Newsy

Moda na gotowanie w Polsce trwa. Kulinarne programy biją rekordy popularności w social media

2015-11-19  |  06:30

Odcinki kulinarnych programów przyciągają przed ekrany miliony widzów, są także szeroko komentowane w mediach społecznościowych. Jednak większą popularnością internautów cieszą się jurorzy niż uczestnicy programów. Prym wiedzie Magda Gessler – w ciągu ostatniego miesiąca pojawiło się o niej 3,2 tys. wzmianek.

– Moda na gotowanie do Polski zawitała jakiś czas temu wraz z emisją pierwszego odcinka „Kuchennych Rewolucji”. Trzeba podkreślić, że Polacy mają coraz większą wiedzę na temat gotowania, nie dają sobie tak łatwo oddać fartucha i w związku z tym powstaje coraz więcej kulinarnych reality show – mówi Karolina Masalska, młodszy specjalista ds. PR w Instytucie Monitorowania Mediów

Niedawno zakończyła się piąta edycja „Top Chefa” oraz czwarta edycja „Hell’s Kitchen: Piekielnej kuchni”. Średnio odcinki przyciągały przed telewizory odpowiednio 1,8 mln i 1,63 mln osób – wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl. W grudniu kończy się również „MasterChef ”. Ten program cieszy się największą popularnością – ma średnio ponad 2 mln widzów.

Potwierdzają to również dane Instytutu Monitorowania Mediów.

Ze wszystkich publikacji, które ukazały się na temat programów kulinarnych, ponad 56 proc. stanowiły wzmianki na temat tego programu. Pozostałe miejsca zajęła „Hell’s Kitchen: Piekielna Kuchnia” oraz „Top Chef”. Na temat tego ostatniego było najmniej wzmianek – około 7 proc. wszystkich publikacji – mówi Masalska.

Internauci chętnie komentują przede wszystkim gotujących jurorów. W sieci najwięcej jest komentarzy na temat Magdy Gessler – według internautów to najbardziej rozpoznawalna restauratorka w Polsce i jurorka tvnowskiego „MasterChefa”.

Na jej temat ukazało się ponad 67 proc. wszystkich publikacji o jurorach kulinarnych show. Na temat pozostałych jurorów ukazało się zaledwie kilkanaście procent. Drugie miejsce zajęła Ewa Wachowicz, która uzyskała ok. 14 proc., a kolejne miejsce zajął Wojciech Modest Amaro z 10 proc. – podkreśla przedstawicielka IMM.

Najmniej informacji ukazało się na temat Anny Starmach oraz Grzegorza Łapanowskiego (ok. 1 proc.).

Na temat Magdy Gessler w ciągu zaledwie miesiąca (od 19 października do 17 listopada) pojawiło się 3,2 tys. wzmianek, z czego 1,5 tys. na samym Facebooku. Mimo porywczego charakteru wzbudza wśród widzów dużą sympatię.

Ze wszystkich emocjonalnie zabarwionych wzmianek, aż 70 proc. to były komentarze pozytywne. Dotyczyły one głównie jej profesjonalizmu, użytkownicy bardzo chwalili jej sposób bycia, naturalność i podkreślali to, że umie zjednać sobie ludzi, bo na swoim fanpage’u na Facebooku odpisuje użytkownikom, więc ma z nimi bezpośredni kontakt – wyjaśnia Karolina Masalska.

Jej fanpage na Facebooku ma blisko 1 mln polubieni. Fani Gessler jeżdżą za nią po całym kraju w ramach różnych wydarzeń kulinarnych, w których bierze udział.

Z analizy IMM wynika, że internauci zwracają także uwagę na niektórych – tych najbardziej charakterystycznych – uczestników kulinarnych show.

W tej edycji „MasterChefa” była m.in. pani Janina, jedna z najstarszych uczestniczek, która wzbudziła bardzo duże zainteresowanie i była jedną z najbardziej lubianych uczestniczek tego programu. Po jej odejściu internet zalała fala komentarzy. Ludzie bardzo żałowali, że niestety nie mogła już zostać dłużej w programie – mówi Karolina Masalska. – Z kolei najmniej osób polubiło Katarzynę Byczko, która już podpadła internautom na samym początku, ponieważ w jednym z zadań sama sobie przydzieliła immunitet, a według internautów tak nie powinno się zachowywać. Jeżeli ktoś jest liderem grupy, to powinien sam ponosić odpowiedzialność.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Bezpłatne materiały wideo, audio, zdjęcia oraz artykuły

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Przemysł

W polskiej armii służy już ponad 800 rosomaków. Ich producent poszukuje nowych rynków eksportowych

Na wyposażeniu polskiej armii jest już ponad 800 opancerzonych transporterów Rosomak w różnych wersjach: od bojowej aż po wozy ewakuacji medycznej. Rosomaki, sprawdzone przez polskich żołnierzy w warunkach bojowych na misji w Afganistanie, przeszły od tego czasu już kilkaset modyfikacji. ich producent prezentował niedawno nową koncepcję pojazdów w układzie 6x6, o zmniejszonych wymiarach, masie i cały czas poszukuje dla rosomaków nowych rynków eksportowych.

Ochrona środowiska

10 tys. czujników umieszczonych w szkołach będzie badać jakość powietrza. Edukacja dzieci, ich rodziców i nauczycieli ma pomóc w walce ze smogiem

Nie tylko przemysł i spaliny samochodów odpowiadają za smog. Największym problemem są domowe piece grzewcze opalane drewnem lub węglem. W Polsce niska emisja odpowiada za 52 proc. pyłów PM10 oraz 82 proc. benzo(a)pirenu w powietrzu. Kluczowa jest zmiana przyzwyczajeń, do tego jednak niezbędna jest edukacja. Edukacyjna Sieć Antysmogowa pomaga w zmianie przyzwyczajeń. Czujniki zanieczyszczenia powietrza umieszczone w szkołach są wysyłane do NASK za pośrednictwem internetu lub Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Do projektu dołączyło już ponad 330 szkół i 50,5 tys. uczniów.

Prawo

Polska jednym z niewielu państw na świecie z oświadczeniami majątkowymi wypełnianymi ręcznie. Kontrola nad tym systemem jest iluzoryczna

W grupie niewielu krajów na świecie, gdzie oświadczenia majątkowe są wypełniane ręcznie, wciąż znajduje się Polska. Jak podkreśla Krzysztof Izdebski z Fundacji ePaństwo, kontrola społeczna i instytucjonalna nad systemem oświadczeń majątkowych jest iluzoryczna. Dodaje, że zamiast realnych zmian, które mogłyby się przyczynić do większej skuteczności polityki antykorupcyjnej, rząd skupił się na korzystnej wizerunkowo nowelizacji przepisów o jawności majątków urzędników i ich rodzin.

Handel

Amazon powoli zdobywa polski rynek. Z platformy korzysta coraz więcej kupujących, ale polscy sprzedawcy nie do końca wykorzystują jej możliwości

Choć udział Amazona w polskim e-commerce nie przekracza dziś 5 proc., amerykański gigant zdobywa w nim udziały krok po kroku, przejmując powoli rynek, na czym w największym stopniu może stracić rodzime Allegro. Polacy na Amazonie mają dziś do wyboru ponad 200 mln artykułów z opisami tłumaczonymi na język polski i korzystają z niego w coraz większym stopniu. Polskie firmy sprzedające za pośrednictwem Amazona mogą pochwalić się dziś dużymi przychodami z tego tytułu, ale wciąż nie do końca wykorzystują możliwości, jakie platforma im oferuje.