Newsy

Wielkie zainteresowanie wielką płytą

2012-01-11  |  06:00
Wszystkie newsy
Mówi:Marcin Jańczuk
Funkcja:Ekspert
Firma:Metrohouse & Partnerzy

Niska cena, dobra lokalizacja i dobra infrastruktura. To argumenty, dzięki którym mieszkania w tzw. wielkiej płycie wygrywają z nowymi osiedlami. We Wrocławiu czy w Łodzi takie lokale stanowią nawet połowę wszystkich kupionych mieszkań.

Wielka płyta już nie tak straszna dla Polaków. Coraz częściej kupujemy mieszkania w blokach z lat 70-tych, nawet przeznaczone do generalnego remontu. Głównym powodem są niższe ceny niż w przypadku nowych osiedli, budowanych przez deweloperów.

- Kolejne rekomendacje S spowodowały, że zdolność kredytowa zmniejsza się. W przeciągu zeszłego roku zdolność kredytowa rodziny zmniejszyła się o 70 tysięcy. Ten proces cały czas będzie postępował. Stać nas na coraz tańsze mieszkania, dlatego będziemy interesować się mieszkaniami, które dotychczas odrzucaliśmy - ocenia Marcin Jańczuk z Agencji Nieruchomości Metrohouse & Partnerzy.

Średnia różnica cen między mieszkaniami w wielkiej płycie a na nowych osiedlach waha się od 15 do 17 proc. Rekordowo dużą różnicę odnotowano w Poznaniu - ponad 20 proc.

Ale nie tylko cena ma znaczenie. Często decydujemy się na zakup takiego mieszkania ze względu na dobrą lokalizację. W wielu największych miastach Polski takie osiedla znajdują się nawet w ścisłym centrum. A dogodne położenie to również dobrze rozwinięta infrastruktura.

- Kiedy sprowadzamy się na osiedle wybudowane przez dewelopera nie możemy liczyć na nic więcej, jak jeden sklep czy jeden obiekt usługowy. Na osiedlach z wielkiej płyty mamy pełną infrastrukturę handlową i usługową, szpitale, oświatę. Wszystko w zasadzie w zasięgu ręki - podkreśla Marcin Jańczuk.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.


 

Czytaj także

Polecane

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Bezpłatne materiały wideo, audio, zdjęcia oraz artykuły

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Patronaty Newserii

Gala Złote Spinacze 2019

Konsument

Prawie 60 proc. Polaków nie wie, jak radzić sobie z długami. Są one częstą przyczyną depresji i napięć w rodzinie

Napięcia w rodzinie, konflikty, poczucie bezsilności, a nawet stany depresyjne – to pozafinansowe problemy, jakie często towarzyszą niespłaconym zobowiązaniom. 45 proc. zadłużonych Polaków oczekiwałoby w tym zakresie wsparcia, doradztwa i pomocy ze strony rodziny. Jednak tylko co piętnasty chciałby, aby wyręczono go w kwestii uregulowania długu. Do skorzystania z takiej pomocy są najbardziej skłonni przedstawiciele najmłodszej generacji Z w wieku 18–24 lat. Jest to pokolenie, która nie obawia się szczerych rozmów z partnerem o długach – wynika z badania „Postawy różnych pokoleń Polaków wobec zadłużenia” Grupy KRUK.

Ochrona środowiska

Nowy rząd będzie się musiał zmagać ze spowolnieniem gospodarki i inwestycji. Wyzwaniem dla ministra finansów będzie utrzymanie wydatków socjalnych

Głównym priorytetem nowego rządu w obszarze polityki gospodarczej będzie wsparcie krajowej gospodarki w warunkach spowolnienia na świecie – uważa Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium. Wśród ważnych zadań jest zachęcenie prywatnego biznesu do inwestowania. Wiele wyzwań czeka ministra finansów, którzy będzie musiał pogodzić możliwe ograniczenia w pozyskiwaniu nowych dochodów z deklarowanym przed wyborami wzrostem wydatków socjalnych.

Prawo

Kobiety pracujące jako hostessy są narażone na liczne nadużycia. Powstający kodeks etyczny pomoże uregulować branżę i zerwać ze stereotypami

Z analizy mediów wynika, że w blisko 80 proc. relacje pracownicze oceniane są jako złe. Szczególna sytuacja panuje w branży hostessingu, gdzie pracownice często doświadczają molestowania seksualnego, są wykorzystywane przez pracodawców, narzekają też na brak wsparcia w trudnych sytuacjach z klientami – wynika z raportu „Branża hostess w Polsce. Główne problemy i kontrowersje”. Dlatego Komitet Dialogu Społecznego KIG wspólnie z Forum Odpowiedzialnego Biznesu opowiadają się za stworzeniem kodeksu dobrych praktyk. To pierwszy krok do wprowadzenia wyższych standardów w branży.

Konsument

Czwarta rewolucja przemysłowa daje branży spożywczej szanse na rozwój. Nowe technologie pomogą jej zdobywać zagraniczne rynki

– Rozwiązania wprowadzane w ramach przemysłu 4.0. to szansa dla polskich producentów żywności na zyskanie przewagi konkurencyjnej na rynkach zagranicznych – przekonuje Kacper Nosarzewski, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością. Nowe rozwiązania technologiczne pomagają wpływać na decyzje zakupowe, usprawniają produkcję i gwarantują bezpieczeństwo produktów. To o tyle istotne, że konsumenci wybierają produkty coraz bardziej świadomie. Nie tylko zwracają uwagę na cenę, lecz także czytają etykiety.