Mówi: | Ryszard Horowitz, autor zdjęć wystawy Horowitz Ford Vignale Mariusz Jasiński, dyrektor komunikacji i PR Ford Polska |
Ryszard Horowitz po raz drugi w karierze fotografuje dla Forda. Niepublikowane dotąd w Polsce prace artysty można oglądać do połowy października
Po 35 latach legendarny fotograf Ryszard Horowitz po raz drugi stanął za obiektywem aparatu, fotografując dla Forda. Motoryzacyjny gigant już w latach 80. zdecydował się na współpracę z artystą, która zaowocowała nagrodami i uznaniem branży. Teraz obie ikony popkultury kolejny raz połączyły talenty. Efektem tego jest prestiżowa wystawa fotografa, którą do połowy października można oglądać w Warszawie. Żadna z prezentowanych na wernisażu prac artysty nie była dotąd publikowana w Polsce.
– Fotografowanie samochodów to ciekawy temat. Robiłem takie zdjęcia jedynie w latach 80. Wróciłem do niego dopiero miesiąc temu i okazało się, że samochody się nie zmieniają, światło jest to samo. To dla mnie ciekawy i dość nietypowy rodzaj fotografii, ponieważ nigdy się w tym nie specjalizowałem. Chociaż Detroit dało mi wielką nagrodę za najlepszą kampanię samochodu roku, co mnie podbudowało. Dla mnie jest to po prostu wyzwanie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ryszard Horowitz.
– Wracamy do lat 80., w których zaczęła się przygoda Forda i Ryszarda Horowitza. W roku 1980 Ford USA zaproponował Ryszardowi Horowitzowi współpracę przy kampanii reklamowej. Fotografia samochodowa nie była wtedy na tak wysokim poziomie, prawie nikt nie wiedział, jak fotografować samochody. Ryszard Horowitz fotografował prestiżowe marki perfum i biżuterii. Stąd pomysł, że będzie też potrafił zrobić zdjęcie samochodom – mówi Mariusz Jasiński, dyrektor komunikacji i PR Ford Polska.
Dla świata fotografii Ryszard Horowitz jest legendą, podobnie jak Ford dla branży motoryzacji. W latach 80. marka nawiązała ze słynnym artystą współpracę, która zaowocowała sukcesami i międzynarodowym uznaniem. Ryszard Horowitz miał już wtedy pokaźne portfolio: realizował sesje zdjęciowe m.in. dla Tiffany'ego i Chloé, przez dwa lata był też dyrektorem artystycznym w słynnej agencji reklamowej Grey Advertising, realizując zlecenia dla największych światowych marek. Na koncie miał również wiele prestiżowych nagród i wyróżnień.
Z kolei sesje reklamowe dla marek motoryzacyjnych w tamtym czasie były bardzo schematyczne. Zwykle przedstawiały samochody na neutralnym tle lub po prostu stojące na drodze czy w miejskiej scenerii. Szefowie Forda, zainspirowani świetnymi zdjęciami Horowitza dla marek jubilerskich, zaproponowali mu współpracę. W efekcie powstała bardzo nowatorska jak na lata 80. kampania reklamowa. Samochody zostały sfotografowane w artystycznych, niekonwencjonalnych ujęciach. Sesja została uznana przez branżę za najlepszą kampanię samochodową roku, a artysta otrzymał za nią prestiżową nagrodę Gold Caddy.
– Chciałem stworzyć ciekawe zdjęcia wnętrz i karoserii samochodów, pokazać je w inny sposób, niekatalogowy, stworzyć bardziej niezwykłą atmosferę. Dlatego korzystałem ze specjalnych urządzeń, które przywiozłem ze sobą, fotografowałem auta przez dach i szukałem różnych innych sposobów. Inspiracją były też stare zdjęcia – mówi Ryszard Horowitz.
W tym roku Ryszard Horowitz po raz drugi stanął za obiektywem aparatu, fotografując dla Forda. Bohaterami sesji zostały cztery modele pochodzące właśnie z ekskluzywnej linii Vignale – Mondeo, Kuga, S-Max i Edge.
Nazwa ekskluzywnej linii Fordów – Vignale pochodzi od nazwiska Alfredo Vignale. To legendarny włoski projektant samochodów i właściciel marki Carrozzeria Vignale, który dawniej projektował m.in. dla modeli Ferrari, Maserati, De Tomaso. Obecnie marka należy do koncernu motoryzacyjnego Ford.
W tym roku mija 35 lat od momentu nawiązania współpracy Forda z Ryszardem Horowitzem. Motoryzacyjny koncern uczcił tę rocznicę, organizując jubileuszową wystawę legendarnego fotografa.
– Po 35 latach postanowiliśmy uczcić ten sukces i zorganizować sesję i wystawę prac inspirowanych ekskluzywną linią samochodów Ford Vignale. Ta seria charakteryzuje się precyzją wykonania, nowoczesnym designem i dbałością o detale. Pokrywa się to z twórczością i warsztatem Ryszarda Horowitza. On jest precyzyjny we wszystkim, co robi od samego początku – od planowania sesji poprzez wykonanie sesji, przykładanie wagi do detali i jakości zdjęć, do absolutnej perfekcji, po obróbkę i przygotowanie fotografii według swojego pomysłu – mówi Mariusz Jasiński.
Między 29 września a 15 października w warszawskiej galerii Rabbithole przy ulicy Poznańskiej 15 można oglądać wystawę, na którą złożyły się nowe i pochodzące z lat 80. prace artysty. Żadna z tych fotografii nie była dotąd publikowana w Polsce.
– Wystawa skierowana jest do miłośników motoryzacji, a także do miłośników dobrej fotografii i sztuki, bo Ryszard Horowitz jest artystą najwyższego pokroju – mówi Mariusz Jasiński.
Czytaj także
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-17: Małgorzata Potocka: Nigdy nie przejmowałam się złą opinią, bo na ogół jest ona złośliwa, podła i pełna zazdrości. Moje spektakle są na światowym poziomie
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.