Mówi: | Łukasz Jadaś |
Funkcja: | starszy specjalista ds. badań i produktów |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
IMM: W III kwartale instytucje finansowe brały reklamowy oddech przed kampanią świąteczną. Pod koniec roku wydatki na promocje mogą sięgnąć 0,5 mld zł
W III kwartale instytucje finansowe wydały na reklamę 336 mln zł, o jedną czwartą mniej niż w okresie od kwietnia do czerwca. W ostatnich miesiącach roku kwota ta może wzrosnąć do 0,5 mld zł – wynika z analiz Instytutu Monitorowania Mediów. W mediach coraz chętniej reklamują się firmy pożyczkowe.
III kwartał na rynku reklamy instytucji finansowych tradycyjnie wypada słabo. 336 mln zł, które w tym czasie wydała branża, to 23 proc. mniej niż w II kwartale i porównywalna kwota, jak w III kwartale ubiegłego roku. Między lipcem a październikiem reklamodawcy biorą oddech, przygotowując się na świąteczny i najbardziej intensywny IV kwartał.
– W kolejnym kwartale spodziewamy się kolejnego wzrostu wydatków, być może do kwoty około 500 mln zł – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Jadaś, starszy specjalista ds. badań i produktów Instytutu Monitorowania Mediów.
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w branży finansowej w III kwartale był ponownie ING Bank Śląski, który na promocję w mediach przeznaczył około 25 mln zł. W sumie firmy z pierwszej dziesiątki wydały w trzy miesiące na reklamę 178 mln zł.
– Charakterystyczną tendencją w III kwartale był wzrost aktywności firm, które zajmują się udzielaniem pożyczek, firm pozabankowych – zauważa Łukasz Jadaś. – Drugim, po ING BŚ, najbardziej aktywnym reklamodawcą była firma Vivus, która przeznaczyła na promocję 21,5 mln zł. W pierwszej dziesiątce znalazły się też firmy pożyczkowe, takie jak Provident czy Wonga. To również wyróżnia ten kwartał na tle innych okresów roku.
Najwięcej środków na promocję reklamodawcy z branży finansowej przeznaczają na reklamę w telewizji.
– W III kwartale było to około 290 mln zł, z czego najczęściej reklamodawców przyciągał Polsat, a zaraz za nim TVP1 i TVP2 – podkreśla Jadaś.
Reklama w Polsacie kosztowała instytucje finansowe niemal 40 mln zł, w TVP1 – 27,8 mln zł, a w TVP2 – 21 mln zł. Kolejne miejsca w rankingu zajmują trzy stacje grupy TVN: główna antena TVN, TVN24 oraz stacja TVN7 (razem 36,2 mln zł).
– Spotem, na którego emisję przeznaczono najwięcej środków w III kwartale, był jeden ze spotów kampanii reklamowej PKO Banku Polskiego, których akcja dzieje się w ludzkim organizmie – informuje Łukasz Jadaś. – Ta reklama w telewizji była emitowana ponad 3 tys. razy, a łączny koszt promocji przekroczył 10 mln zł.
Z 336 mln zł wydanych na reklamę w III kwartale przez instytucje finansowe dla stacji radiowych przeznaczono około 24 mln zł. Głównym odbiorcą reklam były stacje Radio ZET (2,1 mln zł) oraz RMF FM (1 mln zł). Reklama w prasie kosztowała reklamodawców z branży finansowej około 21 mln zł, z czego największy udział miały tygodniki „Wprost” i „Newsweek” oraz miesięcznik „Twój Styl”.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-12: Budowanie potencjału militarnego wśród największych wyzwań NATO, szczególnie w Europie. Zwiększenie nakładów na obronność może w tym pomóc
- 2024-03-05: Uzależnienie od ekranów i gier dotyczy nawet małych dzieci. Profilaktyka potrzebna jest już od najmłodszych lat
- 2024-03-27: Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
- 2024-02-23: Prognozy bólu powiązanego z pogodą byłyby pożyteczną innowacją. Osoby wrażliwe na zmiany aury mogłyby się lepiej do nich przygotować
- 2024-02-01: Europejska Prokurator Generalna: Nie jesteśmy obcą instytucją. Po przystąpieniu Polski do EPPO dochodzenia będą prowadzone w oparciu o prawo krajowe i przed miejscowymi sądami
- 2024-01-31: Bank Millennium: polska gospodarka będzie stopniowo wracać do równowagi. Główną siłą napędową będą lepsze nastroje konsumentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.