Newsy

NSA: biznesowy lunch nie jest kosztem podatkowym

2012-02-16  |  06:00
Mówi:Piotr Majewski
Funkcja:Doradca Podatkowy
Firma:Deloitte Doradztwo Podatkowe
  • MP4

    Wydatki gastronomiczne ponoszone przez przedsiębiorców w czasie spotkań z klientami mają formę reprezentacji i nie są kosztem podatkowym - wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.

    Do tej pory wydatki związane z cateringiem czy posiłkami w restauracji, ponoszone przy okazji spotkań biznesowych, przedsiębiorcy wliczali w koszty. Tylko wyjątkowo wystawne posiłki były traktowane jako reprezentacja firmy.

     - Sądy w różny sposób interpretowały pojęcie reprezentacja. Z jednej strony była to interpretacja, nawiązująca do pewnej okazałości, wystawności przekazywanych lub oferowanych w trakcie spotkań biznesowych kontrahentom posiłków, upominków. Z drugiej strony była to praktyka, która sprowadzała się do kreowania pożądanego wizerunku, czyli równie dobrze mógł to być skromny poczęstunek, który był równoznaczny z reprezentacją, dlatego że firmie mogło właśnie o taką skromność chodzić - wyjaśnia Piotr Majewski, doradca podatkowy z Deloitte.

    Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego wszelkie tego typu wydatki będą miały charakter reprezentacji.

     - NSA uznał, że wszelkie wydatki ponoszone przez podatników na konsumpcję, na usługi gastronomiczne, na zakup żywności stanowią wydatki na cele reprezentacyjne, niezależnie od ich okazałości, wystawności, w związku z czym są wyłączone z kalkulacji podatkowej. Podatnik nie może rozpoznać kosztu podatkowego z tytułu poniesienia takich wydatków - tłumaczy Piotr Majewski.

    Wydany w styczniu wyrok, którego pisemne uzasadnienie pojawi się lada chwila, rozwiewa wątpliwości czy i jak należy oceniać poziom wystawności kolacji czy lunchu.

     - Ustawy podatkowe nie definiują określenia wystawność. Podatnicy przedstawiając swoje indywidualne stanowiska starają się zazwyczaj wskazywać, co jest w ich odczuciu okazałe i jednocześnie argumentować, że działania przez nich podejmowane takich znamion nie noszą. Jednak praktyka pokazuje, że możliwe są dwa podejścia organów podatkowych. Z jednej strony taka argumentacja może być przez nich przyjęta. Z drugiej strony, organy podatkowe mogą twierdzić, że stanowisko podatnika jest w tym zakresie nieprawidłowe i to, co dla niego jest pewnym standardem, jest w istocie okazałością wykraczającą poza ogólnie przyjęte ramy - mówi Piotr Majewski.

    To wyrok szczególnie istotny z punktu widzenia przedsiębiorców, których działalność opiera się na częstych kontaktach z klientami poza własną siedzibą, np. dla przedstawicieli handlowych.

     - Praca takich przedstawicieli  sprowadza się do odwiedzania kontrahentów, informowania o produktach oferowanych przed podatników. Jednocześnie podczas takich spotkań oferowane są drobne poczęstunki, przekazywane drobne upominki. Ich koszty będą teraz kwestionowane, a przynajmniej w świetle tego wyroku, mogą być kwestionowane przez organy podatkowe - mówi ekspert Deloitte.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.