Newsy

Liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach może spaść do zera. Będzie to możliwe dzięki nowym technologiom

2017-05-16  |  06:45
Mówi:David Smith, head of channel management distribution & region North Europe

Dariusz Wójcik, dyrektor generalny, Continental Opony Polska

  • MP4
  • Co roku na drogach całego świata ginie ponad 1,25 miliona osób. Zdecydowana większość wszystkich wypadków to efekt błędu człowieka. Odkąd w samochodach osobowych w Europie obowiązkowo montowane są systemy wspomagania hamowania, liczba wypadków uległa znacznemu zmniejszeniu. Bezwypadkowa jazda to długofalowy cel Wizji Zero wspieranej przez Continental, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków drogowych.

    Skupiamy się na tym, aby w autach, nie tylko poprzez bezpieczne opony, ale także systemy bezpieczeństwa, skracać drogę hamowania oraz unikać kolizji i wypadków. Nasza Wizja Zero zakłada zero ofiar śmiertelnych, zero poszkodowanych i zero wypadków drogowych – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dariusz Wójcik, dyrektor generalny Continental Opony Polska.

    Według Continental decydujący wpływ na bezpieczeństwo na drogach mają cztery czynniki – odpowiednie opony, poziom zaawansowania systemów bezpieczeństwa w autach, świadomość użytkowników dróg oraz stan samych dróg. Dlatego, w realizacji Wizji Zero kluczowa jest równoczesna praca nad tymi obszarami.

    – W Wielkiej Brytanii wiele elementów Wizji Zero jest wdrażanych online. Stworzyliśmy platformę „Road to Zero”. Za jej pośrednictwem chcemy komunikować się z klientem. Znajduje się tam wiele informacji dotyczących bezpieczeństwa na drogach. To wiedza, jaką muszą posiadać użytkownicy dróg, by móc chronić swoje życie – wskazuje David Smith, Head of Channel Management Distribution & Region North Europe.

    Dane Komisji Europejskiej wskazują, że nawet 95 proc. wszystkich wypadków to efekt błędu człowieka. Blisko połowa jest powodowana błędną oceną sytuacji, a 38 proc. rozkojarzeniem. Dlatego, jak podkreśla dyrektor generalny Continental Opony Polska, istotne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa na drogach może mieć każdy, nawet najmniejszy element wyposażenia auta, który wspiera kierowców.

    – Poprawa stanu infrastruktury drogowej, wspólnie z wdrażaniem nowych systemów bezpieczeństwa nie tylko w autach wysokiej klasy, ale także w autach kompaktowych, będzie wpływała na obniżenie liczby wypadków – ocenia Dariusz Wójcik.

    W latach 2009 i 2014 w Europie zaktualizowano obowiązkowe wyposażenie samochodów. Obecnie wszystkie auta sprzedawane w Europie muszą mieć m.in. obowiązkowy ABS (system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania), czujnik ciśnienia w oponach połączony ze wskaźnikiem na desce rozdzielczej czy ESP (elektroniczny program stabilizacji). Szacuje się, że system ESP w samej tylko Europie pozwala uratować co roku 4 tys. osób. Dzięki układom hamowania awaryjnego o 28 proc. spadła zaś liczba osób poszkodowanych w wyniku uderzenia w tył auta.

    – Kluczowa dla bezpieczeństwa jest technologia przewidywania niebezpiecznych sytuacji na drodze i rozpoczynania awaryjnego hamowania – mówi dyrektor generalny Continental Opony Polska.

    Eksperci podkreślają, że Wizja Zero jest możliwa do osiągnięcia, wraz z postępującą automatyzacją pojazdów. Zbudowanie automatycznego samochodu jest ich zdaniem tylko kwestią czasu, zwłaszcza że potrzebna technologia już istnieje.

    W czerwcu 2016 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych wydała rozporządzenie dotyczące podniesienia standardów bezpieczeństwa w nowych samochodach. Zaleca w nim wyposażanie pojazdów w standardzie systemami, które zapobiegną wypadkom lub przyczyniają się do złagodzenia ich skutków. Celem organizacji jest zmniejszenie do 2020 roku liczby ofiar śmiertelnych co najmniej o połowę. Rozporządzenie ONZ jest wsparciem kampanii „Stop wypadkom” prowadzonej przez Global NCAP, której partnerem jest Continental.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Farmacja

    Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech

    Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.

    Handel

    Wzrost wydobycia ropy naftowej nie wpłynie na spadek cen surowca. Kierowcy jesienią zapłacą więcej za olej napędowy

    Sierpień jest trzecim z rzędu miesiącem, gdy osiem krajów OPEC+ zwiększa podaż ropy naftowej na globalnym rynku; we wrześniu nastąpi kolejna zwyżka. Kraje OPEC, zwłaszcza Arabia Saudyjska, chcą w ten sposób odzyskać udziały w rynku utracone na skutek zmniejszenia wydobycia od 2022 roku, głównie na rzecz amerykańskich producentów. Nie należy się jednak spodziewać spadku cen ropy, gdyż popyt powinien być wysoki, a pod znakiem zapytania stoi dostępność ropy z Rosji. Nie zmienia to faktu, że jesienią ceny paliw na stacjach zazwyczaj rosną, a w największym stopniu podwyżki dotyczyć będą diesla.

    Nauka

    Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

    Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.