Mówi: | Maciej Gastoł |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Going. |
Pandemia nie zmniejszyła popularności koncertów na żywo. Pojawiają się jednak nowe formaty festiwali i koncertów hybrydowych
Kaskadowo odwoływane koncerty i zawieszenie branży festiwalowej wywarły silne piętno na całym rynku muzyki i eventów na żywo. Jednak nie wszystkie podmioty zaangażowane w branżę koncertów zdecydowały się na całkowite przestawienie na tryb online. Miesiące po lockdownach i duże zainteresowanie publiczności pokazały, że nie zastąpi on eventów na żywo. Prezes firmy Going., zajmującej się m.in. dystrybucją biletów na wydarzenia, nie zauważa trwałego negatywnego wpływu pandemii na ten rynek. Zmieniła jednak ona nawyki odbiorców i w przyszłości powinni się z nimi liczyć wszyscy twórcy.
Według raportu Midia Research pt. „Virtual Concerts. A new video format” branża muzyczna w 2020 roku odczuła wpływy pierwszego rzędu (brak koncertów, zaangażowania fanów) i drugiego rzędu (wielu artystów zdawało sobie sprawę, że streaming nie wystarczy im bez uzyskiwania dochodów z występów na żywo). Doprowadziło to do nowego zjawiska – koncertów online i hybrydowych. Rozwój różnego rodzaju innowacji i technologii zbudował cały ekosystem wirtualnych koncertów.
Nie wszystkie podmioty w branży zdecydowały się na całkowite przestawienie na online. Przykładem jest polska firma Going. – prowadzone przez nią platforma i aplikacja są narzędziem do poznawania wydarzeń kulturalnych i kupowania wejściówek na koncerty i wydarzenia.
– Jesteśmy jedną z tych organizacji, które niespecjalnie postawiły na wydarzenia online. Mało wierzyliśmy, że ta zmiana nastąpi tak silnie. Kiedy wróciły koncerty, widać było, że ludzie są głodni wydarzeń na żywo i chętnie wracają – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Maciej Gastoł, prezes zarządu Going. – Niemniej jednak śledziliśmy rynek, próbowaliśmy też parę razy z naszymi partnerami stworzyć jakieś wydarzenia streamowane online, ale na tej skali, na której my operujemy, koszty produkcyjne są zbyt ryzykowne do skali przedsięwzięcia.
Jego zdaniem to, co zmieniła pandemia również w branży koncertów, to nawyki zakupowe. I do tego cała branża musi się dostosować
– Kwestia niepewności, czy koncert się odbędzie, czy nie, sprawia, że czekamy do ostatniej chwili z zakupem biletów. To generuje sporo stresu u organizatorów, bo tak naprawdę do końca nie wiadomo, co się wydarzy – mówi Maciej Gastoł. – Wydaje mi się jednak, że to powróci do normalnych trybów w momencie, kiedy liczba przypadków koronawirusa spadnie.
Jak podkreśla, na rynku pojawia się też coraz więcej wydarzeń muzycznych nowego formatu w ślad za zmianą sposobu słuchania muzyki i jej dostępności.
– Coraz częściej przesuwamy się bardziej do playlist i rekomendacji. Już nie słuchamy całych albumów, tylko pojedynczych utworów, podobnie jest z koncertami i gwiazdami. Oczywiście ci najwięksi wciąż sprzedają ogromne liczby biletów, ale powstaje szereg formatów, gdzie tak naprawdę pojawiasz się dla klimatu eventu, jesteś świadom tego, co cię spotka, a nie musisz do końca znać artystów, którzy tam występują. Widać eksplozję takich wydarzeń – wyjaśnia prezes Going.
To różnego typu festiwale, trwające kilka dni, na które bilety szybko się wyprzedają. Ekspert podaje przykład takich przedsięwzięć jak Festiwal Wisłoujście czy Summer Contrast w nowej odsłonie. Tego typu wydarzenia nie znikną z rynku wyparte przez format online. Mogą jednak być przez niego wspierane.
– Bardzo ciekawy jest wątek koncertów hybrydowych i dostępu do koncertów dla osób, które mieszkają w mniejszych miejscowościach i dla których podróż jest dużym wyzwaniem – mówi Maciej Gastoł. – Jako wydarzenia stricte online’owe bronią się stand-upy. To też widać na przykładzie takiej platformy jak DICE, która sprzedaje po 20 tys. biletów na wydarzenia online’owe na całym świecie.
Pojawienie się nowych formatów i zmiana nawyków odbiorców wywołają w opinii szefa Going. konieczność zrewidowania form i sposobów działalności zarobkowej twórców i wykonawców.
– Przyszłość artystów nie jest łatwa. Mimo że pieniędzy w całej branży będzie być może więcej, to de facto prawdopodobnie zmigrują one do platform streamingowych – mówi ekspert. – To, co teraz widzimy i co powoduje, że branża i firmy takie jak Going. szybko rosną, to fakt, że jest to główne źródło dochodów artystów, ale też cykl ich życia jest często bardzo krótki. Tak naprawdę na palcach jednej ręki można wymienić artystów, którzy są z nami 5, 10, 15 lat. Więc być może w przyszłości bycie artystą to będzie trampolina do influencingu i potem utrzymywania się z innych rzeczy. Aczkolwiek mamy przykłady wielkich powrotów jak np. tegoroczna trasa Kayah i Bregovica.
Zmiany zachodzące w muzyce na żywo i ich wpływ na działalność artystów były tematem jednej z sesji podczas niedawnego Thursday Gathering. To wydarzenie cykliczne, które w każdy czwartek w warszawskim Varso gromadzi społeczność innowatorów. Organizatorem imprez jest Fundacja Venture Café Warsaw.
Czytaj także
- 2025-01-02: Hazard coraz poważniejszym problemem dla zdrowia publicznego. Najbardziej zagrożone są dzieci
- 2024-12-24: Alicja Węgorzewska: Święta Bożego Narodzenia nie są o Mikołajku, prezentach czy światełkach. W tym czasie trzeba wracać myślami do Betlejem
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2025-01-16: Luna: Nie mam planu B na życie. Jestem jednak bardzo kreatywna, więc może kiedyś zrobię jakiś film lub napiszę książkę
- 2024-12-16: Krystian Ochman: Zawsze odrzucałem różne propozycje na sylwestra, ale teraz wezmę udział w wyjątkowym koncercie. Stworzę duet z moim dziadkiem
- 2025-01-07: Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-12-12: Sebastian Karpiel-Bułecka: Z zawodu jestem architektem, a muzyka to jest moja pasja. Nie byłem spięty, żeby za wszelką cenę zrobić wielką karierę
- 2025-01-08: S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
- 2025-01-28: Joanna Kurowska: Aktorstwo to jest niesprawiedliwy zawód. Jesteśmy ciągle oceniani, a nie mamy żadnego wsparcia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.