Newsy

„Z Archiwum X” po 14 latach wraca na ekrany telewizorów. Premierą żyje także internet

2016-01-26  |  06:30
Mówi:Łukasz Jadaś
Funkcja:starszy specjalista ds. badań i produktów
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • Agenci Fox Mulder i Dana Scully, badający trudne sprawy z pogranicza nauki i zjawisk paranormalnych, wrócili na srebrny ekran 20 lat po premierze pierwszego odcinka. Wydarzenie to było szeroko komentowane w internecie, gdzie o nowym sezonie legendarnego „Z Archiwum X” internauci wspomnieli w styczniu ponad 2 tysiące razy, najwięcej wzmianek pojawiło się tuż przed weekendową premierą – wynika z analizy IMM. Informacja o powrocie serialu dotarła za pośrednictwem internetu i mediów społecznościowych do 13 mln osób.

    Zapowiedź nowego sezonu serialu „Z Archiwum X” wywołała ogromne zainteresowanie w mediach społecznościowych. Gdybyśmy policzyli wszystkich internautów, czyli czytelników portali bądź użytkowników mediów społecznościowych, którzy mieli szansę trafić na komunikat o tym, że serial wraca, byłoby to ponad 13 mln osób, czyli ogromna rzesza internautów – mówi agencji Newseria Łukasz Jadaś, starszy specjalista ds. badań i produktów w Instytucie Monitorowania Mediów.

    Jak obliczył IMM, wszystkie wzmianki zamieszczone przez internautów wywołały ponad 200 tysięcy różnych interakcji, m.in. polubieni czy ponownych udostępnień.

    W Polsce amerykański serial mieszający gatunki horroru, science-fiction i sensacji emitowany był od 1996 roku. Doczekał się dziewięciu sezonów, dwóch filmów pełnometrażowych i rzeszy wiernych fanów, którzy z niecierpliwością oczekiwali na nowy sezon. Składa się on z sześciu odcinków, z których pierwszy miał premierę w USA w niedzielę 24 stycznia. Dzień później mogli go obejrzeć także widzowie w Polsce.

    Dyskusja o powrocie dwójki agentów miała wiele kontekstów. Najczęściej komentowano sam fakt powrotu serialu. To wyrażana radość, że wreszcie po 14 latach stacja Fox zdecydowała się na kontynuację urwanego w pewnym momencie wątku – wyjaśnia Jadaś. – Wspominano stare odcinki, dzielono się wspomnieniami na temat swoich ulubionych odcinków oraz opiniami na temat muzyki do tego serialu. O tym ostatnim zagadnieniu dyskutowano bardzo wiele w mediach społecznościowych.

    Często wspominano o charakterystycznym motywie przewodnim Mike’a Snowa oraz dołączano linki do nagrań w różnych serwisach, także streamingowych.

    Najwięcej wzmianek tradycyjnie odnotowano na Facebooku i Twitterze. Dużą popularnością cieszyły się publikacje facebookowej strony Fox Polska. Tytuł serialu często pojawiał się także w portalu Onet.pl, Wykop.pl oraz w komentarzach do filmu na YouTube. Wspominały o tym również serwisy z działu moda, nauka i finanse.

    Oczekiwaniu na premierę towarzyszył bardzo duży entuzjazm, bo kiedy sprawdzimy wydźwięk opinii na temat tego serialu w ostatnich dniach, to okaże się, że ponad 80 proc. wpisów i komentarzy, które zawierały słowo „Z Archiwum X”, „X Files”, bądź wymieniały nazwiska bohaterów, miało wydźwięk pozytywny – wyjaśnia Jadaś.

    Nieco więcej wzmianek dotyczyła Foxa Muldera, agenta granego przez Davida Duchovny’ego. Jednak jego przewaga nad Daną Scully, w którą wciela się Gillian Anderson, nie jest znacząca (53 proc. vs. 47 proc.).

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.