Newsy

NSA: biznesowy lunch nie jest kosztem podatkowym

2012-02-16  |  06:00
Mówi:Piotr Majewski
Funkcja:Doradca Podatkowy
Firma:Deloitte Doradztwo Podatkowe
  • MP4

    Wydatki gastronomiczne ponoszone przez przedsiębiorców w czasie spotkań z klientami mają formę reprezentacji i nie są kosztem podatkowym - wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.

    Do tej pory wydatki związane z cateringiem czy posiłkami w restauracji, ponoszone przy okazji spotkań biznesowych, przedsiębiorcy wliczali w koszty. Tylko wyjątkowo wystawne posiłki były traktowane jako reprezentacja firmy.

     - Sądy w różny sposób interpretowały pojęcie reprezentacja. Z jednej strony była to interpretacja, nawiązująca do pewnej okazałości, wystawności przekazywanych lub oferowanych w trakcie spotkań biznesowych kontrahentom posiłków, upominków. Z drugiej strony była to praktyka, która sprowadzała się do kreowania pożądanego wizerunku, czyli równie dobrze mógł to być skromny poczęstunek, który był równoznaczny z reprezentacją, dlatego że firmie mogło właśnie o taką skromność chodzić - wyjaśnia Piotr Majewski, doradca podatkowy z Deloitte.

    Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego wszelkie tego typu wydatki będą miały charakter reprezentacji.

     - NSA uznał, że wszelkie wydatki ponoszone przez podatników na konsumpcję, na usługi gastronomiczne, na zakup żywności stanowią wydatki na cele reprezentacyjne, niezależnie od ich okazałości, wystawności, w związku z czym są wyłączone z kalkulacji podatkowej. Podatnik nie może rozpoznać kosztu podatkowego z tytułu poniesienia takich wydatków - tłumaczy Piotr Majewski.

    Wydany w styczniu wyrok, którego pisemne uzasadnienie pojawi się lada chwila, rozwiewa wątpliwości czy i jak należy oceniać poziom wystawności kolacji czy lunchu.

     - Ustawy podatkowe nie definiują określenia wystawność. Podatnicy przedstawiając swoje indywidualne stanowiska starają się zazwyczaj wskazywać, co jest w ich odczuciu okazałe i jednocześnie argumentować, że działania przez nich podejmowane takich znamion nie noszą. Jednak praktyka pokazuje, że możliwe są dwa podejścia organów podatkowych. Z jednej strony taka argumentacja może być przez nich przyjęta. Z drugiej strony, organy podatkowe mogą twierdzić, że stanowisko podatnika jest w tym zakresie nieprawidłowe i to, co dla niego jest pewnym standardem, jest w istocie okazałością wykraczającą poza ogólnie przyjęte ramy - mówi Piotr Majewski.

    To wyrok szczególnie istotny z punktu widzenia przedsiębiorców, których działalność opiera się na częstych kontaktach z klientami poza własną siedzibą, np. dla przedstawicieli handlowych.

     - Praca takich przedstawicieli  sprowadza się do odwiedzania kontrahentów, informowania o produktach oferowanych przed podatników. Jednocześnie podczas takich spotkań oferowane są drobne poczęstunki, przekazywane drobne upominki. Ich koszty będą teraz kwestionowane, a przynajmniej w świetle tego wyroku, mogą być kwestionowane przez organy podatkowe - mówi ekspert Deloitte.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Finanse

    Andrzej Rzońca: Polsce grozi pierwsza od trzech dekad recesja. W tłustych latach rząd nie przygotował kraju na kryzys

    Według marcowej projekcji inflacji NBP, opublikowanej kilka dni po wykryciu pierwszego w Polsce przypadku zachorowania na koronawirusa, polska gospodarka miałaby wzrosnąć w 2020 roku o 3,2 proc. Niecały miesiąc później prognozy te są nieaktualne. Zdaniem byłego członka RPP, dr. hab. Andrzeja Rzońcy pandemia obniży wzrost gospodarczy nawet do 3 pkt proc., co spowoduje, że możemy się otrzeć o recesję. I choć jego zdaniem proponowana tarcza antykryzysowa pomoże niewielu, to Polska jest w nie najgorszej sytuacji w porównaniu z innymi krajami.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Komunikat

    Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

    Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

    Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

    Handel

    Prezes UOKiK: Nieuczciwi przedsiębiorcy próbują w tym czasie drenować portfele konsumentów. Grozić im będzie kara nawet do 5 mln zł

    Możliwość wprowadzenia maksymalnych cen i marż na towary i usługi, które mają istotne znaczenie dla ochrony zdrowia oraz kosztów utrzymania gospodarstw domowych, a także kary finansowe nawet do 5 mln zł dla nieuczciwych przedsiębiorców zawyżających ceny – takie zapisy wprowadza przyjęta z piątku na sobotę przez Sejm tarcza antykryzysowa. Prezes UOKiK podkreśla, że w ostatnim czasie na rynku pojawiło się wiele niedozwolonych praktyk. Zdarzają się nieuczciwe firmy, które próbują wykorzystać czas pandemii, żeby dodatkowo zarobić. Nowe przepisy mają uchronić konsumentów przed wydrenowaniem portfeli.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Konsument

    W kryzysie milczenie nie jest złotem. Spójna i wiarygodna komunikacja może przesądzić o przyszłości wielu firm

    Pandemia koronawirusa wpłynęła nie tylko na sytuację finansową firm, lecz także na ich komunikację. Duża część zrezygnowała z niej całkowicie, w ten sposób wysyłając w świat komunikat: nie wiadomo, co się u nas dzieje. Tymczasem właściwe zarządzanie informacją jest kluczowe właśnie teraz – może pomóc firmom w przezwyciężeniu kryzysu i opłaci się po zakończeniu pandemii, kiedy wszyscy będą chcieli wrócić do normalności. – Prędzej czy później obecny kryzys dobiegnie końca i może się okazać, że te podmioty, które potrafiły odpowiednio zarządzić nim od strony komunikacyjnej, znajdą się dwie długości przed resztą rynku – mówi prezes agencji informacyjnej Newseria, Artur Woliński.