Newsy

Firmy farmaceutyczne wydały w tym roku na reklamę ponad 0,5 mld zł

2014-10-29  |  06:20

Polacy na leki OTC i suplementy diety wydali w ubiegłym roku ponad 11 mld zł. Wzrost wydatków klientów powoduje również wzrost wydatków firm farmaceutycznych na reklamę. W ciągu ostatnich sześciu lat zwiększył się one prawie trzykrotnie – wynika z danych spółki Codemedia.

Według danych międzynarodowej firmy badawczej IMS Health w 2013 roku Polacy kupili prawie 1,2 mln opakowań leków. Więcej od nas w Unii Europejskiej kupują tylko mieszkańcy Francji, Grecji i Włoch. Firmy farmaceutyczne walcząc o udział w rynku, wydają coraz więcej na działania promocyjne. Z analizy niezależnej agencji mediowej Codemedia wynika, że ich wydatki na reklamę od 2008 do 2014 roku wzrosły trzykrotnie.

Tylko w tym roku w pierwszych ośmiu miesiącach wydatki były o 25 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2013 roku. Wydatki firm farmaceutycznych rosną dynamicznie – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Bieńko, prezes zarządu spółki Codemedia, działającej w segmencie wspierania sprzedaży za pomocą kanałów mediowych.

Od stycznia do sierpnia firmy na ten cel przeznaczyły 500 mln zł. Największa część ich budżetów idzie na zakup czasu antenowego w telewizji (w okresie od stycznia do sierpnia było to 65-70 proc.). Na drugim miejscu jest radio, gdzie inwestowane jest ponad 18,04 proc. budżetów – w ujęciu rocznym to wzrost o nieco ponad 0,5 proc.

Rośnie udział internetu w strukturze wydatków – z 4,54 proc. w 2013 roku do 10,06 proc. w 2014 roku. Według Bieńko branża farmaceutyczna w ostatnim czasie bardzo omijała ten kanał reklamy.

Chociaż ostatnio wydatki na internet wzrosły dwukrotnie, to są one i tak dużo niższe, niż te przeznaczane na reklamę innych produktów – mówi Piotr Bieńko.

Reklama w magazynach to 5,48 proc. (niewielki spadek o niecały procent w stosunku do porównywalnego okresu 2013 r.). Marginalne udziały mają takie kategorie, jak gazety, kino czy outdoor.

Badania wykazują, że produkty farmaceutyczne w większości przypadków kupują kobiety, nie tylko dla siebie, lecz także całej rodziny. Ważne jest więc odpowiednie zaadresowanie reklamy. Fakt, że Polacy wydają coraz więcej na leki, nie oznacza wcale, że reklama jest skuteczna. Jak podkreśla Bieńko, dywersyfikacja produktów powoduje, że reklamodawcy muszą szukać nowych kanałów dotarcia do klienta.

Nowe produkty zaczynają być coraz bardziej niszowe. To wymaga bardzo dobrego targetowania. Wiele reklam zamiast trafiać do wąskiego grona odbiorców, trafia do wszystkich. Tym samym bardzo dużo kontaktów reklamowych jest nietrafionych – dodaje prezes Codemedia.

Jesienią firmy farmaceutyczne intensywnie promują leki przeciwgrypowe i suplementy diety.

– Jeżeli spojrzymy globalnie na całość wydatków tej branży, to tak naprawdę cały rok jest sezon, tylko na różne produkty – mówi prezes Bieńko.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów

Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań. 

Transport

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.

Firma

Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.