Mówi: | Eyal Litwin |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | Adgar Poland |
Rewolucja na rynku najmu. Firmy będą coraz częściej płacić za rzeczywistą liczbę pracowników, a nie metraż powierzchni biurowej
Najemcy biur oczekują coraz nowocześniejszych koncepcji w wynajmie powierzchni. Biurka i dostęp do internetu to za mało. Większa mobilność pracowników sprawia, że biura muszą być elastyczne, wygodnie skomunikowane i z atrakcyjnym otoczeniem. Adgar Poland oferuje przedsiębiorstwom przestrzeń BE Yourself, która z jednej strony pozwala na pracę na elastycznych warunkach, a z drugiej pozwala zachować integralną strukturę firmy i dostęp do przestrzeni. Firma płaci za rzeczywistą liczbę pracowników, a nie metraż powierzchni biurowej.
– Tradycyjny model wynajmu biur polega na tym, że firma najpierw szuka lokalizacji, budynku, rozpoczyna negocjacje i podpisuje umowę, co zajmuje co najmniej od kilku tygodni do kilku miesięcy. Później wynajmujący przygotowuje wyposażenie i po kilku miesiącach firma wprowadza się do swojego biura. Takie przygotowania zajmują do roku. Jeśli uda się w pół roku, mówimy o bardzo szybkiej realizacji – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Eyal Litwin, dyrektor zarządzający Adgar Poland,
Z raportu Knight Frank wynika, że na koniec I półrocza 2017 roku całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej w Polsce przekroczyły 9,6 mln mkw. W Warszawie i kilku największych rynkach regionalnych w budowie pozostaje 1,9 mln mkw., z czego 600 tys. mkw. zostanie oddanych do użytku do końca 2017 roku. Na wysokim poziomie utrzymuje się też popyt. O ile w latach 2012–2014 zapotrzebowanie firm wynosiło ok. 960 tys. mkw. rocznie, to od 2015 roku kształtuje się on na poziomie 1,3 mln mkw. Przy dużej konkurencji na rynku właściciele budynków stawiają na innowacyjne rozwiązania, same biurka i dostęp do internetu to za mało.
– Firmy potrzebują takiego kompleksu i takiego sąsiedztwa, które odpowiadałyby pracownikom, bo dzisiaj to oni podejmują decyzję, gdzie powinna być zlokalizowana firma. Potrzebują odpowiedniego otoczenia, począwszy od siłowni, przez centrum konferencyjne, centrum przetwarzania danych, restauracje, kawiarnie, tereny zielone. W pobliżu potrzebne jest również centrum handlowe, co widać chociażby na Mokotowie, Ochocie czy w centrum. Firmy potrzebują więc dziś znacznie więcej niż w przeszłości, kiedy wystarczały im biurka i faks – tłumaczy Eyal Litwin.
Firmy zwracają coraz większą uwagę na części wspólne, ułatwiające zespołową pracę czy pomieszczenia, w których pracownik może się zrelaksować i nabrać sił do dalszej pracy. Tego typu podejście jest konieczne, ponieważ warunki pracy są dla kandydatów jednym z istotnym kryteriów wyboru pracodawcy. Nowe pokolenie, które coraz szerzej wchodzi na rynek pracy, ma znacznie większe wymagania.
– Nasza firma nie oferujemy tylko betonu i szkła, lecz także cały ekosystem wokół budynku, z restauracją, kawiarnią, centrum konferencyjnym, centrum handlowym, siłownią. Jako pierwsi zaproponowaliśmy przedszkole w biurowcu Adgar Plaza, a także siłownię i basen w tym samym budynku. Ostatnio wprowadziliśmy koncepcje Adgar Fit i Brain Embassy. Teraz wprowadzamy Be Yourself – rozwiązanie dla większych firm, zapewniające prostotę, elastyczność i efektywność – wymienia dyrektor zarządzający Adgar Poland.
Koncepcja BE Yourself została stworzona z myślą o małych i większych przedsiębiorstwach, łączy zalety pracy w innowacyjnej przestrzeni, która wspiera produktywność i twórcze myślenie, z dostępem do wydzielonej powierzchni dla każdej firm. Wśród najważniejszych zalet BE Yourself przedstawiciele Adgar wymieniają brak kosztów aranżacji i dostęp do wyposażonych przestrzeni wspólnych. Główną jest jednak elastyczność – cena najmu uzależniona jest bowiem od aktualnej liczby członków zespołu.
– Firma dostaje natychmiastowe, proste rozwiązania, bez konieczności wydawania pieniędzy na skomplikowane procedury prawne czy kosztowny wystrój wnętrz. Przedsiębiorca nie musi być nawet właścicielem sprzętu biurowego. Korzysta z niego na zasadzie usługi, nie zajmuje go jakość tego, co go otacza – przekonuje Litwin.
Przestrzenie BE Yourself mają zostać otwarte we wszystkich kompleksach Adgar do końca 2018 roku – w I kwartale w Adgar Wave, następnie Adgar Bit, Adgar Park West i Adgar Plaza. Zdaniem przedstawiciela firmy nowe rozwiązanie może zrewolucjonizować rynek najmu powierzchni biurowych.
– Kiedy rozmawiamy z najemcami, to widzimy, że są coraz bardziej zainteresowani taką formą najmu. Zmiany zachodzą cały czas na całym świecie, szczególnie w Europie, gdzie jest duża mobilność pracowników. To zmienia rynek. Wierzę, że za pięć lat będzie on wyglądał zupełnie inaczej – podkreśla Eyal Litwin.
Czytaj także
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
- 2024-09-24: Firmy dostosowują biura do nowych realiów na rynku pracy. Coraz częściej są miejscem spotkań i budowania relacji
- 2024-09-10: Rośnie ryzyko wzrostu skali bezdomności wśród uchodźców z Ukrainy. W najtrudniejszej sytuacji są osoby z niepełnosprawnościami czy Romowie
- 2024-08-21: Prawie połowie najemców zdarzyły się opóźnienia w czynszu. Co 10. zwlekał co najmniej miesiąc
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.