Newsy

IMM: W III kwartale instytucje finansowe brały reklamowy oddech przed kampanią świąteczną. Pod koniec roku wydatki na promocje mogą sięgnąć 0,5 mld zł

2014-11-27  |  06:25
Mówi:Łukasz Jadaś
Funkcja:starszy specjalista ds. badań i produktów
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • W III kwartale instytucje finansowe wydały na reklamę 336 mln zł, o jedną czwartą mniej niż w okresie od kwietnia do czerwca. W ostatnich miesiącach roku kwota ta może wzrosnąć do 0,5 mld zł – wynika z analiz Instytutu Monitorowania Mediów. W mediach coraz chętniej reklamują się firmy pożyczkowe.

    III kwartał na rynku reklamy instytucji finansowych tradycyjnie wypada słabo. 336 mln zł, które w tym czasie wydała branża, to 23 proc. mniej niż w II kwartale i porównywalna kwota, jak w III kwartale ubiegłego roku. Między lipcem a październikiem reklamodawcy biorą oddech, przygotowując się na świąteczny i najbardziej intensywny IV kwartał.

    – W kolejnym kwartale spodziewamy się kolejnego wzrostu wydatków, być może do kwoty około 500 mln zł mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Jadaś, starszy specjalista ds. badań i produktów Instytutu Monitorowania Mediów.

    Najbardziej aktywnym reklamodawcą w branży finansowej w III kwartale był ponownie ING Bank Śląski, który na promocję w mediach przeznaczył około 25 mln zł. W sumie firmy z pierwszej dziesiątki wydały w trzy miesiące na reklamę 178 mln zł.

    – Charakterystyczną tendencją w III kwartale był wzrost aktywności firm, które zajmują się udzielaniem pożyczek, firm pozabankowych zauważa Łukasz Jadaś. – Drugim, po ING BŚ, najbardziej aktywnym reklamodawcą była firma Vivus, która przeznaczyła na promocję 21,5 mln zł. W pierwszej dziesiątce znalazły się też firmy pożyczkowe, takie jak Provident czy Wonga. To również wyróżnia ten kwartał na tle innych okresów roku.

    Najwięcej środków na promocję reklamodawcy z branży finansowej przeznaczają na reklamę w telewizji.

    – W III kwartale było to około 290 mln zł, z czego najczęściej reklamodawców przyciągał Polsat, a zaraz za nim TVP1 i TVP2 – podkreśla Jadaś.

    Reklama w Polsacie kosztowała instytucje finansowe niemal 40 mln zł, w TVP1 27,8 mln zł, a w TVP2 21 mln zł. Kolejne miejsca w rankingu zajmują trzy stacje grupy TVN: główna antena TVN, TVN24 oraz stacja TVN7 (razem 36,2 mln zł).

    Spotem, na którego emisję przeznaczono najwięcej środków w III kwartale, był jeden ze spotów kampanii reklamowej PKO Banku Polskiego, których akcja dzieje się w ludzkim organizmie – informuje Łukasz Jadaś. – Ta reklama w telewizji była emitowana ponad 3 tys. razy, a łączny koszt promocji przekroczył 10 mln zł.

    Z 336 mln zł wydanych na reklamę w III kwartale przez instytucje finansowe dla stacji radiowych przeznaczono około 24 mln zł. Głównym odbiorcą reklam były stacje Radio ZET (2,1 mln zł) oraz RMF FM (1 mln zł). Reklama w prasie kosztowała reklamodawców z branży finansowej około 21 mln zł, z czego największy udział miały tygodniki „Wprost” i „Newsweek” oraz miesięcznik „Twój Styl”.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu

    Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.

    Transport

    Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania

    Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.