Mówi: | Andrzej Klesyk |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PZU S.A. |
PZU wypłaca coraz wyższe odszkodowania. Będzie podwyżka OC
Kierowcy samochodów osobowych muszą liczyć się z podwyżkami składek na ubezpieczenia komunikacyjne. Główny powód to wciąż rosnący udział szkód osobowych w całości odszkodowań wypłacanych z OC. Teraz stanowią już ponad połowę.
Ubezpieczyciele podkreślają, że polscy kierowcy wciąż płacą jedne z najniższych składek spośród krajów Unii Europejskiej. Jednak niedługo może to się zmienić.
- Zwiększają się koszty, a żaden zakład ubezpieczeń nie może sprzedawać poniżej kosztów, więc logiczną implikacją jest zwiększenie składki - mówi Andrzej Klesyk, prezes zarządu PZU S.A.
Rosnące koszty to przede wszystkim efekt coraz większych kwot wypłacanych z tytułu odszkodowań. Jak uważa Andrzej Klesyk, w najbliższym czasie ta tendencja będzie się utrzymywać.
- Szczególnie w ubezpieczeniach komunikacyjnych będziemy odnotowywać zwiększenie odszkodowań, szczególnie po stronie odszkodowań osobowych, czyli takich, w których uszczerbek poniosła osoba fizyczna na skutek wypadku komunikacyjnego - podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria prezes PZU.
Podobnie jak na Zachodzie, rośnie udział szkód osobowych w całości odszkodowań wypłacanych z OC. Obecnie stanowią już ponad połowę szkód komunikacyjnych.
- Więcej się wypłaca z tytułu szkód na zdrowiu czy życiu niż z tytułu szkód majątkowych - mówi Andrzej Klesyk.
Ubezpieczyciele twierdzą również, że zwiększa się presja na coraz wyższe wypłaty z tytułu roszczeń. Ponieważ w stosunku do wszystkich pozostałych odszkodowań, wypłaty z tytuły szkód osobowych stanowią ok. 20 proc., stawki będą musiały ulec zmianie.
Z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że w ubiegłym roku podwyżkę składek OC odczuły wszystkie grupy klientów. Średnia roczna składka za polisę wyniosła blisko 450 zł, czyli o 5,19 proc. więcej niż w 2010 roku. Mimo to ubezpieczyciele wciąż notują straty z tytułu polis komunikacyjnych. Największe, bo blisko 500 mln zł tracą z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia OC.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.