Newsy

Mimo osłabienia niemieckiej gospodarki Polska pozostaje w dobrej kondycji ekonomicznej. To w dużym stopniu zasługa konsumentów

2018-11-16  |  06:20
Mówi:Jadwiga Emilewicz
Firma:minister przedsiębiorczości i technologii
  • MP4
  • Według szybkiego szacunku dynamiki PKB za III kwartał roku polska gospodarka rozwijała się w tempie 5,1 proc. rok do roku, podobnie jak w II kwartale. Oznacza to, że w tym roku dynamika ta nie zeszła poniżej granicy 5 proc. Choć Narodowy Bank Polski w listopadowym raporcie o inflacji przewiduje ostrożnie, że w całym 2018 roku gospodarka wzrośnie o 4,8 proc., koniec roku pod względem konsumpcji powinien być udany.

    – Średniookresowa ocena GUS naszych danych makroekonomicznych wskazuje, że polska gospodarka ciągle ma się bardzo dobrze, znacznie lepiej niż przewidywaliśmy to kilka miesięcy temu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii. – Pomimo wyraźnych spadków w indeksie PMI naszego największego gospodarczego partnera – Niemiec – w Polsce poziom wzrostu gospodarczego utrzymuje się i wzrósł o 5,1 proc. w szacunkach rok do roku, a o 5,7 proc. w ocenie średniookresowej.

    Jak wyliczył Główny Urząd Statystyczny, w III kwartale, podobnie jak w II, produkt krajowy brutto wzrósł o 5,1 proc. W I kwartale gospodarka rozwijała się nawet w tempie 5,2 proc. To lepsze dane niż ekonomiści spodziewali się na początku roku. Wystarczy spojrzeć na kolejne projekcje inflacji NBP, publikowane corocznie w marcu, lipcu i listopadzie: w pierwszym tegorocznym raporcie ekonomiści banku centralnego spodziewali się wzrostu PKB w tym roku na poziomie 4,2 proc., w połowie roku oczekiwali tempa 4,6 proc., zaś w listopadzie podnieśli prognozę do 4,8 proc. Jednocześnie nie wzrosła prognoza inflacji, co przy szybkim rozwoju gospodarki byłoby naturalnym zjawiskiem; tak jak przed czterema miesiącami NBP szacuje, że średnie ceny towarów i usług wzrosną w tym roku o 1,8 proc.

    – Również wskaźniki inflacyjne są niższe, niż zakładali analitycy, a Polska świeci się dzisiaj na zielono, jest najszybciej rozwijającym się państwem w UE – ocenia Jadwiga Emilewicz. – Jak patrzymy, co jest źródłem tego sukcesu, to jest to przede wszystkim konsumpcja wewnętrzna. Podnosi się poziom życia Polaków, zarabiają coraz więcej, a zatem konsumpcja rośnie i z drugiej strony również rośnie poziom inwestycji, nie tak szybko, jak byśmy chcieli, ale jednak systematycznie wzrasta, a zatem nawet spadek u naszych zachodnich sąsiadów nie spowodował tąpnięcia w Polsce.

    Ekonomiści przestrzegają przed spowolnieniem wzrostu polskiej gospodarki spowodowanym mniejszą liczbą zamówień od głównego partnera handlowego Polski, czyli Niemiec. Kraj ten odpowiada za 28 proc. wartości polskiego eksportu, a ostatnie dane z jego branży przemysłowej (głównie motoryzacyjnej) okazały się najsłabsze od 2,5 roku. Co więcej, na kolejnych 12 miesięcy prognozowany jest spadek produkcji. Na razie jednak polska gospodarka zdaje się nie odczuwać skutków tego procesu, zwłaszcza że napędzają ją głównie zakupy dokonywane przez polskich konsumentów. Nadchodzący okres świąteczny pozwala mieć nadzieję na kontynuację wzrostu.

    – Patrzymy optymistycznie, przed nami koniec roku. Ta końcówka roku również jeśli chodzi o nastroje konsumenckie zawsze od wielu lat bez względu na sytuację była dobra, a zatem ten koniec roku myślę, że będzie dla naszej gospodarki bardzo optymistyczny i mam nadzieję, że w ten sposób wchodzimy dobrze w kolejny rok – konkluduje minister przedsiębiorczości i technologii.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.