Newsy

Nie tylko dłużnicy na liście KRUK-a

2012-06-28  |  06:30
Mówi:Piotr Krupa
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Kruk S.A.
  • MP4

    W rejestrze dłużników prowadzonym przez Biuro Informacji Gospodarczej (grupa KRUK S.A.) znalazło się juz 5 tysięcy nazwisk osób, które w terminie spłacają bądź spłaciły swoje długi. – W ten sposób te osoby budują swoją pozytywną historię kredytową – mówi Piotr Krupa, prezes spółki KRUK.

     – Od kilku miesięcy budujemy sukcesywnie taką listę – zapewnia prezes KRUK-a. – Na razie są na niej głównie osoby, które spłaciły nam pożyczki, które to firma KRUK udziela osobom zadłużonym.

    Jak wyjaśnia Krupa, KRUK nie tylko rozkłada długi na raty, ale także pożycza pieniądze osobom, które mają duży kłopot z zaciągnięciem kredytu na rynku.

     – My je znamy, wiemy, że są wiarygodne – tłumaczy. – Jak już spłacą w zamian za to chcemy budować pozytywną informację.

    Nazwiska takich osób, za ich zgodą są umieszczane w bazie Biura Informacji Gospodarczej ERIF.

     – Jest to lista, która głównie służy do tego, żeby budować sobie pozytywną historię kredytową – tłumaczy Agencji Informacyjnej Newseria szef KRUK-a.

    Firma ma już plany z tym związane na kolejnych kilka lat.

     – Sądzimy, że na przestrzeni najbliższych 5-6 lat, bo w takim horyzoncie trzeba to rozpatrywać, ta lista będzie się zwiększać istotnie – mówi Piotr Krupa. – Będzie też miała dużo większe znaczenie.

    Taka informacja może być istotna dla banku, na przykład z chwilą udzielania kredytu hipotecznego.

     – Nawet jeśli ktoś wcześniej nie brał kredytów – zauważa Krupa.

    Baza będzie bowiem budowana, między innymi w oparciu o dane od teleoperatorów, administratorów lokali mieszkaniowych oraz dystrybutorów poszczególnych mediów. Za punkt odniesienia posłużą informacje na temat terminowych opłat za telefon, czynsz czy rachunków za prąd i gaz.

    Możliwość prowadzenia „pozytywnej” bazy dłużników pojawiła się przed dwoma laty, wraz z nowelizacją ustawy o informacji gospodarczej.

    – Nim rynek się zastosował do tej ustawy, nim Biura Informacji Gospodarczej, w tym ERIF zaczęły ten produkt wprowadzać, minęło kilka miesięcy – mówi Krupa.

    Na dzień dzisiejszy, w bazie ERIF jest wpisanych około 5 tysięcy nazwisk osób, które nie mają problemu z terminowym regulowaniem swoich rachunków.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.