Mówi: | Norbert Kilen |
Funkcja: | dyrektor strategiczny |
Firma: | Think Kong |
Rosną wydatki firm odzieżowych na kampanie na Facebooku
W ciągu ostatniego pół roku ponad połowa z 8 mln Polaków, którzy mają konto na Facebooku, polubiła stronę jakiejś marki odzieżowej. Zwykle dlatego, by poznać jej ofertę lub aktualne promocje. Eksperci przyznają, że ten sposób komunikacji z klientami ma olbrzymi potencjał. Dlatego wydatki branży odzieżowej związane z obecnością na Facebooku rosną.
– Można zakładać, że większość użytkowników Facebooka wśród ulubionych stron ma również strony marek odzieżowych. To jest olbrzymi potencjał – mówi Norbert Kilen, dyrektor strategiczny w agencji Think Kong.
Agencja wraz z firmą CheeseCat i serwisem Socjomania.pl przygotowała raport „Social Media Fashion”. Wskazują w nim na kilka przyczyn, dla których użytkownicy Facebooka klikają „lubię to” na stronach marek odzieżowych. Najważniejsze to chęć poznana oferty i aktualnych promocji (wskazało na nią 51 proc. respondentów), pozytywny stosunek emocjonalny do marki (48 proc.), zadowolenie z zakupu (42 proc.) oraz udział w konkursach (38 proc.).
– Z badań, które przeprowadziliśmy wynika, że Polacy lubią, śledzą, obserwują na Facebooku strony marek odzieżowych przede wszystkim w poszukiwaniu ofert i informacji o nowościach produktowych. To jest dla nich, jak się okazało, najważniejsze. Dużo ważniejsze niż plotki ze świata mody czy newsy ze świata – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Norbert Kilen.
To też jeden z powodów, dla którego – choć same social media nie sprzedają – podobnie jak outdoor lub prasa zapewniają dotarcie z przekazem do potencjalnych klientów. Ponad 7 proc. osób, które lubią markę odzieży na Facebooku przyznaje, że zdarzyło się im kupić jakiś produkt pod wpływem treści opublikowanej przez producenta w serwisie. Ponad 20 proc. rozważało zakup, a 16 proc. odwiedziło sklep.
– Patrząc na te wyniki, to można by powiedzieć, że powinny to być oferty przeplatane informacjami o nowościach produktowych. Na pewno to jest coś, czego oczekują fani i tzw. ‘lubisie’. Takie treści powinny przeważać w komunikacji, natomiast nie powinno być tak, że są to wyłącznie takie treści. Obecność na Facebooku czy w jakimkolwiek innym serwisie społecznościowym to sposób na opowiedzenie historii marki, a ten przekaz nie powinien wyłącznie ograniczać się do informacji ofertowych, cenowych – mówi dyrektor strategiczny w Think Kong.
Badanie "Social Media Fashion" pokazało także, że prawie 4/5 użytkowników Facebooka przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy widziało reklamy marek odzieżowych. Nieco mniej, ale i tak większość (blisko 60 proc.), deklaruje, że w nie klika.
– Powody są różne i możemy je rozpatrywać na dwóch płaszczyznach. Pierwsza to jest płaszczyzna techniczna, tzn. skąd konkretnie dowiedzieli się w ogóle o istnieniu danego fanpage’u. I tu dominuje aktywność znajomych i reklamy na Facebooku, czasem adres strony umieszczony na metce czy na ulotce dołączonej do produktu. Natomiast druga płaszczyzna to jest płaszczyzna motywacji w ogóle i emocji z tym związanych. Bardzo dużo internautów, którzy brali udział w naszym badaniu deklaruje wprost, że po prostu lubi daną markę, że kupiło produkt i są zadowoleni z tego produktu – mówi Norbert Kilen.
Podkreśla, że właśnie dlatego w obecność na Facebooku warto inwestować i firmy coraz częściej się na to decydują.
– Na pewno wydatki na ten cel rosną. Po pierwsze, ma to związek z tym, że firmy dkrywają, że można tam prowadzić skuteczne działania sprzedażowe. A po drugie, wiąże się to z technicznymi aspektami, np. pojawiła się jakiś czas temu możliwość promocji postów, teraz wchodzą nowe produkty reklamowe, więc jest coraz więcej metod na wydawanie na Facebooku pieniędzy – wyjaśnia przedstawiciel Think Kong i dodaje, że związane z tym wydatki firm jeszcze przez pewien czas z pewnością będą rosły.
Raport daje też szczegółową odpowiedź na pytanie, dlaczego internauci przestają obserwować posty marki, którą polubili. Ponad 63 proc. badanych kliknęło „Nie lubię” lub „Ukryj wpisy z tej strony”. Co czwarty jako bezpośrednią przyczynę wskazał publikowanie nieciekawych materiałów. Za duża aktywność marki przeszkadzała blisko 40 proc. pytanych, przy czym najwięcej „odlubień” generują często najpopularniejsze posty.
Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu 2012. Patronat nad nim objęły Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR i Związek Przedsiębiorców Przemysłu Mody „Lewiatan”.
Czytaj także
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-03: Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-11-08: Komisja Europejska stwierdziła poprawę stanu praworządności w UE. Ruszyła kampania informacyjna na ten temat
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-10-02: J. Lewandowski: Unijny budżet na lata 2028–2034 jest bardzo skromny, ale inwestycyjny. Oby komisarzowi ds. budżetu udało się go zwiększyć
- 2024-09-20: J. Lewandowski: Polityka UE potrzebuje deregulacji. Bez tego tracimy w wyścigu z USA i Chinami
- 2024-06-13: Anna Kalczyńska: Ostatni rok dał mi duży oddech i dziś już oglądam „Dzień Dobry TVN” z dystansem. Zmiany doceniamy po jakimś czasie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.