Mówi: | Piotr Bieńko |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Codemedia |
Koncerny farmaceutyczne coraz więcej wydają na reklamę leków
Eksperci z PharmaExpert szacują, że wartość sprzedaży leków tylko dla rynku aptecznego na koniec 2015 roku wyniesie blisko 30,3 mld zł. Będzie to 6,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Wraz ze wzrostem sprzedaży leków rosną również wydatki na reklamę. Tylko w pierwszym kwartale tego roku firmy z branży farmaceutycznej wydały na promocję ponad 262 mln zł, czyli o 5 proc. więcej niż w tym samym okresie 2014 roku – wynika z danych spółki Codemedia.
– W I kwartale 2015 roku branża farmaceutyczna wydała trochę więcej niż w I kwartale 2014 o około 5 proc. Natomiast widać pewną zmianę, jeżeli chodzi o media. Tutaj niewiele – około 2 proc. – straciła telewizja, natomiast bardzo mocno zyskało radio – podkreślił w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Bieńko, prezes zarządu Codemedia.
Firmy z branży farmaceutycznej najchętniej wykorzystywały do promocji telewizję, inwestując w to medium 63 proc. budżetu marketingowego, czyli 166 mln zł. Wydatki na telewizję spadły o 12 proc. w stosunku do ostatniego kwartału 2014 roku, a w stosunku do okresu styczeń-marzec 2014 roku o 2 proc. Natomiast 19 proc. nakładów, czyli ponad 50 mln zł, dotyczyło reklamy radiowej. Wydatki wzrosły o 37 proc. w stosunku do IV kwartału 2014 roku i o aż 22 proc. w stosunku do I kwartału ubiegłego roku.
– Stacje radiowe dają większe rabaty niż stacje telewizyjne i w efekcie otrzymały one trochę więcej z tortu reklamowego. Z drugiej jednak strony stacje radiowe próbują się dostosować do słuchaczy, którzy wielu reklam, np. środków na potencję czy hemoroidy, sobie nie życzą – dodaje Bieńko.
Według niego pozytywnie należy ocenić wzrost nakładów w internecie. Według danych Codemedia wydatki na internet pochłonęły 7 proc. budżetu, czyli ponad 17 mln zł. Jest to o 68 proc. wyższa kwota niż w okresie październik-grudzień 2014 i o 6 proc. w stosunku do pierwszego kwartału minionego roku.
– Marketerzy zauważyli to, że internet jest w każdym momencie pod ręką. To nie jest już wyłącznie komunikacja za pomocą komputera. Mamy już bardzo dużo urządzeń mobilnych i praktycznie w każdym momencie z niego korzystamy, bo jest to jedno ze źródeł poszukiwania informacji – podkreśla Bieńko. Według niego internet w najbliższym czasie będzie wciąż zyskiwał.
W pierwszych miesiącach tego roku firmy farmaceutycznie najczęściej reklamowały środki przeciwprzeziębieniowe.
– Początek roku to jeszcze jest cały czas sezon przeziębieniowy. Do tego dochodzą środki odpornościowo-witaminowe, a także wspierające układ trawienny – dodaje prezes.
W jego ocenie wydatki na reklamę będą się nadal zwiększać, gdyż pojawia się na rynku coraz więcej firm i produktów, które silnie konkurują ze sobą.
– Marże producentów leków OTC czy suplementów diety jeszcze cały czas pozostają na bardzo wysokim poziomie, stąd też istnieje potencjał dla nowych produktów. Przewiduję, że to będzie rosło, może już nie tak dynamicznie jak do tej pory, ale będzie to trend wzrostowy – uważa Bieńko.
Według niego cały rynek będzie rósł w tempie 5-10 proc. rok do roku.
Bieńko uważa również, że na rynku będą się pojawiać nowe odmiany tych samych produktów farmaceutycznych. Według niego widać to na przykładzie witamin, gdzie wcześniej były proponowane zestawy witamin, a teraz są zestawy witamin dla mężczyzn, osobno dla dzieci, a za chwilę zestaw uwzględniający wiek konsumenta.
– Producenci będą dywersyfikowali i personalizowali produkty, tak by odpowiedzieć na potrzeby różnych podkategorii konsumentów – podsumowuje prezes.
Czytaj także
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-10-29: David Gaboriaud: Według przewodnika Michelina poziom kulinarny polskich restauracji jest coraz wyższy. Polacy są w rozwoju gastronomii krok przed Francuzami
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-09-10: Polska biotechnologia mierzy się z ogromnym niedofinansowaniem. Mimo to ma duży potencjał rozwoju, w szczególności segment badań klinicznych
- 2024-09-30: Giganci farmaceutyczni inwestują w sztuczną inteligencję. Chcą szybciej i taniej opracowywać kandydatów na leki
- 2024-08-29: Sektor badań klinicznych w Polsce szybko się rozwija. Środki z KPO pomogą utworzyć nowe Centra Wsparcia Badań Klinicznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.