Newsy

Ponad 270 mln zł przeznaczyły na reklamę sieci handlowe w II kwartale

2014-07-22  |  06:40

Ponad 270 mln zł przeznaczyły sieci handlowe na promocję w II kwartale – wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów. Najwięcej na reklamę wydał Lidl  ponad 100 mln zł. Wzrost wydatków reklamowych szedł w parze z rosnącym zainteresowaniem internautów. Najczęściej komentowane w internecie i mediach społecznościowych były promocje cenowe i oferty związane z grillowaniem sieci Biedronka, Lidl i Tesco.

W drugim kwartale 2014 roku mieliśmy taką tendencję, że im więcej środków reklamodawcy przeznaczyli na promocję w mediach tradycyjnych, tym większy był odzew w internecie i mediach społecznościowych. Internauci w tym okresie najczęściej dzielili się informacjami na temat oferty sieci Lidl oraz Biedronka, a także innych sieciach handlowych, zwłaszcza tych dotyczących wypoczynku, majówki i grillowania – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Jadaś z Instytutu Monitorowania Mediów.

Tegoroczny drugi kwartał był rekordowy pod względem wydatków reklamowych największych sieci handlowych. Wszystkie, łącznie z tymi mniejszymi, wydały na promocję w mediach ponad 272 mln zł, mniej więcej tyle samo, ile w poprzednich latach. Jednak aż 90 proc. pochodziło od dziesięciu największych graczy na rynku. Zdecydowanym liderem okazał się Lidl, który wydał prawie 105 mln zł. To niemal dwukrotnie więcej niż druga w zestawieniu Biedronka, która przeznaczyła na reklamę prawie 55 mln zł. Wydatki Lidla były również o 10 mln zł wyższe niż przed świętami Bożego Narodzenia, a zwykle to właśnie w czwartym kwartale roku sieci intensyfikują swoje działania promocyjne. 

Na dalszych miejscach w tym rankingu znalazły się Tesco (prawie 30 mln zł), Żabka (niecałe 18 mln zł) i Kaufland (ponad 14 mln zł).

Spośród tych sieci to jednak Biedronka była najskuteczniejsza w angażowaniu internautów. Pomimo dwukrotnie niższych wydatków niż Lidl, portugalska sieć uzyskała znacznie więcej, bo aż 26 tys. wzmianek i publikacji w internecie (w tym w mediach społecznościowych). Lidl miał ich niecałe 19 tys., a kolejni gracze znacznie mniej.

Czołowa dziesiątka reklamodawców branży handlowej najczęściej i najchętniej wybierała telewizję. Na promocję w stacjach telewizyjnych przeznaczono ponad 170 mln zł. Na drugim miejscu najczęściej wybierano rozgłośnie radiowe – promocja tutaj była warta ponad 60 mln zł. Na miejscu trzecim znalazła się prasa i tutaj mówimy o kwocie 14 mln zł – wylicza Jadaś.

Reklamodawcy wybierali przede wszystkim największe media. W telewizji były to TVP1, TVP2 i TVN, w radiu RMF FM i Radio ZET, a w prasie – „Gazeta Wyborcza”, „Fakt” oraz „Newsweek”.

Jak podkreśla Jadaś, duży wpływ na wydatki reklamowe miał kalendarz. Ponad 22 mln zł, czyli niemal 10 proc. całości kwartalnego budżetu na promocję, sieci handlowe wydały w trakcie długiego weekendu majowego. Przygotowali na tę okazję specjalne reklamy, które często nawiązywały już do rozpoczynającego się sezonu grillowania. Niemal tyle samo reklamodawcy wydali w ostatnim tygodniu maja z uwagi na przypadające w tym okresie święta ‒ Dzień Matki i Dzień Dziecka.

Dominacja reklam związanych z tymi okazjami przełożyła się na to, że największe wydatki reklamowe przypadały na czwartki i piątki.

‒ Reklamodawcy starali się promować swoje produkty związane z majówką, grillowaniem, wypoczynkiem na świeżym powietrzu i wykorzystywali najczęściej te dwa dni tygodnia, żeby przygotować nas przed weekendowymi zakupami i przypomnieć o swojej ofercie – mówi Jadaś.

W kontekście grillowania użytkownicy internetu najczęściej dyskutowali o ofercie Biedronki, Lidla i Tesco. Te same sieci handlowe najczęściej były wspominane z okazji przygotowanych promocji. Biedronka skorzystała m.in. dzięki ofercie książkowej, w tym publikacji brytyjskiego boysbandu One Direction, która cieszyła się dużą popularnością wśród fanów w internecie.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.