Mówi: | Katarzyna Życińska |
Funkcja: | wiceprezes zarządu Związku Firm Public Relations, CEO 38 Content Communication |
Branża PR zapowiada walkę o dobry wizerunek. Medialne sformułowanie „czarny PR” jest krzywdzące dla PR-owców
Badania Związku Firm Public Relations i agencji Zymetria pokazały, że większość społeczeństwa ma pozytywne skojarzenia z branżą PR, a wizerunek społeczny public relations w Polsce jest dobry lub bardzo dobry. Jednak określenia „czarny PR” lub „zagrywka PR-owa” wciąż funkcjonują w mediach. – Uderza to bardzo mocno w grupę zawodową PR-owców, którzy na co dzień wspierają polskie firmy, organizacje pozarządowe, liderów opinii i naprawdę pracują rzetelnie, według najwyższych standardów etycznych – mówi Katarzyna Życińska, wiceprezes zarządu Związku Firm Public Relations, CEO 38 Content Communication. Dlatego też ZFPR apeluje o nieużywanie krzywdzących sformułowań.
– Aż 85 proc. respondentów z branży PR-owej potwierdziło w ankiecie, że nie wstydzi się swojej pracy. Pomimo złego PR-u, jaki ma branża, ludzie pracujący w tym zawodzie mówią, że rozwijają się, pracują przy wspaniałych ideach, z doskonałymi ludźmi, mają codziennie nowe wyzwania i wiedzą, że to wszystko przynosi im rozwój zawodowy. To jest także praca stabilna finansowo, ponieważ branża PR-owa święci triumfy, agencje mają wielu klientów i doskonale się rozwijają, a ludzie są dumni z tego, że są PR-owcami – dodaje Katarzyna Życińska.
Jednak według raportu „PR to nie propaganda” opublikowanego przez Związek Firm Public Relations ponad połowa ankietowanych spotkała się z uznaniem zawodu PR-owca za nieetyczny, polegający na niegodnych praktykach komunikacyjnych, takich jak: propaganda, manipulacja, oszustwo. Ponadto aż 83 proc. osób, które wypełniły kwestionariusz, musiało tłumaczyć rodzinie czy znajomym, na czym tak naprawdę polega ich praca.
Jak wynika z danych Instytutu Monitorowania Mediów, w okresie od września 2020 roku do sierpnia roku 2021 w prasie drukowanej oraz w internecie (w tym na Facebooku, Instagramie, Twitterze i YouTubie) pojawiło się aż 9089 publikacji, w których fraza „czarny PR” występuje zazwyczaj jako synonim dyskredytacji, manipulacji, propagandy czy dezinformacji.
– Niewielu PR-owców reaguje na słowa „czarny PR”, „to zagrywka PR-owa” poza własną organizacją, zamkniętymi grupami skupiających właśnie przedstawicieli branży. I to musimy zmienić, aby obronić swój wizerunek. Dlatego apelujemy do wszystkich tych, którzy negatywnie wypowiadają się i bez zrozumienia używają słowa „PR”, a ponadto każde błędne wykorzystanie frazy „czarny PR”, „to tylko zagrywka PR-owa” będzie miało naszą aktywną odpowiedź. Musimy bronić wizerunku branży, bronić etosu zawodu PR-owca, ponieważ to jest fantastyczna praca i ludzie, którzy pracują w tej branży, naprawdę są z tej pracy zadowoleni – podkreśla wiceprezes zarządu ZFPR.
Związek apeluje do polityków i dziennikarzy, ale także do innych osób, którym zdarza się mówić negatywnie o public relations, aby porozmawiali najpierw z PR-owcami i dowiedzieli się, na czym polega praca PR-owa, jak wygląda codzienność w branży i jakie kodeksy etyczne obowiązują PR-owców.
– Będziemy uczyć polityków, dziennikarzy, czym jest nasza codzienna praca, jak wykonujemy rzetelnie nasze działania, jak budujemy dialog, jak przekazujemy rzetelne, sprawdzone i prawdziwe informacje. My wszyscy musimy zadbać o wizerunek branży i sprzeciwiać się krzywdzącym ocenom naszej pracy. Wszystkie ręce na pokład, wszyscy PR-owcy w całej Polsce muszą powiedzieć „nie” i przekonać wszystkich, że PR to nie propaganda – zapowiada Katarzyna Życińska.
