Newsy

Mennica Wrocławska: złoto w Amber Gold jest bardziej przekazem marketingowym niż fizycznym produktem, w który spółka inwestowała

2012-08-08  |  06:45
Mówi:Piotr Wojda
Funkcja:Wiceprezes Zarządu
Firma:Mennica Wrocławska
  • MP4

    Mennica Wrocławska dementuje informacje prezesa Amber Gold o rozmowach na temat sprzedaży udziałów firmie Amber Gold, a jednocześnie odżegnuje się od modelu biznesowego Amber Gold. – U nas klient dokonuje zakupu złota, srebra, platyny, palladu, ale w fizycznej formie – tłumaczy  Piotr Wojda, wiceprezes zarządu Mennicy Wrocławskiej. Jak zapewnia, firma rozwija się i planuje debiut na giełdzie w II połowie 2013 roku.

     – Po dokonaniu płatności klient wychodzi ze sztabką złota i deponuje ją na przykład w skrytce bankowej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Piotr Wojda. – Złoto i inne metale to surowce więc z ceną może dziać się wszystko. Średnio- i długoterminowo jest to bardzo dobra inwestycja. Krótkoterminowo ceny są nie do przewidzenia. Nie ma możliwości, by gwarantować stopy zwrotu czy zysk na żadnej z tych inwestycji. Model Amber Gold jest skrajnie różny od tego.

    Zdaniem wiceprezesa Mennicy Wrocławskiej, w przypadku Amber Gold złoto miało być tylko chwytem marketingowym mającym przyciągnąć klientów. W rzeczywistości nie wiadomo, skąd mieli czerpać zysk.

     – Jeżeli my, wieloletni uczestnicy tego rynku, nie rozumiemy na czym polega produkt, trudno oczekiwać od przeciętnego klienta, aby on wiedział. Co więcej, mamy wrażenie, że tutaj złoto jest bardziej przekazem marketingowym niż fizycznym produktem, w który gdańska spółka inwestowała. Zatem prezentujemy dwa zupełnie różne modele działalności i absolutny brak możliwości poszukania wspólnej płaszczyzny – zaznacza Piotr Wojda.

    W ten sposób przedstawiciele Mennicy Wrocławskiej dementują informacje o prowadzonych w przeszłości rozmowach na temat sprzedaży udziałów Amber Gold, o czym podczas poniedziałkowej konferencji informował prezes AG Marcin Plichta.

    Piotr Wojda podkreśla, w przeciwieństwie do Amber Gold Mennica nie jest instytucją parabankową. Nadzór nad jej działalnością sprawuje prezes NBP w oparciu o ustawę o obrocie wartościami dewizowymi.

    Ewentualne zyski klientów uzależnione są tylko i wyłącznie od rynku kruszców.

     – Produkty, które sprzedajemy oparte są o transparentne tabele transakcyjne. Wykorzystujemy albo londyński Fixing – międzynarodową platformę wymiany metali szlachetnych – albo nowojorski Comex. To są dwie największe giełdy, który dyktują ceny nominowane w dolarze. Opieramy się o rynek światowy, te spready sięgają dzisiaj kilku procent – informuje Wojda.

    Zapewnia, że Mennica prężnie się rozwija. Pieniądze, które zasilą firmę po debiucie giełdowym planowanym na drugą połowę przyszłego roku, zostaną przeznaczone m.in. na rozbudowę oddziałów w kraju.

     – Otwieramy dwa nowe – w Katowicach i Gdańsku. Myślimy o kolejnych kilku oddziałach. Poza tym, rozwój zagraniczny to jest jedną z naturalnych gałęzi, również wymagających nakładów kapitałowych. A także rozwiązania informatyczne, nad którymi obecnie pracujemy, to także technologie kapitałochłonne – mówi wiceprezes.

    Mennica Wrocławska to spółka powstała w 2010 roku, jeden z największych dealerów złota i srebra inwestycyjnego w Polsce. Oferowane przez nią złoto sprzedawane jest m.in. w 9 oddziałach w Polsce: we Wrocławiu, w Warszawie, Krakowie, Lublinie, Białymstoku, Opolu, Gdańsku, Katowicach i Kielcach.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.