Newsy

NBP: firmy oszczędzają więcej niż gospodarstwa domowe. Zapas gotówki czeka na trwałą poprawę w gospodarce.

2013-08-28  |  06:50
Mówi:Michał Gradzewicz
Funkcja:dyrektor Biura Przedsiębiorstw, Gospodarstw Domowych i Rynków
Firma:Instytut Ekonomiczny, Narodowy Bank Polski
  • MP4
  • Zwiększa się udział przedsiębiorstw w strukturze oszczędności w polskiej gospodarce. W pierwszym kwartale tego roku łącznie 19 proc. PKB zostało przeznaczanych na oszczędności – z tego ponad 80 proc. pochodziło z sektora przedsiębiorstw. Dzięki tym środkom firmy będą mogły szybko zwiększyć produkcję po poprawie popytu.

    Michał Gradzewicz, dyrektor Biura Przedsiębiorstw, Gospodarstw Domowych i Rynków w Instytucie Ekonomicznym NBP podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria, że powodów takiej sytuacji należy szukać w spowolnieniu gospodarczym. Przedsiębiorstwa w Polsce nie ucierpiały za bardzo, ale ze względu na spadek popytu nie inwestowały pieniędzy.

    – Obserwowaliśmy spadek popytu, spadek produkcji, też spadek zysków, natomiast nie miał on charakteru bardzo wielkiego i przedsiębiorstwa pozostały z bardzo dużą ilością gotówki. Relatywnie niepewna sytuacja odnośnie przyszłości spowodowała, że popyt inwestycyjny generowany przez przedsiębiorstwa był tak naprawdę przez cały ten okres relatywnie niewielki. Również obecnie obserwujemy bardzo nieduże wzrosty inwestycji części prywatnej sektora przedsiębiorstw, co powoduje, że przedsiębiorstwa mają relatywnie dużo środków odłożonych na przyszłość – tłumaczy Gradzewicz.

    Przewaga oszczędności pochodzących z sektora przedsiębiorstw nad tymi z gospodarstw domowych stopniowo rośnie od wielu lat. Z wyjątkiem pierwszego kwartału 2007 r. przedsiębiorstwa dominują w strukturze oszczędności od początku 2002 r. W ciągu ostatnich lat odkładają coraz więcej ze swojego dochodu – na początku 2008 r. stopa oszczędzania przedsiębiorstw wynosiła ok. 10 proc., w pierwszym kwartale br. przekroczyła 15 proc.

    Gradzewicz przyznaje, że właśnie od 2008-2009 r. recesja spowodowała, że firmy mniej inwestują, a więcej oszczędzają. Wysoka stopa oszczędzania firm jest jednak dobrym sygnałem na przyszłość. Według Gradzewicza, dzięki temu w trakcie wzrostu popytu konsumpcyjnego przedsiębiorstwa szybko będą mogły zwiększyć sprzedaż.

    – Najprawdopodobniej przy wyjściu z recesji albo kiedy perspektywy popytowe się zmaterializują, kiedy zniknie niepewność związana z kształtowaniem się popytu w przyszłości, przedsiębiorstwa będą miały dość dużą poduszkę płynnościową do tego, żeby zwiększyć swój popyt inwestycyjny – przekonuje Gradzewicz.

    Podkreśla jednak, że większych inwestycji przedsiębiorstw należy się spodziewać dopiero w momencie trwałej poprawy popytu. Gradzewicz ma nadzieję, że nastąpi to jak najszybciej. Dodaje jednak, że prawdopodobnie to kwestia jeszcze kilku kwartałów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.