Newsy

Na prezenty pod choinkę Polacy wydadzą ok. 500 złotych

2014-12-05  |  06:00
Mówi:Aniela Hejnowska
Funkcja:dyrektor zarządzający
Firma:Groupon Polska
  • MP4
  • Blisko 90 proc. Polaków zamierza w tym roku kupić prezenty najbliższym. Średni budżet na ten cel to 500 zł, czyli 14 proc. domowego budżetu. Podarunki znajdują się jednak na ostatnim miejscu świątecznych priorytetów. Z badań przeprowadzonych przez firmę Groupon wynika, że w tym roku najważniejsze jest spędzanie czasu z rodziną, wspólne ubieranie choinki i wigilijna kolacja.

    Przedświąteczna gorączka nie jest dla Polaków powodem do stresu. Tylko 30 proc. ankietowanych przyznało, że zaczyna się denerwować z tego powodu. 18,7 proc. z nich jako świąteczną zmorę wskazało korki i opóźnienia komunikacyjne. Na świecie najmniej zestresowani z powodu Bożego Narodzenia są Hiszpanie, tylko 15 proc. z nich deklaruje, że czuje jakiekolwiek podenerwowanie związane ze świętami. Natomiast najbardziej zestresowanym narodem są Belgowie – stres świąteczny odczuwa aż 60 proc. z nich.

    Badania pokazały też, że wbrew pozorom święta dla Polaków nie mają charakteru komercyjnego – prezenty są na ostatnim miejscu pod względem świątecznych priorytetów. Jako najważniejsze wskazało je tylko 2,6 proc. badanych. Zdecydowanie ważniejsze jest spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi.

    77 proc. Polaków deklaruje, że najistotniejsze w świętach jest ich przeżywanie i bliskość z rodziną, czyli właśnie kolacja wigilijna czy wspólne ubieranie choinki. To przeżywanie i bycie razem jest dla nas na pierwszym miejscu. Oczywiście prezenty są w tle tego wszystkiego, one są ważnym elementem, ale nie najważniejszym – mówi Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzający Groupon Polska, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.

    86 proc. badanych Polaków planuje kupić prezenty, średnio każdy z nas wręczy dziewięć podarunków. Na tegoroczne upominki świąteczne Polacy zamierzają wydać średnio 486,54 zł, co będzie stanowić 14 proc. budżetu domowego. Własnoręcznie zrobione prezenty planuje przygotować jedynie 0,3 proc. respondentów. Podobną kwotę na upominki zamierzają wydać Hiszpanie i Argentyńczycy. Najhojniejsi okazali się Brytyjczycy, którzy zamierzają wydać średnio 2 783 zł, czyli 19 proc. swojego budżetu domowego. Mieszkańcy wszystkich krajów, które zostały poddane badaniu, najwięcej zamierzają wydać na prezenty dla dzieci. Polakom najtrudniej wybrać prezent dla chłopaka lub męża oraz ojca, kłopoty z wybraniem odpowiedniego upominku dla partnera ma 19 proc. badanych, a taty aż 15 proc. Zdecydowanie najłatwiej znaleźć pomysł na prezent dla kobiety: mamy, siostry lub babci.

    Większość mężczyzn deklaruje, że z dużym wyprzedzeniem myśli o prezencie dla kobiecej części rodziny i że planuje, co kupi. Natomiast kobiety zakup prezentów dla mężczyzn odkładają na ostatni moment – mówi Aniela Hejnowska.

    Część badanych zadeklarowała, że zdarza się im zapomnieć o bożonarodzeniowych prezentach. Najczęściej zapomina się o dalszej rodzinie i dziadkach. Prawie połowa zapominalskich przyznałaby się do błędu, ale co trzeci skłamałby, że sklep nie zdążył dostarczyć prezentu na czas.

    Aż 37 proc. badanych przyznaje, że liczy na osobisty i znaczący prezent. Polacy chcą także, aby prezenty ich inspirowały i spełniały ich marzenia. Wysoko znalazły się takie podarunki, jak romantyczna wycieczka z ukochanym i więcej czasu z bliskimi, ale także „doświadczenie życia”, takie jak skok ze spadochronem czy rajd samochodowy.

    Co ważne, ponad połowa Polaków chciałaby znaleźć prezenty pod żywą choinką.

    Firma Groupon zbadała zwyczaje świąteczne mieszkańców jedenastu krajów, w tym Polski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Finanse

    Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy

    Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.

    Ochrona środowiska

    W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

    Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.

    Konsument

    Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

    Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.