Newsy

Globalne wydatki na reklamę wideo w internecie wzrosną w tym roku o 23 proc. Reklamy w sieci stają się coraz krótsze

2017-09-14  |  06:30

Reklama wideo coraz mocniej wpływa na decyzje zakupowe. Większość osób chętniej ogląda treści wideo, niż sięga po informacje w formie tekstu. Na treści wideo w internecie statystyczny Polak przeznacza 40 minut. Większe zainteresowanie konsumentów przekłada się na wydatki reklamowe. Globalne wydatki na reklamę wideo online wzrosną w 2017 roku o 23 proc. do poziomu 27,2 mld dolarów. Reklamy wideo online stają się coraz krótsze. Wyzwaniem dla reklamodawców jest zmieszczenie najważniejszych informacji w kilkusekundowych materiałach.

– Od kilku lat widzimy znaczący wzrost wydatków na reklamę wideo w Polsce. Szacujemy, że w tym roku wydatki na reklamę wideo wzrosną o ok. 33 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Już 90 proc. użytkowników deklaruje, że treści wideo wpływają na ich decyzje zakupowe, co samo w sobie pokazuje, jak ważna jest reklama wideo, szczególnie dla marketerów. Tego typu treści są najchętniej oglądane przez użytkowników, 55 proc. deklaruje, że dużo chętniej ogląda treści wideo, niż zapoznaje się z informacjami w formie tekstowej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Jankowski z Adrino.

Z badania przeprowadzonego przez Animoto wynika, że konsumenci chętniej zdobywają wiedzę o produktach z materiałów wideo niż z opisów. 96 proc. badanych uważa, że wideo jest pomocne w zakupach online, a 73 proc. chętniej zakupi produkt po obejrzeniu materiału filmowego.

Wideo staje się coraz bardziej istotnym elementem kampanii reklamowej. Według prognozy Zenith globalne wydatki na reklamę wideo online wzrosną w 2017 roku o 23 proc. do poziomu 27,2 mld dol. Wraz z rozwojem rynku wzrosty będą mniejsze. W 2018 roku dynamika obniży się do 21 proc., a w 2019 roku – do 17 proc. W 2019 roku wydatki na reklamę wideo online wyniosą 38,7 mld dol. i będą stanowić nieco ponad 30 proc. sumy wydatków na reklamę typu display w internecie.

– Polacy najchętniej konsumują wideo na urządzeniach stacjonarnych, średnio 22 minuty dziennie, na urządzeniach mobilnych, jak smartfony i tablety ten czas to 18 minut, natomiast wideo na mobile rośnie dużo szybciej niż na desktopie, z roku na rok jest to 20 proc., w stosunku do 10 proc. na desktopie. To powoduje, że możemy się spodziewać w przeciągu najbliższych dwóch lat znaczącego wzrostu wydatków na reklamę mobilną. Szacujemy, że za dwa lata 1/3 wydatków reklamowych będzie stanowiła reklama w mobile – analizuje Jankowski.

Statystyczny Polak na oglądaniu w internecie treści wideo spędza 40 minut dziennie (przy ponad 47 minutach na świecie). Według prognozy Zenith konsumpcja wideo online na urządzeniach stacjonarnych będzie systematycznie spadać, oglądalność wideo na urządzeniach mobilnych (w tym roku 28,8 minut dziennie) wzrośnie o 25 proc. w 2018 i o 29 proc. w 2019 roku. Do 2019 roku 72 proc. konsumpcji wideo online będzie się odbywało na urządzeniach mobilnych (przy 61 proc. w 2016 roku).

– Reklama wideo jest przyszłością. Największym wyzwaniem dla marketerów jest to, aby wideo było interesujące dla użytkownika i nie było zbyt długie. Użytkownicy cenią swój czas, zwłaszcza mobilni. Obecny trend, który wprowadził serwis YouTube, czyli sześciosekundowe reklamy wideo, to duże wyzwanie dla marketerów. W ciągu tych kilku sekund należy zawrzeć najbardziej interesujące treści, a także treści ważne dla marki – przekonuje ekspert Adrino.

Reklamodawcy muszą się jednak mierzyć z nowymi wyzwaniami. Choć wciąż można inwestować w reklamy dłuższe, kilkudziesięciu minutowe, to już wiadomo, że od przyszłego roku na portalu YouTube znikną 30-sekundowe spoty, te 15- i 20-sekundowe wciąż będą miały rację bytu, ale coraz większy nacisk będzie kładziony na krótsze formaty, np. niepomijalne 6 sekundowe.

Jak podkreśla ekspert, w reklamie istotne jest badanie efektywności – ile osób obejrzało reklamę, a ile wyłączyło ją przed zakończeniem.

– Jeżeli z bieżących wyników kampanii zobaczymy, że znacząca liczba użytkowników pominie reklamę już na samym początku, świadczyć to będzie o tym, że treści są nieodpowiednie dla użytkowników i nie są oni nimi zainteresowani. Dodatkowo, ważne jest również targetowanie kampanii wideo na konkretnych użytkowników. Jeżeli na przykład mamy użytkowników, którzy są zainteresowani określoną marką samochodu, to warto targetować tego typu kampanie na konkurencję danej marki, aby zachęcić użytkowników do refleksji – podkreśla Michał Jankowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów

Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań. 

Transport

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.

Firma

Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.