Newsy

Firmy farmaceutyczne wydały w tym roku na reklamę ponad 0,5 mld zł

2014-10-29  |  06:20

Polacy na leki OTC i suplementy diety wydali w ubiegłym roku ponad 11 mld zł. Wzrost wydatków klientów powoduje również wzrost wydatków firm farmaceutycznych na reklamę. W ciągu ostatnich sześciu lat zwiększył się one prawie trzykrotnie – wynika z danych spółki Codemedia.

Według danych międzynarodowej firmy badawczej IMS Health w 2013 roku Polacy kupili prawie 1,2 mln opakowań leków. Więcej od nas w Unii Europejskiej kupują tylko mieszkańcy Francji, Grecji i Włoch. Firmy farmaceutyczne walcząc o udział w rynku, wydają coraz więcej na działania promocyjne. Z analizy niezależnej agencji mediowej Codemedia wynika, że ich wydatki na reklamę od 2008 do 2014 roku wzrosły trzykrotnie.

Tylko w tym roku w pierwszych ośmiu miesiącach wydatki były o 25 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2013 roku. Wydatki firm farmaceutycznych rosną dynamicznie – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Bieńko, prezes zarządu spółki Codemedia, działającej w segmencie wspierania sprzedaży za pomocą kanałów mediowych.

Od stycznia do sierpnia firmy na ten cel przeznaczyły 500 mln zł. Największa część ich budżetów idzie na zakup czasu antenowego w telewizji (w okresie od stycznia do sierpnia było to 65-70 proc.). Na drugim miejscu jest radio, gdzie inwestowane jest ponad 18,04 proc. budżetów – w ujęciu rocznym to wzrost o nieco ponad 0,5 proc.

Rośnie udział internetu w strukturze wydatków – z 4,54 proc. w 2013 roku do 10,06 proc. w 2014 roku. Według Bieńko branża farmaceutyczna w ostatnim czasie bardzo omijała ten kanał reklamy.

Chociaż ostatnio wydatki na internet wzrosły dwukrotnie, to są one i tak dużo niższe, niż te przeznaczane na reklamę innych produktów – mówi Piotr Bieńko.

Reklama w magazynach to 5,48 proc. (niewielki spadek o niecały procent w stosunku do porównywalnego okresu 2013 r.). Marginalne udziały mają takie kategorie, jak gazety, kino czy outdoor.

Badania wykazują, że produkty farmaceutyczne w większości przypadków kupują kobiety, nie tylko dla siebie, lecz także całej rodziny. Ważne jest więc odpowiednie zaadresowanie reklamy. Fakt, że Polacy wydają coraz więcej na leki, nie oznacza wcale, że reklama jest skuteczna. Jak podkreśla Bieńko, dywersyfikacja produktów powoduje, że reklamodawcy muszą szukać nowych kanałów dotarcia do klienta.

Nowe produkty zaczynają być coraz bardziej niszowe. To wymaga bardzo dobrego targetowania. Wiele reklam zamiast trafiać do wąskiego grona odbiorców, trafia do wszystkich. Tym samym bardzo dużo kontaktów reklamowych jest nietrafionych – dodaje prezes Codemedia.

Jesienią firmy farmaceutyczne intensywnie promują leki przeciwgrypowe i suplementy diety.

– Jeżeli spojrzymy globalnie na całość wydatków tej branży, to tak naprawdę cały rok jest sezon, tylko na różne produkty – mówi prezes Bieńko.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.