Z kolei badanie Zymetrii pokazało, że PR nie zawsze ma negatywne konotacje. Aż 84 proc. respondentów określiło swoje skojarzenia z branżą jako „zdecydowanie pozytywne” lub „raczej pozytywne”. Większość (59 proc.) wskazała również, że ich zdaniem wizerunek społeczny public relations w Polsce jest dobry lub bardzo dobry. Aż 77 proc. ankietowanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że działania z obszaru public relations odgrywają ważną rolę w procesie komunikacji społecznej.
– Bardzo nas cieszy, że Polacy w dużej części ufają PR-owcom, którzy zawsze działają rzetelnie, etycznie, aby informacja była jak najlepiej pokazana, przedstawiona i bardzo wiarygodna. Polacy wiedzą, czym jest PR, a ponadto w większości nie widzą przeszkód, aby ich dzieci pracowały w branży PR-owej – zaznacza wiceprezes ZFPR.
I dodaje, że PR to budowanie relacji, dialogu i zarządzanie informacją. Praca PR-owca jest inna każdego dnia: od działań eventowych, przez media relations, po pozycjonowanie liderów opinii, wspieranie największych akcji społecznych itp.
– To jest praca, która daje ludziom wiedzę o tym, co dzieje się w przestrzeni publicznej, w przestrzeni społecznej, ale także wśród największych firm i mniejszych organizacji, które bardzo często potrzebują dobrego, rzetelnego, etycznego zarządzania informacją. To działania, które codziennie przynoszą bardzo, ale to bardzo dużo satysfakcji – podsumowuje Katarzyna Życińska.
Czytaj także
- 2025-01-21: Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-23: Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2025-01-14: Dawid Kwiatkowski: Padłem ofiarą oszustów, którzy na mnie nieuczciwie zarabiali. Teraz jestem też swoim księgowym, liczę pieniądze i sprawdzam umowy
- 2025-01-08: S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
- 2024-12-03: Miuosh: Nie zawsze wygrywający muzyczne talent show robią potem dobre rzeczy. Często ci, którzy nie zaszli w nich daleko, są na scenie latami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy
Wprowadzenie instytucji tzw. ślepego pozwu pozwoli skuteczniej ścigać za naruszenie dóbr osobistych popełnione przez anonimowych internautów. Przepisy pozwolą na złożenie pozwu w sytuacji, gdy poszkodowany nie zna danych identyfikujących hejtera. Krajowa Rada Sądownictwa i Sąd Najwyższy ostrzegają, że nowelizacja może doprowadzić do znacznego przeciążenia sądów, a krótkie terminy na identyfikację sprawcy mogą skutkować wzrostem odszkodowań za przewlekłość postępowania.
Ochrona środowiska
Nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Firmy mogą go jednak scedować na wyspecjalizowane przedsiębiorstwa
1 stycznia weszła w życie ustawa zmieniająca przepisy o odpadach, która nakłada na wytwórców odpadów budowlanych i rozbiórkowych obowiązek ich segregacji i zapewnienia dalszego ich zagospodarowania. To efekt implementacji unijnej dyrektywy. Ostateczną treść przepisów branża poznała w ostatnich tygodniach 2024 roku. Nie jest wciąż jasne, czy w przypadku budów dopuszczona będzie frakcja odpadów zmieszanych, których nie da się posegregować. Następnym krokiem będą prawdopodobnie poziomy recyklingu odpadów budowlanych, jakie przedsiębiorcy będą musieli zapewnić. Nowe obowiązki nie dotyczą osób fizycznych.
Handel
T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
– Współpraca na linii Unia Europejska – USA w ciągu czterech najbliższych lat rządów Donalda Trumpa może być trudna – ocenia europoseł Tobiasz Bocheński. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych ostrzega, że potencjalne zmiany w polityce USA, w tym zwiększenie ceł, mogą dotknąć wszystkich partnerów Stanów Zjednoczonych. Dużą niewiadomą jest również kwestia wsparcia dla Ukrainy i ewentualnego zakończenia wojny. Polityka nowego prezydenta może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa całej Europy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.