Newsy

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

2024-12-03  |  06:30
Mówi:Dariusz Joński, poseł do Parlamentu Europejskiego, Platforma Obywatelska
Bogdan Zdrojewski, poseł do Parlamentu Europejskiego, Platforma Obywatelska

Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

– Faktycznie konkurencyjna Europa i konkurencyjność europejskich, w tym polskich, firm jest odmieniana przez wszystkie przypadki. Nie ma debaty w Strasburgu, żeby o tym nie mówić. Cieszę się, że Ursula von der Leyen zapowiedziała, że jednym z głównych programów będzie Kompas dla Konkurencyjności, który zakłada między innymi inwestycje w innowacyjność, inwestycje w małe i średnie przedsiębiorstwa – mówi agencji Newseria Dariusz Joński, poseł do Parlamentu Europejskiego z Platformy Obywatelskiej.

Podczas ubiegłotygodniowej sesji plenarnej PE przewodnicząca Komisji Europejskiej przedstawiła eurodeputowanym swoją wizję Europy i plan działań na kolejnych pięć lat. Ogłosiła też pierwszą dużą inicjatywę nowej KE, czyli Kompas Konkurencyjności. Według zapowiedzi Ursuli von der Leyen ma się on opierać na trzech filarach z raportu Mario Draghiego, opublikowanego we wrześniu br., wskazującego na stan unijnej gospodarki. Te trzy filary to innowacje i zniwelowanie luki między Europą a Stanami Zjednoczonymi i Chinami, dekarbonizacja oraz bezpieczeństwo i zmniejszanie zależności Europy od innych państw.

Świat ucieka do przodu, raport Draghiego nie pozostawia żadnych złudzeń, że musimy o to zadbać i cieszę się, że ten Parlament i nowo wybrana Komisja stawiają bardzo mocno na dwie rzeczy, po pierwsze bezpieczeństwo, a po drugie właśnie konkurencyjność – mówi Dariusz Joński.

Jak podkreśla, wśród najpilniejszych spraw, którymi trzeba się zająć w tym kontekście, są ceny energii.

– Mamy dzisiaj w Europie prawie najdroższą energię na świecie, kilka razy droższą niż Stany Zjednoczone. Jeśli chcemy w jakiś sposób konkurować ze światem, być konkurencyjni względem Chin czy Stanów Zjednoczonych, to musimy jak najszybciej zrobić wszystko, żeby mieć tanią energię – wskazuje europoseł.

Szefowa KE zapowiada w tym celu utrzymywanie kursu wyznaczonego w Europejskim Zielonym Ładzie. Jak podkreśla, potrzeba jednak większej elastyczności w podejściu do zielonej transformacji. Nowa KE ma w ciągu pierwszych 100 dni urzędowania przedstawić porozumienie w sprawie czystego przemysłu (Clean Industrial Deal). Wśród priorytetów Dana Jørgensena, komisarza ds. energii, znajdą się właśnie obniżanie cen energii dla firm i odbiorców indywidualnych i inwestycje w czystą energię.

 Odwiedzają mnie przedstawiciel bardzo wielu branż, ostatnio była branża cementowa, wcześniej ceramiczna i kosmetyczna, w końcu wielki przemysł samochodowy, który w Polsce zatrudnia 200 tys. osób. Oni zwracają uwagę na to, że z jednej strony potrzebne są uproszczone procedury, z drugiej strony tańsza energia, a z trzeciej strony większe pieniądze na automatyzację, żeby Unia Europejska inwestowała w fabryki, by one były zautomatyzowane. Widzimy, jak amerykańska Tesla uciekła europejskim samochodom pod kątem innowacji, know-how, my musimy na to stawiać – mówi Dariusz Joński.

Europosłowie z różnych partii zgodnie mówią o likwidacji poważnej bariery dla konkurencyjności europejskich firm, jaką jest nadmierna biurokracja. 

– Kolejna rzecz, która najczęściej się pojawiała w wystąpieniach komisarzy na przesłuchaniach, to jest ograniczenie biurokracji, omnipotentnej biurokracji, która spowalnia decyzyjność, spowalnia pewne reakcje samej Unii Europejskiej, powoduje, że niektóre rzeczy dla Europejczyków nie są akceptowane, a przede wszystkim przeważnie są niezrozumiałe – mówi Bogdan Zdrojewski, europoseł z Koalicji Obywatelskiej.

– Komisarz do spraw budżetu, Piotr Serafin, obiecywał, że pozyskiwanie środków z funduszy europejskich będzie uproszczone. Tych regulacji, zakazów jest absolutnie za dużo, jak się spotykamy z przedsiębiorcami, mówią: fajnie, że są pieniądze unijne, ale tego jest za dużo, my nie jesteśmy w stanie przejść przez gąszcz dokumentów. Europa musi więc te procedury pozmieniać w taki sposób, żeby one były dużo prostsze, żeby tych środków było więcej na innowacje – ocenia Dariusz Joński.

– Zaczynamy negocjacje dotyczące następnej perspektywy finansowej. Ona jest pozornie odległa w czasie, bo to jest za trzy lata, ale ona będzie niezwykle ważna dla interesów tej części Europy, do której Polska przynależy. My powoli zbliżamy się do Europy Zachodniej, ale trochę nam jeszcze brakuje i bardzo liczymy na to, że właśnie Piotr Serafin, dbając też o nasze interesy grupowe, będzie skuteczny w walce o kolejną perspektywę finansową – podkreśla Bogdan Zdrojewski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych

Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.

Transport

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów

Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.

Handel

Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.