na pokład, wszyscy PR-owcy w całej Polsce muszą powiedzieć „nie” i przekonać wszystkich, że PR to nie propaganda zapowiada Katarzyna Życińska.

    Z kolei badanie Zymetrii pokazało, że PR nie zawsze ma negatywne konotacje. Aż 84 proc. respondentów określiło swoje skojarzenia z branżą jako „zdecydowanie pozytywne” lub „raczej pozytywne”. Większość (59 proc.) wskazała również, że ich zdaniem wizerunek społeczny public relations w Polsce jest dobry lub bardzo dobry. Aż 77 proc. ankietowanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że działania z obszaru public relations odgrywają ważną rolę w procesie komunikacji społecznej.

    – Bardzo nas cieszy, że Polacy w dużej części ufają PR-owcom, którzy zawsze działają rzetelnie, etycznie, aby informacja była jak najlepiej pokazana, przedstawiona i bardzo wiarygodna. Polacy wiedzą, czym jest PR, a ponadto w większości nie widzą przeszkód, aby ich dzieci pracowały w branży PR-owej – zaznacza wiceprezes ZFPR.

    I dodaje, że PR to budowanie relacji, dialogu i zarządzanie informacją. Praca PR-owca jest inna każdego dnia: od działań eventowych, przez media relations, po pozycjonowanie liderów opinii, wspieranie największych akcji społecznych itp.

    – To jest praca, która daje ludziom wiedzę o tym, co dzieje się w przestrzeni publicznej, w przestrzeni społecznej, ale także wśród największych firm i mniejszych organizacji, które bardzo często potrzebują dobrego, rzetelnego, etycznego zarządzania informacją. To działania, które codziennie przynoszą bardzo, ale to bardzo dużo satysfakcji – podsumowuje Katarzyna Życińska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”

    Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

    Prawo

    Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur

    Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.

    Transport

    Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry

    W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie.  – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.