Mówi: | Agnieszka Bulik |
Funkcja: | Członek Zarządu |
Firma: | Agencja Pracy Tymczasowej i Doradztwa Personalnego Randstad |
Nie rośnie strach przed utratą pracy
Chociaż co trzeci Polak boi się utraty pracy, paniki nie ma - wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstad. Podobny wynik odnotowano w poprzednich trzech kwartałach 2011 roku. Jednocześnie większość Polaków pozytywnie ocenia swoje szanse na znalezienie nowej pracy.
Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Randstad mogą być odczytywane jako sprzeczne.
- Z jednej strony obawiamy się utraty pracy, bo 32 proc. badanych twierdzi, że boi się, że pracę straci. Z drugiej strony patrzymy bardzo optymistycznie.72 proc. badanych wierzy, że znajdzie nową pracę, jakąkolwiek, ale znajdzie - komentuje Agnieszka Bulik, członek zarządu Agencji Pracy Tymczasowej i Doradztwa Personalnego Randstad.
Jednocześnie podkreśla, że można tu już mówić o stałym trendzie, bo podobna zależność pojawiała się także w poprzednich edycjach badania.
Polacy pozostają optymistami, ale są nieco ostrożniejsi niż jeszcze w III kwartale 2011 roku. Wówczas 80 proc. ankietowanych miało nadzieję na zmianę pracy na lepszą. Najnowsze badanie Randstad wykazało, że teraz jest ich 8 proc. mniej.
Mimo tego spadku, optymistyczne podejście do sytuacji zawodowej wyróżnia Polaków na tle innych badanych krajów.
- W innych krajach 62 proc. badanych ufa, że znajdzie nową pracę - zaznacza Bulik.
Ryzyko utraty dotychczasowego stanowiska w większym stopniu niż Polacy odczuwają mieszkańcy najbardziej dotkniętych kryzysem państw europejskich. Wśród nich są Grecy (49 proc.), Węgrzy (42 proc.) i Hiszpanie (37 proc.). Najspokojniejsi o swoją przyszłość pozostają Norwedzy - tylko 13 proc. ankietowanych boi się utraty pracy.
Sonadaż opinii pracowników "Monitor Rynku Pracy" realizowany jest przez Instytut Badawczy Randstad co kwartał, w 30 krajach świata.
Informacja dla dziennikarzy:
Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-24: Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Mamy wieloletnie doświadczenie telewizyjne. To nam pozwoliło zbudować wideopodcast „Serio?” od strony merytorycznej i technicznej
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-16: Polskie uczelnie są coraz bliższe wprowadzenia mikropoświadczeń. Dla studentów takie certyfikaty to szansa na wzmocnienie pozycji na rynku pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.