Mówi: | Anna Iżyńska-Tymoniuk |
Funkcja: | menedżerka ds. komunikacji |
Firma: | Stowarzyszenie Otwarte Klatki |
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą
Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Według danych Stowarzyszenia Otwarte Klatki w Polsce na potrzeby produkcji jaj utrzymywanych jest około 54 mln kur niosek. W zeszłym roku zniosły 11 mld jaj. Przytaczane przez organizację dane GUS wskazują, że polska produkcja jaj konsumpcyjnych w 2023 roku wzrosła wobec poprzedniego roku o prawie 900 tys. sztuk. Spożycie jaj na jednego mieszkańca także odnotowało wzrost – o 27 sztuk, osiągając poziom średnio 179 sztuk na osobę rocznie.
– Pod względem liczby znoszonych jaj zajmujemy w Unii Europejskiej piąte miejsce. Z naszej produkcji około 40 proc. przeznaczone jest na eksport. Główne kierunki eksportowe to Niemcy i Holandia, chociaż eksportujemy też do Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch, Czech czy Węgier – mówi agencji informacyjnej Newseria Anna Iżyńska-Tymoniuk, menedżerka ds. komunikacji w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.
Polska jest drugim, po Holandii, największym eksporterem jaj w UE – zagraniczny handel polskimi jajami jest wart ok. 471 mln euro. Stowarzyszenie przytacza dane Głównego Inspektoratu Weterynarii, że spośród sześciu największych producentów jaj Polska ma największy udział chowu klatkowego. Obecnie wynosi on 67 proc., choć w ciągu ostatnich 10 lat spadł on o 20 pp. Średnia dla UE to niecałe 40 proc.
– Zaraz za nami plasuje się Hiszpania, ale dla porównania w sąsiednich Niemczech udział chowu klatkowego wynosi tylko 4 proc. Spośród innych największych producentów mamy np. Francję i Włochy, gdzie udział chowu klatkowego to jakieś 30 proc., oraz Holandię, gdzie wynosi on 15 proc. – mówi ekspertka Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Z badań Biostatu z grudnia 2024 roku wynika, że 72 proc. konsumentów zwraca uwagę na warunki życia kur przy zakupie jaj. Zdaniem ekspertów świadczy to o coraz bardziej świadomym podejściu do wyborów zakupowych. Co więcej, tylko nieco mniejszy odsetek badanych opowiada się za wprowadzeniem zakazu chowu klatkowego kur niosek. Ośmiu na 10 Polaków uważa, że chów klatkowy nie zapewnia kurom odpowiednich warunków do życia.
– Polki i Polacy zdecydowanie sprzeciwiają się trzymaniu kur w ciasnych klatkach i widzimy to zarówno po ich ogólnym nastawieniu do tego problemu, który wynika z badań opinii, jak i po ich decyzjach zakupowych – mówi Anna Iżyńska-Tymoniuk.
Jak przypomina Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS), konsument powinien zwrócić uwagę na oznaczenia dotyczące chowu kur i klasy wagowej jaj kurzych – te informacje muszą być umieszczone na opakowaniu, podobnie jak data minimalnej trwałości. W toku ubiegłorocznych kontroli IJHARS przeprowadziła kontrolę jakości jaj w 96 sklepach na terenie całej Polski i w 1/3 placówek handlowych miała zastrzeżenia do sposobu przedstawienia informacji o produkcie. Inspekcja skontrolowała także oznakowanie 318 partii jaj o łącznej liczbie 58 tys. szt. W przypadku 86 partii (27 proc.) zakwestionowała informacje i ich sposób przedstawienia dla konsumentów.
Jak podkreśla ekspertka Stowarzyszenia Otwarte Klatki, rodzaj chowu nie jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na ceny jaj w sklepach Jest nim cena paszy, która stanowi nawet 60–70 proc. całościowej ceny. Poważny wpływ ma także koszt energii, a w ostatnim czasie także epidemia ptasiej grypy, która dziesiątkuje całe stada.
– Rodzaj chowu również ma pewien wpływ na ceny, natomiast widzimy, że nie jest on tak duży. Kiedy spojrzymy na różnicę między cenami jaj z poszczególnych typów chowu, to widzimy, że wynosi ona od kilku do około 10 gr. Również według badań holenderskich naukowców szacowana różnica przejścia z chowu klatkowego na chów ściółkowy wynosi jakieś 15 proc., co pokrywa się też z różnicami w cenach jajek w skupie, gdzie on wynosi od 10 do 20 proc. – mówi ekspertka Stowarzyszenia Otwarte Klatki. – Warto podkreślić, że z perspektywy kury różnica między chowem klatkowym a ściółkowym już jest znacząca. Może chów ściółkowy nie jest idealnym systemem, natomiast kura może już rozprostować skrzydła, pogrzebać w ziemi czy uciec przed silniejszą kurą, co w przypadku zwierząt budujących tak skomplikowane relacje społeczne jest bardzo istotne.
Badanie Biostatu wskazuje, że 78,4 proc. Polaków oczekuje, iż firmy, które zobowiązały się do rezygnacji z jaj klatkowych, będą transparentnie informować o postępach w realizacji tego celu. Zadeklarowało go już ponad 170 firm, a prawie połowa z nich już się z tego wywiązała.
Czytaj także
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-06-25: Polskie uczelnie nie są wolne od mobbingu. Środowisko akademickie pracuje nad dobrymi praktykami w polityce antymobbingowej
- 2025-05-20: Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-04-14: Nawet połowa ekodeklaracji w reklamach może być nieprawdziwa. Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.